keessmetsers.reismee.nl

De wonderlijke wereld van yellowstone Park.

De wonderlijke wereld van Yellowstone Park

We zijn nu bijna een week in het Wilde Westen van Amerika. Vanmorgen was het zondag 8 september en we waren weer vroeg opgestaan, ook Ben en Mieke en Henk en Petra. De laatste twee hadden deze keer geen last van (knuffel-)beren gehad en dat avontuur is dus ook goed afgelopen. We hadden de nacht doorgebracht in onze camper tussen de heerlijk ruikende dennenbomen van Yellowstone Park waar ontelbare “squirrels” hun thuis hebben. Dat zijn komische kleine gestreeptje diertjes die op een eekhoorn lijken. Yellowstone Park herbergt ontelbare diersoorten en dat zouden we vandaag ervaren.

Nadat we ontbeten hadden vertrokken we rond acht uur met onze drie campers. Het is elke keer weer een mooi gezicht om die drie witte “Road Bears” hier in het Wilde Westen te zien rijden. Onze eerste stop was “Tower Falls”, een waterval die het lange na niet haalt bij de twee watervallen die we bij de Canyon van Yellowstone hadden gezien. De koffie smaakte daar echter goed en dat kunnen we niet elke keer zeggen. We reden verder richting Mammoth Hot Springs. Voordat we daar aankwamen werden we echter tegengehouden door een kudde bisons (buffalo’s) die op de weg stonden en geen aanstalten maakten om ons door te laten. Er moest een Amerikaanse Ranger en een toevallig passerende grote vrachtauto aan te pas komen voordat de imposante dieren zich in beweging zetten. Wat een bijzonder ervaring was dat om deze prachtige dieren op een meter van onze camper te zien passeren. We konden ze gewoon aanraken zo dichtbij waren ze. Ze liepen onverstoord langs onze camper en stoorden zich helemaal niet aan ons. Hun gespierde lijf en hun krachtige kop straalden een oerkracht uit en we waren echt onder de indruk.

De hele dag zagen we kuddes bisons in de uitgestrekte velden tussen de bergen en zo nu en dan ook een solitaire grote stier die eenzaam en alleen stond te grazen. Deze dieren maken Yellowstone Park extra bijzonder en het was voor ons een unieke ervaring om ze zo dichtbij te kunnen zien.

Toen we bij Mammoth Hot Springs aankwamen zagen we tussen de huizen van het kleine toeristische dorpje op een grasveld een Elk liggen met een gigantisch gewei. Een Elk lijkt op een hert maar is zeker twee maal zo groot. We reden de parkeerplaats van Mammoth Hot Springs op en verbaasden ons over het schouwspel dat zich voor onze ogen ontvouwde. Gigantische terrasvormige sculpturen met als hoofdkleur wit en ook nog veel meer andere kleuren op de plaatsen waar de heet water bronnen opborrelden en wolken van zwaveldamp omhoog spoten die roken als rotte eieren. De sculpturen zijn gevormd door micro-organismen die zich goed thuis voelen in heet water en de kleur van de sculpturen varieert naar gelang de temperatuur van het water. Mammoth Hot Springs is uniek in zijn soort en herbergt het grootste aantal hydrothermale sculpturen van onze aardbol. Deze plek lijkt een beetje op Pemukela in Turkije waar ik overigens nog nooit geweest ben. We verlieten dit bijzonder stukje natuur met ontelbare foto’s die nooit kunnen weergeven wat wij hier hebben gezien.

We reden weer verder en zochten midden in de natuur een plekje om te lunchen. In de koelkast van onze campers hadden we heerlijk bruinbrood, Hollandse kaas en andere lekker dingen meegenomen en daarom hoefden wij ons niet te wagen aan het ongezonde eten waar de Amerikanen zich mee vol stoppen. Met een goed gevulde maag reden we weer verder en even later kwamen we aan bij onze laatste stop van vandaag, Norris Geyser Basin. Op deze uitgestrekte plek zijn ontelbare hete bronnen waar het water in vele kleuren opborrelt, opspuit of in dampen de lucht ingaat. Het vormt een van de meest actieve plekken van aardbevingen op aarde. Het is verbazingwekkend hoe dun de aardkorst hier moet zijn. Norris Geyser Bassin is voor ons ook een onuitwisbare ervaring geworden en we zullen er nog vaak aan terugdenken. Morgen gaan we Yellowstone Park verlaten met een heel goed gevoel. Voor mij persoonlijk doet het mij heel goed dat Ben en Mieke dit allemaal mee kunnen maken. Ze hebben een heel moeilijke tijd achter de rug en daarom vind ik het geweldig om te zien dat zij weer voldoende energie hebben om fysieke inspanningen te doen. Vooral Ben doet mij verbaasd staan door de energie die hij ten toon spreidt als hij in een dal afdaalt en later weer de hellingen opklimt. In een woord geweldig….

Rond een uur of zes kwamen we bij Madison Campground aan, onze laatste camping in Yellowstone Park. Ben en Mieke zouden vandaag voor ons gaan koken maar ik ging eerst nog een uurtje hardlopen langs de rivier die 200 meter achter de camping door een klein dal stroomt. Tot mijn stomme verbazing zag ik bij de rivier twee grote bisons die langs het water in het lange gras stonden te grazen. En iets verder ontwaarde ik 5 grote Elks die met een jong stonden te genieten van het malse gras. Wat een prachtig gezicht ! Intussen was het beginnen te regenen en daarom besloot ik maar terug te lopen naar de camping. Daar werd ik door Ben en Mieke ontvangen met een heerlijke maaltijd van een vegetarische pasta die onze tongen streelde. Een prima besluit van een bijzondere dag. Morgen vertrekken we in de richting van het nationale park Grand Teton en gaan we onderweg nog de “Old Faithfull” (de oude getrouwe) bezoeken, een geyser die elke twee uur een kolom water vijftig meter de lucht inspuit. Elke dag zien we hier zoveel dat het niet te bevatten is, dat komt misschien pas als we thuis zijn. Wat dat betreft is deze reis een ervaring die weer helemaal nieuw voor mij is. Ik ben in een levensfase beland waarin ik mij liever bezig houdt met “zijn” dan het op zoek gaan naar nieuwe dingen. Maar ik moet zeggen dat deze manier van reizen ook wat heeft, al zou ik soms wel eens wat langer “stil willen blijven staan” om de sfeer op mij in te laten werken. Maar dat moet ik nu even loslaten, mijn eigen manier van reizen komt wel weer als ik naar Bali ga om daar mijn derde boek te gaan schrijven. Dat wordt een roman over een onmogelijke liefde die zich afspeelt op Bali in de koloniale tijd. Op dit moment ga ik genieten van het “nu” , alles wat de komende weken mij gaan brengen….

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!