keessmetsers.reismee.nl

Reizen door Bali (gezin met jonge kinderen).

Onlangs ontving ik een verzoek om informatie van een echtpaar dat met jonge kinderen door Bali wilde gaan reizen en dat deze reis helemaal zelf wilde organiseren. Ze hadden zelf een reisroute gemaakt en hadden vragen over een aantal plaatsen, met name of de accomodaties daar kindvriendelijk waren. Verder wilde men graag informatie hebben over de transportmogelijkheden op Bali. Ik heb het volgende geantwoord:

Vervoer

Omdat jullie met twee kleine kinderen reizen is het voor jullie belangrijk om te weten of het vervoer en de logeeradressenzodanig zijn dat ze geschikt zijn voor jullie vakantie op Bali. In mijn verhaal 'algemene gegevens over logeeradressen op Bali' kun je lezen dat ik al jarenlang gebruik van de diensten van een chauffeur op Bali, genaamd Ketut Giri Kumara (kortweg 'Ketut' ). Ketut is in de afgelopen jaren een goede vriend van mij geworden en ik vertrouw hem volledig. Als jullie een relaxte vakantie met jullie kinderen willen hebben dan kun je gerust met hem gaan reizen. Hij heeft een busje waar ongeveer 6 personen met bagage in kunnen. Je hoeft hem maar te maar te mailen en hem jullie vluchtnummer en reisplannen op Bali door te geven en te vragen of hij tijd heeft om jullie af te halen van het vliegveld en jullie te vervoeren van logeeradres naar logeeradres en eventuele excursies. Hij is niet duur, hij rijdt rustig en is betrouwbaar.Zijn mailadres is:

giri_bali05 @ yahoo.com.

Ketut is nederlands aan het leren en spreekt goed engels. Je kunt hem het beste mailen in de engelse taal. Zijn (mobiele) telefoonnummer op Bali is: 08124650687.

Wat betreft jullie reisroute kan ik zeggen dat het vervoer met Ketut relaxt is. De 'lange weg' van Munduk naar Padangbai, zoals jullie dat noemen, is feitelijk geen lange weg, maar er is onderweg veel moois te zien en ook al zouden jullie zo nu en dan stoppen dan doe je maar een uur of drie over van Munduk naar Padangbai.

De route van Seminyak, via Belimbing, Munduk , Padangbai naar Ubud:

Dit is een mooie route. Alleen het eerste stuk van Seminyak naar Belimbing duurt relatief lang (2,5 uur) omdat het eerste uurover een drukke weg gaat. Maar hoe dichter je bij Belimbing komt hoe mooier het wordt. Cempaka Belimbing is een supermooi resort wat boven in de bergen op een heel mooie plek is gelegen, ver van het toerisme. Je moet wel van rust houden want naast het schitterende resort is er 'alleen maar' authentieke balinese sfeer met dorpjes en prachtige rijstterrassen, voor mij de mooiste van Bali. Er is een heel mooi zwembad, maar als jullie kinderen nog niet kunnen zwemmen hebben ze er niets aan want er is geen apart ondiep gedeelte. Als de kinderen echt klein zijn dan moeten jullie je ook realiseren dat de wandelingen door de dorpjes en rijstvelden voor hun vermoeiend kunnen zijn (wat dat betreft is Sidemen misschien een betere optie). Munduk ligt tussen Belimbing en het Bratanmeer en de omgeving is heel mooi enuitermate geschikt voor wandelingen, maar ook hier geldt dat het voor de kinderen (te) vermoeiend kan zijn. Padangbai (aan de oostkust) is wel heel geschikt voor kinderen. Het Puri Rai Hotel waar ik meestal logeer heeft intussen drie zwembaden en een supergezellig restaurant aan zee. Ook zijn er drie stranden waar alleen het strand bij het Puri Rai Hotel geschikt is voor de kinderen om te zwemmen. Ja...... en in Ubud is zoveel te beleven en zien dat jullie kinderen daar zeker zullen gaan genieten. Ik moet nog wel even zeggen dat Seminyak (het begin van jullie reis) niet veel te bieden heeft behalve mooie resorts en een breed strand. Laat de kinderen daar zeker niet in zee zwemmen want dat is heel gevaarlijk vanwege de stroming, zelfs voor volwassenen. Shoppen kun je heel goed doen in de grote supermarkt 'Matahari' in het centrum van Kuta bij het Bali Hardrockhotel. Maar....Kuta en Seminyak zijn niet het echte Bali, het echte Bali vindt je in Ubud, Belimbing, Sidemen, Munduk en Padangbai.

