"Boetje van onze Kees" , een heel bijzondere vogelijkhut in een prachtig natuurgebied in het Noordhollands Duinreservaat (omgeving van Castricum).

Angela heeft vorig jaar haar caravan verkocht en omdat ze zo nu en dan het 'kampeergevoel' mist had ik voor haar een verassingsweekend geboekt in een 'tenthuis' op de Kennemer Duincamping Geversduin (Beverwijksestraatweg 205, 1901 NH Castricum).

Dat weekend werd een heel bijzondere belevenis en dat kwam niet alleen omdat een stormachtige wind (niet te geloven, het is bijna zomer !) 's nachts rukte aan het tentdoek dat het dak van ons tenthuisje vormde en ons een deel van de nacht wakker hield. Wat nog meer indruk op ons maakte was de prachtige natuur van de het Noordhollands Duinreservaat die de camping 'Geversduin' omringt.

Nadat we onze spulletjes in het intieme en ook een beetje luxe tenthuisje hadden neergezet gingen we op pad, zo vanuit de camping de duinen in. Via de verharde 'Hoofdweg' liepen we via paal 22596 en 22595 naar de vogelkijkhut 'Boetje van onze Kees' waar we werden verrast door het schouwspel van een broedende aalscholverkolonie. We zagen honderden grote zwarte aalscholvers die in het glasheldere water van het meertje vóór de kijkhut doken en even later weer opdoken om zich dan te gaan drogen op een wit strandje. Midden in het meertje was een eilandje waarop zilverwitte bomen stonden waarin overal aalscholvers in grote nesten zaten te broeden. We keken onze ogen uit, onder de indruk van dit unieke schouwspel........

Toen we even verder liepen door het 'Infiltratiegebied van Castricum' waar in lange brede sloten het glasheldere, door de duinen gezuiverdewater lag te spiegelen in het zonlicht, waren we gewoon even stil, zó mooi washet wat we hadden gezien........... Het was weer een bewijs dat je niet de hele wereld hoeft over te reizen om mooie natuur te ontdekken.......

Bij paal 22872 liepen wein de richting van het strand waar we in een strandpaviljoen genoten van een lekker sangria. Dat drankje zorgde ervoor dat we het een stuk warmer kregen waardoor we de harde wind niet voelden toen we over het strand naar 'Castricum aan Zee' liepen. Het werd al behoorlijk laat en daarom liepen we via de 'Zeeweg' terug naar onze camping, nadat we op het gezellige terras van 'Johanna's Hof' (tegenover het 'BezoekerscentrumDe Hoep') onze vermoeide benen nog even rust hadden gegeven. Pas tegen negen uur 's avonds bereikten we ons 'tenthuis' weer. Moe, maar voldaan want we hadden genoten van dit wel heel bijzondere stukje nederlandse natuur.

De volgende dag zijn we de andere kant opgelopen, richting Wijk aan Zee. Die dag was het een beetje herfst geworden. Hoe langer we liepen hoe natter de broekspijpen van Angela werden (ikzelf had een korte broek aan en werd dus niet nat...), maar het werd ook weereen héél mooie wandeling tussen de hoge duinen enbossen met oude kronkelende eiken waaronder heel veel verschillende bloemen en planten het bos kleurden.Een beetje doorweekt van de regen bereikten we het warme en gezellige strandpaviljoen 'De Vrijheit' (Strandslag Heemskerk, aan het eind van de Kruisbergweg/Zwarteweg, tussen strandpalen 48 en 49) waar we werdenontvangen door Noor, desympathieke eigenaresse die ons verwende met onder andere een overheerlijke mosterdsoep. Het strandpaviljoen ademde een gezellige intieme sfeer uit en het was geen toeval dat we daar een heel leuke ontmoeting hadden met een vreemdeling die geen vreemdeling was (René uit Heemskerk), toen we weggingen was hij een vriend geworden. 'De Vrijheit' is een plekje dat wij iedereen kunnen aanbevelen die gezelligheid en intieme sfeer zoekt.....

'Gasterij De Kruisberg' aanleunend tegen een hoge duin (De Kruisberg) is ook zo'n bijzonder plekje. Weer helemaal anders, maar toch bijzonder. De kaneelkoffie smaakte er in ieder geval héél lekker.... Toen we weer terug waren op onze camping waren de broekspijpen van Angela intussen opgedroogd en kwam de zon tussen de wolken ons verwennen met de eerste zonnestralen. Het werd nog een héél mooie avond met een zonsondergang waarvan we slaperig genoten op het terras voor onze tent. Alweer een dag die met gouden letters in ons levensboek geschreven kan worden..........

De laatste nacht op camping Geversduin werd een stormachtige nacht en dat lagecht aan het weer. Gelukkig was ons tenthuisje solide gebouwd want het spookte toch wel een beetje. Het was een weekend om niet te vergeten en dan in positieve zin. Onze complimenten aan alle mensen in Castricum en omgeving die ons weekend zo bijzonder hebben gemaakt, in het bijzonder de medewerkers van Camping 'Geversduin' , alles was prima geregeld.We komen graag nog een keer terug !