keessmetsers.reismee.nl

Bali - Bananen en amaretto

Vanmorgen ben ik weer heel vroeg opgestaan. Na even over het 'wad' gewandeld te hebben en ook nog even gekletst te hebben met de eigenaren van Kelapa Mas Bungalows die samen zaten te genieten van de morgenzon, besloot ik naar de duitse bakker te lopen op het weggetje naar Tengenan. De balinezen staan nog veel vroeger op als ik, sommige zijn al om een uur of 4 op weg naar de markt en er was ook nu al volop bedrijvigheid bij de hutjes tussen de bananenbomen die hier overal staan. Het erf werd aangeveegd, het hangbuikzwijntje kreeg zijn eten, en in de 'dapur' (primitief keukentje waarop op hout wordt gekookt) werd het eten voor vandaag klaar gemaakt. Overal werd ik met een blijde glimlach begroet door de balinezen die ondanks hun armoe eenpositieve levensinstelling hebben.

Ik kwam langs de kleine 'warung' (lokaal restaurantje) van de zus van 'Lachebekje' . Frans en mijn broer Henk weten wel wie ik bedoel. Ze vloog naar buiten toen ze me zag en haar begroeting was allerhartelijkst. De vorige keer had ze nog een primitieve warung waarin letterlijk alles versleten was. Nu was alles opgeknapt en hetzag er nu leuk uit. Ze was er trots op dat haar dat gelukt was. Mooi om te zien dat zo'n jonge vrouw die keihard werkt voor haar gezin zoveel plezier kan beleven aan de kleine dingen die ze bereikt heeft.......

Ik liep verder richting Manggis, het dorpje tussen Candidasa en Padangbai, waar je overal groene rijstvelden ziet die omgeven zijn door met palmbossen begroeide heuvels. Bij Lotus Bungalows ging ik even'Lachebekje' begroeten, een jonge balinese vrouw die bij Nyoman had gewerkt, de eigenaar van Candi Agung. Ook zij was blij verrast mij te zien, en natuurlijk moest ik de hartelijke groeten doen aan Frans, die is hier toch wel heel erg geliefd.....

Even later kwam ik op het weggetje naar Tengenan waar ik bij de duitse bakker 11 gebakjes haalde, bananen met amaretto, dat zal lekker zijn vanmiddag ! De gebakjes waren niet alleen voor ons bestemd, het was ook een verassing voor Ade enNellie en hun vrienden uit Limburg. Het is hier een grote vriendenclub geworden met allemaal brabanders en limburgers en bijna-brabanders (Theo en Yvonne). Dat kenmerkt de sfeer van Kelapa Mas Bungalows, het is er supergezellig......

Ik kad ook nog wat croissants gekocht, wat broodjes en een overheerlijk versgebakken volkorenbrood. Tassen vol dus. De eigenaresse van de bakkerij (ze bakken zelf alles !) stelde voor om mij weg te brengen naar Kelapa Mas Bungalows, en zo geschiedde. Zogaat dat hier.....

Vanavond gaan we misschien wel eten bij de duitse bakker. Het schijnt daar heel goed te zijn, zelfs schnitzel en zuurkool staan op het menu, maar ook indonesische gerechten. Als we besluiten om daar te gaan eten worden we gehaald en gebracht want het is ongeveer 2 kilometer lopen. Gastvrijheid wordt op Bali met hoofdletters geschreven. Elke dag weerworden we door de balinezen overstelpt met warmte en liefde die uit hun hart komt....Daarom kom ik hier altijd terug......

Reacties

Reacties

Agnes

Hallo Kees,

Heerlijk, ik reis weer mee. Gisteren is Angela hier geweest en ik bleek het helemaal verkeerd begrepen te hebben. Dacht namelijk dat ik een berichtje kreeg als er een nieuw bericht van jou was. Vond het al zo vreemd. Goed, dat is nu opgelost en je staat bovenaan bij mijn favorieten.
Ben meteen gaan lezen nadat Angela naar huis was en het is weer genieten van het wondermooie Bali. Echter wel pijnlijk om te lezen dat projectontwikkelaars ook daar hun slag slaan en dat daardoor zoveel moois verloren gaat.
Verheugd was ik om te lezen dat het nog steeds goed gaat met Bob Land. Echt een zeer bijzondere man. Heel goed om, als we ons druk maken om "onbenulligheden", hem even in gedachten te nemen. Weten we weer waar het werkelijk om gaat.

Ik wens jou, en je medereizigers, een prachtige voortzetting van jullie verblijf op Bali.

Namaste,

Agnes.

Angela

Lieve snoepkont, denk je wel aan de kilootjes.....volgens mij vliegen ze er weer aan.
Och jij mag dat nog wel hebben, zo strak in't pak!
Ik geniet van al je mooie verhalen.
Heel veel plezier nog samen en een dikke knuffel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!