keessmetsers.reismee.nl

Waarom ga ik elk jaar weer terug naar Bali ?

Heel vaak vragen mensen aan mij waarom ik elk jaar weer terugga naar Bali, waar ik intussen al 55 keer ben geweest. Er is eigenlijk maar een antwoord, het zijn de mensen op Bali die zoveel indruk op mij hebben gemaakt dat ik blijf verlangen naar dit mystieke eiland. Net als ieder mens ben ik in mijn leven op zoek naar warme contacten en verbindingen met mensen en dat overkomt mij hier op Bali elke dag. Je hoeft er niet naar op zoek te gaan. Bali komt naar je toe als je er voor open staat...

Wayan Wirta is een voorbeeld van alle mensen met wie ik hier een band heb opgebouwd. Vroeger heeft hij bij Uma Agung Bungalows gewerkt, het huidige Teras Bali. Toen ik hem daar ontmoette was er meteen een klik, en dat kwam vooral door de rustige en vriendelijke manier waarop hij met zijn gasten omging. Op een gegeven moment is hij met ons gaan bidden voor een broer van Angela die op dat moment een heel gevaarlijke operatie onderging. Hij deed dat met hart en ziel en daarmee heeft hij toen grote indruk op ons gemaakt. Wayan Wirta heeft twee maanden geleden zelf in Sidemen een nieuw restaurantje geopend met de naam WARUNG KAPULUGA, en dat ligt ongeveer 100 meter van het schooltje voor Warung Ida. Vanmiddag zijn Angela en ik er gaan eten en dat was werkelijk heerlijk. Gebakken tonijn, gewokte groenten, krokant gebakken frieten, mango salade en dadar gulung maakten de maaltijd voor ons tot een feest. Ik durf dit nieuwe restaurantje met een gerust hart aan te bevelen. Waarschijnlijk gaat Wayan Wirta de naam van het restaurant binnenkort veranderen in WARUNG JOLIE, en dat is een slim idee van hem want in Sidemen komen de meeste toeristen uit Frankrijk

Voordat we gingen eten bij Wayan Wirta hadden we een wandeling gemaakt door de rijstvelden bij het dorpje Luah. Daarvoor moesten we eerst de brug bij DARMADA ECO RESORT oversteken. Deze bleek recent te zijn ingestort toen er een te zwaar beladen vrachtauto over was gereden. De chauffeur daarvan was gevlucht, maar hij hoeft niet bang te zijn om gestraft te worden want de Politie is hier heel corrupt. Het lukte ons om de ingestorte brug over te steken en even later liepen we door de prachtige rijstterrassen in het dal van Sidemen. Om weer terug te komen waar we waren begonnen moesten we de snel stromende rivier oversteken die bezaaid was met grote stenen en eilandjes van gras. We zochten een plekje uit waar het water niet zo diep was en begonnen toen op handen en voeten aan de overtocht. Het was een spannende ervaring, maar achteraf moesten we er hartelijk om lachen, vooral toen we de foto's van de overtocht gingen bekijken.

Aan de andere kant van de rivier kwamen we uit bij het MEDITATIECENTRUM NIRARTA, waar we door de Balinese eigenaresse en haar buitenlandse man hartelijk welkom werden geheten. We verwenden ons zelf met verse lemongrasthee en mangojuice. Dit meditatiecentrum heeft ook een heel mooi uitzicht en straalt overal een serene rust uit. Een ideaal plekje voor mensen die aan hun innerlijke ik willen werken.

Terwijl ik dit zit te schrijven is Putu Yusi bij ons gekomen. Ze gaat Angela masseren en daarna mij. Onze spieren en onze geest worden weer "los" gemaakt en dat is elke keer weer een fijne ervaring. Angela en ik hebben met Putu Yusi ook een heel fijne band en we kletsen hier heel wat af, in het engels. Putu Yusi heeft geen makkelijk leven want haar man heeft geen werk en het is moeilijk voor haar om haar gezin draaiende te houden. Het leven kan voor de vrouwen hier heel hard zijn, maar desondanks staan ze sterk in hun schoenen en tonen ze een grote wilskracht. Veel mannen op Bali presteren niet veel, maar daarop zijn natuurlijk uitzonderingen zoals Wayan van Darmada Eco Resort die tegenover Villa Shantiasa boven een ravijn zijn nieuwe tegelfabriekje aan het bouwen is dat straks zijn huidige fabriekje zal moeten vervangen. Hij bouwt het op een milieuvriendelijke manier en het is de bedoeling dat het bedrijfje straks nauwelijks zichtbaar zal zijn in de groene omgeving. Daarvoor gaat hij het dak bedekken met planten en gaat hij ook een heel mooie tuin aanleggen die het fabriekje grotendeels aan het zicht zal onttrekken. Wayan is een sterke persoonlijkheid, net als zijn vrouw Barbara die uit Zwolle komt. Ze hebben ons uitgenodigd voor een diner op de laatste avond van onze vakantie, en dat gaan we natuurlijk graag doen.

Morgen gaan we nog een dagje naar Candidasa om Bob Land op te zoeken. Dat is een heel bijzondere man die in Nederland in het TV-programma Memories is geweest. Zo... en nu is het tijd om mij over te geven aan de massage van Putu. Allemaal alvast bedankt voor jullie interesse en reacties op mijn verhalen. Dat vond ik heel leuk !

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

joke

Het leest alsof ik erbij ben, behalve bij het gedeelte van de massage mis ik wel iets.

Sabine en Guido

Zalig! zalig verhaal! Het voelt net alsof ik met jullie mee ben op reis... wij waren eind september tot midden oktober in Bali, wat vind ik het jammer dat ik de Warung van Wayan niet gezien heb, ... wij komen terug! :-)

J.A.J. (Hans) Speekenbrink

Doe je Bob Land de groeten van mij?

Agnes

Wel een beetje uitkijken hè. Niet van die gevaarlijke dingen doen!
Wat is het weer hartverwarmend. Het eiland, de bewoners en alles daaromheen. Echt genieten.
Heel bijzonder dat jullie Bob Land gaan bezoeken. Dat zal zeker weer een mooi, inspirerend samenzijn worden.
Goeds en veel genieten,

Agnes

Tineke

Wat een geweldige verhalen kun je blijven vertellen over Bali en de bijzondere omgeving van Sidemen. Nog een paar dagen hiervan genieten om dit allemaal in je hart mee terug te nemen naar Nederland. Heel veel liefs en een goeie reis terug.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!