Bali - Padangbai

Gisteren hebben we weer een superdag beleefd. Misschien klinkt het vreemd maar dat kwam mede omdat we een crematie van een heel oude vrouw bij konden wonen (ze was 75 jaar geworden). Op Bali is een crematie een gebeurtenis waarbij het hele dorp meeleeft in blijdschap omdat de overledene naar een beter leven gaat en rust kan vinden. Er was een kleurrijke hoge toren gemaakt waarin de overledene lag. Die toren werd gedragen door zo'n 50 balinezen die in de bloedhete zon de toren naar de crematieplaats droegen. De toren werd daarbij steeds omgedraaid om de kwade geesten in verwarring te brengen. Dat ging allemaal met heel veel gezang en luide kreten. Omdat het zo heet was werden de dragers constant besproeid met water. Het was een indrukwekkend gezicht om de stoet met al die prachtig geklede mensen als een lang lint langs de groene rijstvelden zien voort te bewegen. We waren onder de indruk zoals we al vaak zijn geweest hier. Op een gegeven moment hebben we afscheid genomen van de stoet en zijn terug gelopen naar Lihat Sawah Bungalows. De eigenaar van deze bungalows, I Nyoman Kari (een broer van Nyoman uit Candidasa) zou ons namelijk naar zijn villa net buiten Sidemen brengen waar wij dan de hele middag mochten zwemmen en genieten van de sfeer en het onvergetelijk mooie omgeving. Die middag zullen we ook niet vergeten. Het was zo'n mooie plek ! Overal om ons heen waren mensen op de rijstvelden aan het werken, ze waren aan het oogsten of de vogeltjes aan het verjagen die op de bijna rijpe rijsthalmen zaten en probeerden wat rijstkorrels te snoepen. Het was of we midden in een romantische film waren met de werkelijke wereld ver van ons vandaan... De stilte, het uitzicht, die zon die de rijstvelden begon te kleuren, de avondlucht die langzaam vochtiger werd van de flarden bewolking die het dal begonnen binnen te drijven..... We bleven maar kijken naar watzich om ons heen afspeelde. Vooral voor Theo en Yvonne was dit geweldig om mee te maken want zij zijn voorde eerste keer op Bali. We gingen nog watzwemmen in het ronde zwembad en namen daarna een verfrissende douche onder de blote hemel achter de villa. Wat is dat toch fijn om buiten een douche te nemen, zo dicht bij de natuur, terwijl de vlinders en vogels boven je rondvliegen...... We gingen terug naar Uma Agung Bungalows met een heel fijn gevoel, het was een onvergetelijke dag geweest......

Vanmorgen hebben we afscheid genomen van al de mensen van Uma Agung Bungalows. Ze waren zo lief voor ons geweest....... Afscheid nemen is altijd een beetje moeilijk, zeker als mensen zo goed voor je zijn geweest..... Vooral Putuh, die mij elke dag gemasseerd heeft en waarmee ik heel wat heb afgekletst over alledaagse en niet alledaagse dingen, hield mijn hand lang vast.... We zullen ze allemaal missen.........

Ketut bracht ons naar Padangbai waar we de volgende twee dagen zullen logeren in het Puri Rai Hotel. Een heel fijn hotel met drie zwembaden en fijne kamers. Als we in bed liggen horen we de golven op het strand rollen.... Daisy en Stefan zijn hier ook geweest tijdens hun huwelijksreis, dus ze weten wel hoe fijn het hier is. En dat geldt ook voor Jolanda en Dennis die hier niet zo lang geleden ook zijn geweest. Morgen gaan we naar het kleine witte strandje aan de rechterkant van Padangbai waar Maria Verspaandonk zo'n bijzondere herinneringen aan heeft, ze weet wel wat ik bedoel.... Daar gaan we lekker zwemmen in het turqoise water en misschien nog wat schildpadden zien zwemmen...... Onze vakantie is een aaneenschakeling van fijne momenten, er ontbreekt maar een ding......Angela.......Die mis ik toch wel heel erg....... In Candidasa zal ik weer mailen, daar gaan we over twee dagen naar toe. Heel veel lieve groeten uit Bali....