keessmetsers.reismee.nl

Bali - "When the ego dies, the soul awakes" (Mahatma Gandhi)

Het is 6 uur 's morgens. De gordijnen van mijn bungalow in Belimbing bewegen langzaam mee met de fan die aan het plafond rondjes draait. Zo nu en dan komt er een straaltje zonlicht binnen dat mijn kamer verlicht. Ik lig het boekje te lezen dat ik in Candidasa van Anna Kunen bij mijn vertrek daar heb gekregen. Het boekje heet ' a thought for the day' en is uitgegeven door de Gedong Gandhi Ashram in Candidasa. Er staan o.a. spreuken in van Mahatma Gandhi. Een spreuk deed mij terugdenken aan de mensen die ik de afgelopen weken op Bali heb ontmoet.

'When the ego dies, the soul awakes' (Als het ego(-isme) sterft gaat de ziel leven)

Mijn gedachten gingen naar het balinese echtpaar dat ons in Kelapa Mas Bungalows zo liefdevol heeft ontvangen en verzorgd. Zij hebben van Kelapa Mas Bungalows in Candidasa een klein paradijsje gemaakt waar je als gast een bent met de natuur om je heen en waar je gevoelsleven optimaal tot zijn recht komt. In dit parkje ervaart iedereen hoe mooi geven is. Het grote voorbeeld wordt gegeven door de balinese eigenaren van het parkje die hun ego(-isme) begraven hebben en gewoon meewerken met hun medewerkers. Zij houden iedereen een spiegel voor waarin staat hoe belangrijk het is om je ego(-isme) je leven niet te laten overheersen. Ze stralen heel veel liefde uit waardoor de gasten op het parkje zich thuis voelen, als een grote familie.....

Mijn gedachten gingen ook terug naar Marieke de Wit en Marjanne Oomen, twee nederlandse vrouwen die in Lovina gehandicapte kinderen weer een nieuwe kans geven via de stichting 'Yayasan High 5 Rehab'. Deze vrouwen hebben hun ego(-isme) ook begraven en zijn zich met volle overgave gaan wijden aan het lot van de gehandicapte kinderen op Bali die hun hulp nodig hebben. Ze stralen zoveel liefde en warmte uit dat de balinese kinderen hen vertrouwen en weer hoop krijgen op een betere toekomst. Toen ik de gezichtjes van de kinderen zag, hoe blij ze waren, hoe hun ogen schitterden, hoeveel liefde ze teruggaven aan Marieke en Marjanne en hun medewerkers, toen kreeg ik een brok in mijn keel van emotie. Dit is een plek waar je kunt zien wat er gebeurt als het ego(-isme) wordt begraven en de ziel gaat leven. Liefde zonder voorwaarden, het mooiste wat er op de wereld is......

Reacties

Reacties

Gerdy

Hallo aldaar!
Ik wil alleen laten weten dat wij je verhalen vol interresse lezen! Volgens mij heb je je roepping gemist en moet je echt hier eens mooie boeken over gaan schrijven! We leven en lezen mee!
Nog heel veel plezier verder..................

Agnes

Hallo Kees,

Had al eerder een reactie gestuurd, maar blijkbaar heb ik weer iets niet goed gedaan. Is niet aangekomen. Vandaar nu even kort.
Ik geniet, zoals altijd, van je verhalen, je wijsheid, inzichten en waarnemingen. Overigens betekent Shanti: Vrede in het Sanskriet. Zo mooi dat de Balinezen dat als groet gebruiken. Weer eens wat anders dan Houdoe (wat ik overigens ook heel mooi vind).

Veel goeds en tot de volgende keer,

Agnes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!