keessmetsers.reismee.nl

Een ontmoeting met Bob Land in Candidasa.

Ontmoeting met Bob Land in Candidasa op Bali.

Vandaag is mijn laatste dag op Bali want morgen vlieg ik met Singapore Airlines terug naar Nederland. Een dubbel gevoel want ik ben heel blij om weer bij Angela te zijn, maar anderzijds zal ik de gastvrijheid van de Balinezen ook missen. Dat maakt elke keer weer indruk op mij. Gisterenavond was ook heel bijzonder want ik heb toen de zonsondergang beleefd met de jonge mannen en vrouwen van Kelapa Mas Bungalows. De foto’s die ik gisteren op deze website heb gezet getuigen daarvan.

Vandaag ben ik op het fietsje van Nies van Gestel naar Bob Land gereden. De meesten van jullie kennen hem van het programma Memories dat een paar jaar geleden op tv is uitgezonden. Bob heeft alles losgelaten en leeft nu heel eenvoudig in een kampong bij Candidasa waar hij een stuk of 40 gezinnen helpt van zijn AOW-uitkering. Vroeger woonde hij aan het eind van de baai van Candidasa maar na een nare ervaring met de eigenaren van die plek is hij verhuisd en hij woont nu heel eenvoudig midden tussen de bewoners van de kampong. Hij heeft een bewogen leven achter de rug en zijn gezondheid heeft zeer geleden door alles wat hij in zijn leven heeft gemaakt. Een kennis van hem heeft het boek “Bali, een mango met pit” geschreven waar een gedeelte van het levensverhaal van Bob is opgenomen. Het is een heel wijs man en een ontmoeting met hem raakt mij elke keer.

Ik was blij om Bob Land weer aan te treffen en zijn in eenvoudige maar toch sfeervolle huisje waarin hij van een inwoonster van de kampong mag wonen. De ontmoeting was weer als vanouds en we hebben heel wat zitten te praten, onder andere over het “proces van bewustwording” wat nu in de wereld aan de gang is. Bob is er van overtuigd dat de liefde uiteindelijk zal overwinnen en dat het egoisme langzaam terrein zal verliezen. De egoisten zullen zich verzetten want zij willen de macht behouden en het zal een langdurig proces worden, dat weet Bob ook wel. Maar uiteindelijk zal er volgens hem een betere wereld komen waarin mensen gaan geven zonder steeds iets terug te eisen. Het werd een interessant gesprek dat nog meer bijzonder werd toen er een man uit Udenhout kwam binnengelopen.

Nadat ik verteld had dat ik via het schrijven van mijn boeken over Bali de gehandicapte kinderen op Bali probeer te helpen vroeg de man uit Udenhout om welke stichting het ging en of de stichting betrouwbaar en transparant was. Ik heb hem verteld dat het ging om de nieuwe stichting Stepping Stones Bali die de activiteiten van de reeds bestaande stichting High5Rehab gaat uitbreiden en aanvullen. Ook heb ik hem verteld dat Stepping Stones Bali 100% openheid zal geven en daarvoor de jaarstukken integraal gepubliceerd zullen worden en gecontroleerd zullen worden door een externe accountant. Het gesprek leidde er toe dat er waarschijnlijk een contact tot stand gebracht zal worden want de man uit Udenhout hield zich al langer bezig met hulp aan stichtingen die opkomen voor de kwetsbare medemens. Deze ontmoeting is geen toeval, alles is voorbestemd, daar ben ik van overtuigd.

Ik nam afscheid van Bob Land en ik fietste weer terug naar Kelapa Mas Bungalows. Rond een uur of twaalf zal de yogalerares van Angela even bij mij op bezoek komen, tenminste als ze niet te moe is van de lange reis naar Bali. Ze is vanmorgen geland op Bali en gaat in Gaia Oasis haar eerste dagen doorbrengen. Ik kijk heel erg uit naar deze ontmoeting. Een van de vele ontmoetingen die mijn vakantie bijzonder hebben gemaakt. Mede daarom zullen deze weken met gouden letters in mijn levensboek worden geschreven…..

Reacties

Reacties

René Pijnen

Beste meneer.
Bob was vroeger een klant van mij. Ik heb jarenlang een drukkerij gehad en hij kwam bijna twee wekelijk bij mij kopietjes laten maken. Toen hij besloot naar bali te gaan voelde ik mij leeg en miste hem zeer. Twee jaar later ben ik naar hem toe gegaan en verbleef 4 weken in zijn huisje "Bunga Putri in Candidasa".
Ik ben echter het contact kwijt omdat de mobiel waar zijn telefoonnummer in stond kapot is. Kunt U mij aub helpen?
Met vriendschappelijke groet,
Rene Pijnen
Frans Noldusplein 1 bus 1 Essen België
0032 477250594

Peter Siegers

https://youtu.be/VN6uOobCW4I

Peter Siegers

Kijk voor verder informatie op https://youtu.be/VN6uOobCW4I

Rene Pijnen

Hallo kees. Volgens mij heb je mij eens gebeld kan dat? Ik vroeg mij af wat er met Bob is gebeurd na zijn overlijden. Is hij begraven of gecremeerd? Is er nog iets wat ik kan bezoeken in de vorm van een grafsteen of zoiets? Ketoet daar ging hij ook veel mee om. Leeft zij nog? Er is een grote drang in mij om daar heen te gaan. Ik heb ooit eens beloofd om zijn werk verder te zetten als hij er niet meer zou zijn. Ik denk dat die tijd is aangebroken want ik ben erg onrustig hierover de laatste tijd. Wil je mij mailen aub dan mail ik mijn telefoonnummer want dat is veranderd. Groeten Rene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!