keessmetsers.reismee.nl

Hotel Rompeolas in Bayona (noordwest Spanje), een familiehotel waar je je "thuis" voelt.

Angela en ik hebben de afgelopen twee dagen doorgebracht aan het strand van de badplaats Bayona in noordwest Spanje. Daar vonden we via www.booking.com een leuk hotel met de naam Rompeolas. Dit hotel is al jarenlang in handen van een familie waarvan wij drie generaties mochten ontmoeten. Een oma van 99 jaar, twee dochters van ongeveer 70 jaar en een kleinzoon van 44 jaar. Met hen hebben we gezellig in het Spaans zitten kletsen (toch makkelijk als je dat kunt). Het was een heel leuke familie die ons echt in de watten legde. We kregen een fijne kamer met een prachtig uitzicht op zee en op het schiereiland van Bayona waarop een paradox ligt. De oude binnenstad hebben we 's avonds verkend en daar troffen we een jonge groep muzikanten en dansers die Keltische muziek ten gehore brachten. Prachtig om te zien met hoeveel passie zij dat deden. Op mijn Facebook pagina heb ik een filmpje gezet dat ik van hun optreden heb gemaakt. Helaas was het de volgende morgen slecht weer en daarom besloten we om langs de kust via Guarda en Tui naar het stadje Moncao te rijden waar we aankwamen bij een werkelijk schitterend landhuis van de eigenaar van een wijngaard. Quinta "Solar de Serrada" (zo heet het landgoed) heeft de allure van een kasteel met dikke muren en twee torentjes. We waren stomverbaasd toen we een suite (drie kamers) kregen aangeboden in een van de twee torentjes. Alle kamers in het hotel, ook de gemeenschappelijke ruimten, zijn prachtig gedecoreerd met veel antiek en beelden. Je waant je echt in een kasteel in lang vervlogen tijden... De omgeving van het hotel bestaat voor een gedeelte uit wijnranken en prachtige natuur waar je heerlijk kunt wandelen in alle stilte. We kunnen er gewoon niet over uit dat wij in zoiets moois terecht zijn gekomen, en dat ook nog een keer voor zo weinig geld... Vanmiddag zijn we naar thermaalbaden in het stadje Moncao geweest, maar dat viel tegen. Je kunt zien dat het slecht gaat met Portugal en Spanje, wij waren de enige gasten. In de stadjes en dorpen zie je ook overal bedelaars en dat is een slecht teken. Het is voor de mensen hier te hopen dat de tijden snel veranderen want ze hebben het echt moeilijk en vooral de jeugdwerkloosheid is een enorm probleem hier. Wat dat betreft is het raar om hier in zoveel luxe te verblijven, wetende dat om ons heen zoveel armoe is... Maar goed, we genieten op onze manier intens van hetgeen ons overkomt op deze vakantie en willen dat graag met jullie delen. Angela en Kees