keessmetsers.reismee.nl

Bali - Lovina: Marleen, Lieke en Sylvia

Vandaag was het (alweer) een dag die ik niet gauw zal vergeten. Het begon al in Candidasa waar we 's morgens afscheid namen van alle mensen waarmee we een paar heel fijne dagen hadden beleefd. Kelapa Mas Bungalows is mijn favoriete logeeradres in Bali geworden en dat komt niet alleen door de sympathieke eigenaren maar ook door de mensen die er logeerden.

Zoveel bijzondere ontmoetingen in deze paar dagen Candidasa. Anna Kunen die mij een boekje van Ghandi meegaf. Jan waarmee ik de koraaltuin ontdekte bij de pier tegenover het huis van Bob Land, maar 50 meter in zee. Ade en Nellie die ons verwenden met hun limburgse gezelligheid. Nyoman die ons als afscheid een minibarbecue gaf voor sate.

Puri Bagus Bungalows waar ik zoveel uren in zee heb gezwommen.....

Ketut kwam ons weer ophalen en we reden via de vulkaan Gunung Batur richting Lovina. Een mooie rit door het rustige binnenland van Bali waar je alle aspecten van het dagelijkse leven op Bali krijgt te zien. Onderweg praatten we veel over de toekomst van Ketut en zijn vriendin Erni. Het ziet er naar uit dat er een oplossing komt omdat Ketut denkt dat hij zijn ouders en Erni's ouders zo ver kan krijgen dat ze een keer met elkaar gaan praten en dat uiteindelijk de liefde de 'adat' zal overwinnen. Hopenlijk kan ik er mijn steentje toe bijdragen....

In Lovina werden we bij Taman Lily's (ons logeeradres) welkom geheten door.......Lieke en Sylvia. Wat was dat leuk om hen hier te ontmoeten. Het deed mij echt veel.....Super om te zien hoe deze jonge vrouwen door Bali reizen en genieten van de relaxte atmosfeer. Ze hebben al heel wat meegemaakt dat bleek wel uit hun verhalen. Het is alsof ze hier al jaren komen....... Grappige verhalen over op stap gaan tot diep in de nacht......vroeg naar bed gaan zoals wij (bejaarden) is er bij hun niet bij....Er is hier zoveel te beleven voor hen. Het thuisfront hoeft zich geen zorgen te maken, Lieke en Sylvia genieten met volle teugen. Morgen gaan ze met Ketut naar Candidasa. Op hun verzoek heb ik Kelapa Mas Bungalows gebeld en voor hun een kamer gereserveerd. Ik weet zeker dat ze daar ook een supertijd zullen hebben.....Vanavond gaan we met hen uit eten in een restaurant waar twee balinese jongens met een gitaar de sfeer verhogen. Lieke en Sylvia waren bijzonder tevreden over het eten daar en ook over de gitaarspelers...........Echt super om Lieke en Sylvia hier te zijn tegengekomen.....

We waren nog maar een kwartiertje bij Taman Lily's (waar Lieke en Sylvia ook logeren) toen Marleen binnen kwam wandelen.....Dat deed mij ook heel veel...........Wat een superdag vandaag.....Allemaal mensen die mijn hart verwarmen.......Marleen is ook al ruim een week op Bali en reist met een bromfiets van hot naar her, of ze hier al jaren rond rijdt....Wat leuk om haar te ontmoeten.....

Marleen bracht mij achter op haar brommer naar de Stichting High 5 Rehab, die door middel van revalidatie en fysiotherapie kinderen met een lichamelijke en/of psychische handicap helpen. Bij de Stichting ontmoette ik Marieke die de stichting leidt en Marjanne die net als haar hartsvriendin Marleen in Oirschot geboren is en bij de stichting werkt. Zij leidde mij rond waarbij ik een indruk kreeg van de manier waarop de mensen die daar werken kinderen met een handicap helpen. Het was ontroerend om te zien hoeveel warmte en liefde er op deze plek was. Ik kreeg er een brok van in mijn keel. Ik had wat speelgoed (gekregen van Jan en Jonna), balonnen, stickers en feesthoedjes bij me voor de kinderen. De feesthoedjes heb ik zelf uitgedeeld en het was super om te ervaren hoe blij de kinderen waren......Echt geweldig wat hier gebeurt........ Deze stichting verdient echt steun uit Nederland.....Misschien kan ik iets gaan doen via een actie... Echt, voor heel weinig geld kan hier heel veel gedaan worden.........Dit is nu echt directe hulp aan mensen die het moeilijk hebben.....Toen ik met Marleen achter op haar brommer terugreed moest ik bijna janken van emoties.....Maar goed dat mijn idee van een uurtje praten met de kinderen over mijn jeugd in Nederland niet doorging want ik liep constant rond met een brok in mijn keel.... Ja, en toen moest ik ook nog afscheid nemen van Marleen, zo'n superlieve jonge vrouw die helemaal haar gevoel volgt. Het doet je echt iets als je zo iemand ontmoet........

Morgen ga ik Wilkey Riupassa opzoeken, de man van de Banda-eilanden die naar Lovina is gevlucht toen alle christenen van de Banda-eilanden werden verjaagd.....Dat wordt ook weer iets wat mijn gevoel heftig zal raken......Het hoort helemaal bij Bali, het eiland dat je zintuigen prikkelt....

P.S.:

Als iemand geinteresseerd is in de Stichting High 5 Rehab dan volgt hier de website:

Yayasan High 5 Rehab

website: www.high5rehab.org

mailadres: marieke@high5rehab.org

Reacties

Reacties

Agnes Kikken

Goh Kees, wat een dag.
Afscheid nemen, nieuw ontmoetingen, prachtige mensen weerzien. Dan nog een bezoek aan zo'n bijzondere instelling en ervaren hoe mensen hun hart volgen en zich inzetten voor kwetsbare kinderen. Kan me voorstellen dat je door dit alles diep geraakt bent.
Wat een tegenstellingen ook. Zo zit je je hoofd leeg te maken en te genieten van de elementen en zo worden al je zintuigen op een andere manier geprrikkeld. Het mooie is, het hoort allemaal bij elkaar. Maakt allemaal deel uit van ons ondermaanse bestaan. Gelukkig ervaar jij het in iedere cel van je lichaam en kunnen wij, lezers, daar van meegenieten ( en leren).

Veel goeds,

Agnes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!