keessmetsers.reismee.nl

Logeren bij twee héél lieve Belgische mensen.

Een perfecte combinatie van gastvrijheid, relaxte wellness en culinair genieten.

Angela en ik had een maand geleden het plan gemaakt om een weekend naar België te gaan om daar een dag in Sauna Hezemeer te combineren met een fietstocht in de omgeving van de Abdij van Averbode en het (toeristische) bedevaartsoord Scherpenheuvel. Helaas gooide het "zomerweer" roet in ons eten, want volgens de voorspellingen zou het zaterdag en zondag de hele dag regenen. Daarom moesten we ons plan wijzigen, maar dat bleek tijdens ons weekend niet erg te zijn. Het gebrek aan mooi weer werd meer dan goed gemaakt door de hartverwarmende gastvrijheid van de eigenaren van ons logeeradres.

Stichting "Vrienden op de fiets".

De stichting "Vrienden op de Fiets" (www.vriendenopdefiets.nl)(administratie@vriendenopdefiets.nl) is bedoeld voor sportieve mensen, die op eigen spierkracht meerdaagse tochten maken, fietsend, wandelend, schaatsend, in een kano of met elk ander niet gemotoriseerd vervoermiddel. Zo staat het letterlijk in het jaarlijkse boekje, dat de aangesloten leden ontvangen. Voor 25 euro per "vriend" kun je bij particulieren een warm onthaal, een schoon bed en een energie opwekkend ontbijt krijgen (exclusief eventuele toeristenbelasting). In het jaarlijkse boekje van de stichting staan héél veel adressen in Nederland, maar ook in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en nog meer landen. Je logeert meestal bij mensen in huis, maar ook vaak in een apart gebouwtje, zoals bijvoorbeeld een tuinhuisje. Op dit moment is het lidmaatschapsgeld 8,00 euro per jaar. Angela en ik maken al veel jaren gebruik van de diensten van deze stichting en dat heeft ons al héél veel mooie logeerervaringen opgeleverd.

Ons logeeradres in Meerhout (België).

Omdat we tijdens dit weekend van plan waren een dagje naar Sauna Hezemeer (Laakdal - België) te gaan, zochten we een logeeradres in het jaarboekje van de stichting "Vrienden op de fiets", dat in de buurt van deze sauna was gelegen. Onze keuze viel op een logeeradres in Meerhout, dat maar een paar kilometer van de sauna was gelegen. Het bleek een boerderij op het stille platteland te zijn, waar we gastvrij werden ontvangen door Lieve Cornelis en haar man Roger. We voelden ons meteen thuis en eigenlijk kwamen we binnen 5 minuten tot de conclusie dat we hier nog vaker terug zouden willen komen. Dat heeft heel veel te maken met Lieve en Roger, wiens gastvrijheid, openheid en liefde voor de medemens grote indruk op ons maakten. Wat een lieve mensen zijn dit ! We kregen een kamer in een bijgebouw van het woonhuis. De "kamer" bestond uit een grote serre met heel veel licht en zicht op de weelderige tuin vol met bloemen, een grote badkamer en een slaapkamer met twee eenpersoons bedden, die tegen elkaar geplaatst konden worden. Die avond werd het heel gezellig en als zoon van een boer luisterde ik met veel interesse naar Roger, die ons uitlegde hoe het "biogas bedrijf" werkte. In het kort komt het er op neer dat op deze boerderij afvalstoffen uit de voedingsindustrie (brood, groenten en nog veel meer)(1/3), alsmede mest (1/3) en landbouwgewassen (1/3) via een gistingsproces worden omgezet in elektriciteit voor héél veel huishoudens (meer dan 2500 personen). Een prachtig voorbeeld van een duurzaam bedrijf, dat een heel mooie bijdrage levert aan een betere toekomst voor iedereen. Angela en ik vonden het heel interessant om dit te horen, maar het werd ook een heel gezellige avond. De volgende morgen werden wij verwend met een heerlijk, overvloedig ontbijt. Lieve had voor ons eigen gemaakte yoghurt op tafel gezet, die onze tongen streelde. Kortom, wij werden het hele weekend verwend als waren wij hun eigen kinderen. Om deze reden durf ik dit logeeradres met een gerust hart bij iedereen aan te bevelen. Hier zijn de contactgegevens: Lieve Cornelis, De Donken 10, 2450 Meerhout (B), telefoon 00-32-489 300400 en 00-32-497 252508, emailadres: lieve.cornelis@hotmail.com.

Restaurant " De Martino" in Meerhout.

De eerste avond van dit weekend zijn we wezen dineren in het restaurant "De Martino" in Meerhout. Dat lag maar een paar kilometer van ons logeeradres, net buiten het centrum van Meerhout. We waren eigenlijk veel te vroeg, het was namelijk 16.30 uur toen we naar binnen gingen. We werden ontvangen door de aardige, charmante eigenaar, die ons meteen een goed gevoel gaf en de tijd nam om ons de geschiedenis van dit restaurant te vertellen. Het sfeervolle interieur met glas in lood ramen en muurschilderingen bij de intieme binnentuin gaven ons diner in dit restaurant een bijzonder tintje. Ik bestelde "groentecurry indian style met grote garnalen en kip" dat niet alleen een heel mooi plaatje was, maar ook overheerlijk smaakte. Wat Angela heeft gegeten, dat weet ik niet meer, maar ook zij genoot van haar gerecht. Alles klopte bij dit restaurant en toen wij afscheid namen van onze vriendelijke gastheer hadden we weer een heel goed gevoel. Dit restaurant past perfect in het plaatje van de combinatie met ons logeeradres en sauna Hezemeer. Hier zijn de contactgegevens: Restaurant De Martino, Nick Verlooij en Cindy Vandersijppe, Bevrijdingslaan 152, 2450 Meerhout (B), telefoon 00-32-(0)14 308093, www.restaurantmartino.be. Reserveren wordt aanbevolen omdat het vaak druk is in dit restaurant.

Sauna Hezemeer

Sauna Hezemeer (www.hezemeer.be) is heel mooi gelegen in een dennenbos van de gemeente Geel. De afstand tot ons logeeradres was maar een paar kilometer. Het is echt een fijne sauna met een groot verwarmd zwembad (25 graden) en een groot koud zwembad (21 graden). De opgietsauna is een van de grootste, die ik ooit heb gezien. Elk uur zijn er (gratis) opgietingen. Er is ook een heel fijne zoutsauna. De keuken is goed en de bediening is attent, ook al had men hier last van een gebrek aan personeel. Deze sauna maakt deel uit van een keten van sauna's, waartoe ook de sauna's Elysium, Thermen Barendrecht, Spasense, Veluwse Bron, Spapuur, De Valkenberg, Spaweesp, Spawell, Thermen Holiday en De Zwaluwhoeve deel uitmaken. Op dit moment loopt er via de landelijke kranten een spaaractie waarbij je voor een grote korting kunt genieten van de aangesloten sauna's. Sauna Hezemeer is zeker een van de betere sauna's uit deze keten en daarom gaan Angela en ik er elke keer weer met plezier naar toe.

De combinatie, zoals ik hierboven heb beschreven, heeft ons een heel fijn weekend opgeleverd en daarom wilde ik deze ervaring graag met iedereen delen.

Kees Smetsers