Bali - Kelapa Mas Bungalows in Candidasa

Het is half acht 's morgens. Ik ben net terug van een korte wandeling op het kleine strandje voor 'ons' bungalowparkje. Het ligt daar vol met stukjes dood koraal en hier en daar een mooie schelp.Het is laag water en het nog levende koraal is bloot komen te liggen. De zee is nog rustig, in de middag komen er meestal meer golven. In de verte is het grote eiland Nusa Penida te zien met daarnaast Lembongan waar ik ooit samen met Angela heel bijzobdere avonden heb beleefd. Allebei zullen we nooit meer vergeten de momenten dat de avond ging vallen en de ondergaande zon de lucht bloedrood kleurde. Rond die tijd gingen de mensen van het dorp Jungutbatu met hun manden en een lampionnetje wadend door het water op zoek naar zeewier dat wordt gebruikt door de kosmetische industrie. Dat was zo'n sprookjesachtig gezicht dat Angela daarvan ontelbare foto's heeft gemaakt. Als iemand daar ooit naar toe wil gaan kan ik Ketut Bungalo aanbevelen. Dat was een fijn adres en het ontbijt bij Linda's Bungalows even verder op met onze voeten in het warme zand was ook iets heel speciaals...

Links aan de horizon liggen de bergen waar Padangbai is verscholen in een van de baaien, daar hebben wij deze week twee fijne dagen doorgebracht. Toen ik daarnaar zat te kijken vanmorgen kwam een balinese jongen een mandje met vers geplukte bloemen brengen dat hij op mijn terras zette. Hisbiscusbloemen, frangipanibloemen, het ziet er zo mooi uit. Iets klein maar het geeft de sfeer in dit bungalowparkje weer. De eigenaar en zijn vrouw zijn heel lieve mensen die gewoon meewerken met het personeel. Vanmiddag was de man in de tuin aan het werken bij het metselen van een klein muurtje. Zijn vrouw werkt als cassiere in de Gemini-supermarkt tegenover ons parkje. Het zijn echt bijzondere mensen die liefde voor hun medemens hebben en hun parkje verzorgen op een manier die laat zien dat zijn echt van de natuur houden. De tuin staat vol met bloemen en hoge kokospalmen en bananenplanten waar volop bananen aanhangen Door de hoge bomen is het relatief koel in de tuin. De bungalows hebben deuren die heel mooi zijn uitgesneden op een traditioneel balinese wijze. Elke dag krijgen we nieuwe lakens. En dat allemaal tegen een heel lage kamerprijs (200.000 tot 350.000 rupiah). Het is gewoon een klein paradijsje.....

Vanavond bieden de eigenaar en zijn vrouw ons een balinese maaltijd aan. Waar maak je dat nog mee ? We worden hier echt in de watten gelegd. Soms worden we er gewoon verlegen van. Zoveel warmte en liefde, recht uit hun hart......

Theo en Yvonne hebben gisteren een heel fijne dag gehad in Pondok Bambu Bungalows, hier heel dichtbij. Yvonne was weer helemaal hersteld, ze had het gisteren heel warm en had daar last van. Zelfs de balinezen zeiden dat ze niet goed hadden kunnen slapen van vochtige warmte die een beetje leek op de warmte die normaal is in december.

Na het ontbijt gaan we vandaag naar de tempel tegenover de lagune, twee honderd meter van ons parkje. Daar zal het dele dag een komen en gaan zijn van rijen prachtig geklede mensen die gaan offeren en bidden bij de tempel. Het is namelijk vandaag Hari Kuningan, een feestdag voor de balinezen die hun hindugeloof met volle overtuiging beleven. Alle straten van Bali zullen vandaag gekleurd zijn met de balinezen die zich allemaal gekleed hebben als prinsen en prinsessen. Het is een voorrecht dat wij dat mee mogen maken..............

Emailadres Kelapa Mas: www.kelapamascandidasa.com

Frans

Selemat Hari Kuningan.
Je laatste alinea brengt mij helemaal terug in 2001 toen jij en ik Kees ook het voorrecht hadden meegevoerd te worden met een processuele optocht. Eveneens omringd met prachtige prinsen en prinsessen meedeinend op de ritmiek van de gamalanmuziek steeds aangevoerd door de zware gongslag die mijlenver te horen was door de heuvels rondom Ubud. Duizenden feeerieke vuurvliegjes vergezelden ons in de zwoele avondwarmte en we voelden ons één met de bevolking en de natuur.........
Ik hoop dat jullie allen datzelfde gevoel mag overkomen vandaag op deze bijzondere Balinese feestdag. Geniet er fijn van!

jvlassak@xs4all.nl

Hoi Kees,
Als ik jou verhalen lees, is het alsof ik al dat moois zo voor me zie, de natuur de mensen en de rust van het eiland. Ben er nooit geweest, maar kan me wel een voorstelling maken hoe het er is, zo mooi kun je alles omschrijven(klinkt wel echt). Geniet van alle moois en rust, als je terug bent in Nederland is dat weer over.
Groetjes Joke

Yvonne

Ha Kees,
Ja, GEWELDIG he, high5!! Wij zijn ook diep onder de indruk en hopen dat onze container ,vol met spullen voor Marieke en weeshuizen in de buurt, heel snel kan vertrekken!!! Idioot dat de regering van Indonesie zoveel papieren eist voor het binnenlaten van humanitaire goederen....Je zou zeggen dat ze er blij mee zouden zijn.....Ga je vanavond dan eten bij de man van Marieke? Daar zitten nl. ook altijd jongens met gitaren... Als je nog naar High5rehab gaat doe vooral Marieke, Marjanne en Gede héél veel groeten en liefs van ons uit Vught. GENIET ze nog!! Liefs Yvonne

liever anoniem

Wat een schitterende verhalen.

Kelapa Mas, ik ben er sinds 1995 ieder jaar een paar weken.
Budi die iedere dag verse bloemen op je tafeltje zet, de lieve verlegen Wayan in het restaurant, Komang de eigenaar, de mooie tuin met klappers en frangipani.
Mijn favoriete plekje op deze aardbol.
De prijzen zijn lager, 80.000 voor een kleine bungalow en 150.000 voor een grote bungalow.

Ga beslist eten bij warung Astawa (Bali Bagus)
aan de rechterkant van de weg richting Amlapura
tegenover Assa moneychanger.
Voor 4 euro het lekkerste 3 gangenmenu van Bali.
En een lunch bij de German bakery is een aanrader.