De route Seminyak, Sidemen, Padangbai en Ubud.

Deze route is een stuk korter dan de andere route. Je ziet dan wel minder van Bali, maar feitelijk heb je dan toch de meeste facetten van Bali gezien. Zoals ik al zei, Seminyak heeft niet veel te bieden, Candidasa bijvoorbeeld is een leukere plaats om te beginnen (Kelapa Mas Bungalows) want shoppen kun je ook in Ubud doen tenzij je moderne (namaak-) kleding wilt kopen in Kuta. Kelapa Mas Bungalows in Candidasa is een perfect bungalowparkje (goedkoop en mooie kamers in een dito tuin)om een paar dagen door te brengen. Er is weliswaar geen zwembad maar wel een smal strandje waar de kinderen in het witte zand kunnen spelen. En het is heel leuk om met een visser naar Pantai Pasir Putih bij het dorp Perasi (Bugbug)te gaan (een half uurtje varen) waar een breed strand en helder water op je ligt te wachten. Eten bij Kelapa Mas Bungalows of bij Astawa (heel goed restaurantje!!), shoppen bij de Family Shop tegenover Astawa Restaurant, taart eten bij de duitse bakker op de weg naar Tengenan, etc.... Het kan allemaal in Candidasa .....

Sidemen ligt een uurtje rijden van Candidasa en is een rustig dorpje in een vallei tussen twee lage bergketens. Een heel mooie plek. Nog niet echt toeristisch en heel fijn als je van rust houdt.Ik heb daar de laaste keer gelogeerd in Uma Agung Bungalows. Prachtige nieuwe bungalows met een onvergetelijk uitzicht en een goed restaurant.

Villa Cepik ligt iets verderop, twee honderd meter verder van Uma Agung.Villa Cepik bestaat uit twee bungalowsmet een klein zwembadje. Ongelooflijk mooi gelegen. Volmaakte rust omdat je de twee bungalows en het zwembadje helemaal voor je eigen kunt reserveren. Kennelijk is het jullie niet gelukt om te reserveren omdat het emailadres dat jullie van mij hadden kennelijk niet klopt. Ik had opgegeven cepik@villas.com , misschien moet het zijn cepikvillas@hotmail.com , probeer dat maar eens. Als dat ook niet lukt kunnen je ook proberen te reserveren via de duiste eigenaar van de villa, genaamd Bodo Stutz, je moet dan op google villa cepik intoetsen en dan kom je op zijn site terecht. Wat de prijs van deboeking via de eigenaar zelf is weet ik niet. Maar je kunt ook gaan logeren bij Uma Agung en dan gaan zwemmen (en eten) bij Villa Cepik. Uma Agung is een heel fijn logeeradres en je zult er geen spijt van hebben. Ik ken de eigenaar goed en kan voor jullie reserveren als jullie dat willen.

Het eten bij Villa Cepik is fantastisch. Gusti en zijn vrouw Ida, die bij de Villa wonen en de villa verzorgen zijn heel fijne mensen. Jullie kunnen de villa bij hen reserveren. Als er geen plaats is bij Villa Cepik of Uma Agung is Lihat Sawah Bungalows een heel goede optie. Het ligt allemaal dicht bij elkaar, Lihat Sawah ligt dichter bij het dorp.

Zoals ik al zei zijn Padangbai en Ubud fijne plaatsen om met jullie kinderen naar toe te gaan.

Mocht ik jullie nog ergens mee moeten helpen, laat het dan maar weten op mijn mailadres smetserskees@hotmail.com

Groeten,

Kees

Sylvia

Dag Kees, wat een mooie verhalen! Wij, man en zoon van 8 jaar, vertrekken eind juli voor een maand naar Bali. Gaan ook logeren in Klub Kokos. Ik neem telefoonnummer van Ketut mee. We zullen nog wel wat ritjes nodig hebben. Fijn ook al die praktische informatie. Hartelijke groet!