Bali - Een warme douche in Belimbing.

Het is nog heel vroeg.... Ik ben (weer) wakker geworden van het licht van de eerste zonnestralen. In de badkamer van mijn bungalow in Cempaka Belimbing Villas is het nog een beetje schemerig. Door de stenen rozetten in de muren valt een beetje licht naar binnen wat de badkamer in een heel aparte sfeer zet. De frisse ochtendlucht bezorgt mij kippevel en daarom zet ik de warme douche aan. Het warme water uit de grote sproeikop valt als een waterval over mijn lijf dat ik heb ingesmeerd met de heerlijk ruikende olie uit een van de groene flsjes tegen de muur van de kamer die is opgetrokken uit lavastenen. Het schuim van de olie stroomt van mijn lijf op de mergelachtige tegels die vol zitten met aardse kleuren en natuurlijke motieven. Buiten beginnen de hanen te kraaien die ook aan de dag zijn begonnen. Mijn lijf begint weer te leven, weer een nieuwe dag in Belimbing, een van de mooiste plekjes op Bali. Ik voel de natuur om mij heen de uitbundig is in vele kleuren groen met overal bloemen, varens en stromend water, en zelfs een grote leguaan die de vijver bij het rijstveld en het zwembad tot zijn domein heeft gemaakt. Het is hier een feest voor de zintuigen. Een feest voor de liefde. Dat is Belimbing.......

De afgelopen twee dagen zijn we met Kadek wezen wandelen in de onvergetelijk mooie omgeving van Belimbing waar de mooiste rijstterassen van Bali zich afwisselen met stille dorpjes waar bijna nooit een toerist komt. Kadek is de lieve mooie vrouw die een paar jaar geleden samen met Made Sepel (de aardige manager) op ons verlovingsfeestje de twee ringen kwam brengen op een kussen van roodfluweel met hangende frangipanibloemen terwijl de gamelan speelde en wij allemaal tranen in onze ogen kregen van dit emotionele moment. Een avond om nooit meer te vergeten.......

Kadek is vorig jaar bevallen van een zoon. Dat ging heel moeilijk omdat de navelstreng om het hoofdje van de baby zat en er met spoed moest worden ingegrepen. De operatie die daarvoor nodig was heeft mede tot gevolg gehad dat ze nu geen kinderen meer kan krijgen. Maar ze is overgelukig met haar zoon en haar man, dat straalt er vanaf......

Na het afscheid van al die lieve mensen in Cempaka Belimbing Villas vertrokken we weer met Ketut richting Ubud waar we gaan logeren in Klub Kokos, een bungalowparkje even buiten Ubud bij het traditionele dorp Bangkiang Sidem. Yvonne had zich in traditionele balinese kleren gestoken die ze in Sidemen had gekocht. Een gele kebaya (kanten bloes) die afgezet was met bloemen, een geel/zwarte sarong (wikkelrok) en een paarse slendang (doek om de middel), ze zag er schitterend uit. We gingen eerst naar Tanah Lot waar Daisy en Stefan geprobeerd hebben een 'hole in one' te maken op de golfbaan daar. Yvonne was de ster van de dag, overal kreeg ze complimeten over haar balinese outfit. De balinezen vinden het geweldig als je respect hebt voor hun cultuur en zelfs de moeite neemt om je in hun stijl te kleden. Op een gegeven moment plukte een balinese man een hibuscusbloem uit een boom en stak die in Yvonnes haren als bewijs van waardering. Dat was een heel mooi moment, oost en west kwamen hier even samen.....

In Ubud gingen we naar het middageten naar de markt in het dorp waar Yvonne overal weer werd gecomplimenteerd met haar outfit. Ze was echt de ster van de dag, prachtig om te zien hoe de balinezen genoten van haar uiterlijk. Dat geldt ook voor ons, ze zag er prachtig uit.

Wim en ik gaan dadelijk nog even buurten bij Made van Uma Sari Bungalows die zo verliefd is....tenminste dat hoor ik allemaal.......... Lieke en Sylvia zijn daar ook een paar dagen geweest en die hebben daar genoten......... Na Uma Sari Bungalows gaan we nog even een biertje drinken bij de belg tegenover het internetcafe, en dan wandelen we weer terug over de heuvelrug tussen de twee rivieren waar het uitzicht zo bijzonder is....Alweer een dag voorbij in Bali.....

Twee dagen hier in Ubud en dan nog twee dagen in Kuta bij de nederlandse consul (Cempaka Bali Guesthouse) en dan zit er erop...... Maar daar denken we nog even niet aan..... Hoewel.... we verlangen ook terug naar onze geliefden die we zo lang hebben moeten missen......Daar is ons echte thuis.....