keessmetsers.reismee.nl

Corsica: Corsicaanse yoghurt "a la Angela".

Angela en ik hebben net een avondwandeling gemaakt over het kilometers lange strand bij ons bungalowpark Corsica Natura. De zon stond al laag maar verwende onze gebruinde lichamen wel met haar warme zonnestralen. De wind was helemaal verdwenen en het wateroppervlakte van de zee was daardoor als een spiegel geworden. In de verte zagen we de eilanden Elba en Montecristo liggen, twee grote eilanden tegen de blauwe avondhemel. Het was een heel fijne avond, een verademing na de regen en wolken van de laatste drie dagen. Zelfs de Corsicanen konden er niet aan wennen want het is hier meestal zonnig en droog weer. Gelukkig hebben we een heel fijne bungalow die zo ruim is dat er wel 6 personen in kunnen slapen.Als het regent hebben wij toch de luxe van ons 'eigen huisje' . Wij kunnen het bungalowpark 'Corisca Nature' van harte aanbevelen. Het staat onder duits management en alles is perfect geregeld. Daar hoort een heel goede fles wijn bij die wij in onze bungalow aantroffen bij onze aankomst. Het brood van de bakker ´s morgens is superlekker en tot onze verbazing is de kleine supermarkt op het marktje niet duur en vooral het fruit en groenten zijn van goede kwaliteit. We hebben al een paar keer gesnoept van de aardbeien die hier nog smaken zoals ze vroeger bij mijn vader smaakten, heerlijk geurend en perfect van smaak. Verder is het een park voor mensen die van rust houden. Het hele park staat vol met heel mooie oude eucalyptusbomen en kurkeiken. Overal hoor je het gezang van de ontelbare vogels die niet bang zijn van de gasten en elke keer week bij ons komen zitten wachten als we buiten in het zonnetje zitten te eten in de tuin bij onze bungalow. Kortom, een heel mooi plekje om vakantie te vieren.

Wel merk ik op dat Corsica Natura in een omgeving ligt met een paar naturistenstranden. Mensen die zich daaraan storen kunnen beter een bungalowpark opzoeken dat buiten deze omgeving ligt. Overal langs de oostkust van Corsica zijn er kilometerslange stranden en meestal heb je het hele strand voor jezelf alleen, als je tenminste niet in de buurt van de bungalowparken bent. Een ander alternatief zijn natuurlijk de prachtige stranden in het zuiden van Corsica (bijvoorbeeld Port Vecchio) waar intieme baaien met azuurblauw water op je liggen te wachten. Als ik weer thuis ben zal ik een verhaal schrijven over al de mooie baaien waar wij zijn geweest.

Maar voorlopig ben ik nog een paar dagen hier en geniet ik van het luie leven dat wij hier leiden.

Elke dag maakt Angela een dessert dat zo lekker is dat ik hieronder het recept geef, te weten:

- griekse yoghurt;

- turkse gedroogde vijgen;

- corsicaanse bloemenhoning;

- walnoten.

Echt, geloof me maar, je likt je vingers er bij af.

Vanmorgen zijn we naar Linguizzetta geweest, een heel klein bergdorpje niet zo ver van ons bungalowparkje. Het ligt tegen een berghelling en het uitzicht op zee met de eilanden Elba en Montecristo in de verte is echt heel mooi. De huizen zijn er allemaal opgetrokken van stenen van graniet, serpetijn en ander gesteente. Het is wel heel jammer om te zien dat een groot deel van de huizen niet bewoond is en op instorten staat. Dat is hier een groot probleem, de jeugd trekt naar de steden of naar het buitenland en de dorpen lopen leeg. Op dit moment wonen er nog maar zo´n 300.000 corsicanen op het eiland, de rest woont in het buitenland. Desondanks hebben de dorpjes hun charme behouden en we hebben al bijna drie weken genoten van de authgentiekse sfeer die er heerst.

Vrijdag gaan Angela en ik onze vakantie afsluiten met een diner (midden op de dag) in ons favoriete restaurantje ' Aux Trois Fourchettes' in Cervione. Wij verheugen ons op het weerzien met degastheer en gastvrouw, en natuurlijk het heerlijke eten. Het zal de afsluiting zijn van een heel bijzondere vakantie waarover ik deze keer (wegens gebrek aan internet) niet veel geschreven heb,maar het zit wel allemaal in ons hoofd.Corisca is een prachtigland met een adembenemend mooie natuur. Vooral destranden hebben mijn hart gestolen. Allemaal juweeltjes zijn het met onwaarschijnlijk helder water in de prachtigste kleuren. We hebben veel lieveCorsicanen ontmoet en toch blijft bij mij het gevoel hangen dat er niet echt een verbinding is geweest tussen mij en de mensen die ik ontmoet heb. Dat kan aan mij liggen, ik weet het niet. Een 'Baligevoel' zoals ik heb beschreven in mijn boek 'Reizen door het echte Bali' is er dus niet geweest. Maar dat geeft niets, we hebben allebei echt genoten van dit mooie eiland en ik denk dat we nog wel een keer terug zullen keren.

Ik heb de vorige keer ook geschreven dat Corsica zo duur is. Wel, we hebben weer een uitzondering gevondenop deze stelling. Bij de supermarkten Casino en Leclerc vonden we voor 7 euro eentray (twaalf flesjes)LEFFE BLOND. Jullie begrijpen wel dat we daar gebruik van hebben gemaakt.

Zo hebben we Corsica beetje bij beetje leren kennen. Mooie stranden, lieve mensen, authentieke dorpjes, maar ook alledaagse dingen als lekkermeergranen brood bij de 'boulanger' , liquer de myrte, brocciu, wijngaarden we je een heel goede fles wijn kunt kopen bij de wijnboer, smalle weggetjes waar we wit rond onze neus weerden, vriendelijke corsicanen diewel zagen dat wij het rijden in de bergen niet gewend zijn en ons de ruimte gaven, een prachtig concert van Arapa,etc.

Ik ga deze email afsluiten met heel veel groeten want Angela heeft de Leffe Blond al ingeschonken.

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com