keessmetsers.reismee.nl

Het eiland Mallorca verkennen... per fiets !

Mallorca, maar dan anders, per fiets !

Mijn partner Angela en ik zouden dit jaar gaan fietsen in Oostenrijk en we zouden dat doen in de vorm van een groepsreis. Tenminste, dat was ons plan. Maar enkele weken voor ons vertrek kregen we van de reisorganisatie te horen dat deze reis niet door kon gaan vanwege onvoldoende deelnemers. Gelukkig kregen we ons aanbetaalde geld wel terug en konden we nieuwe plannen gaan maken. We besloten om naar het noorden van Mallorca te gaan en daar een week te gaan fietsen.

Rompelberg Cycling Holidays.

Tijdens onze zoektocht naar een organisatie, die ons kon helpen bij het samenstellen van een fietsvakantie kwamen we op internet Rompelberg Cycing Holidays tegen. Dit bedrijf is lang geleden opgericht door Fred Rompelberg, een gepassioneerde profwielrenner die op 3-10-1995 op de zoutvlakten bij Salt Lake City achter een "dragster" een wereldsnelheidsrekord voor fietsen vestigde. Fred kwam op deze dag tot de ongelooflijke snelheid van 268,831 kilometer per uur. De liefde voor de wielersport wilde Fred samen met zijn vrouw gaan uitdragen via de organisatie van fietsvakanties en zo is het bedrijf Rompelberg Cycling Holidays ontstaan, dat later is overgenomen door de Letizia Rompelberg (de dochter van Fred) en haar man Jetze Scholma. Zij bieden fietsvakanties aan met de mogelijkheid om fietsen te huren, begeleide ritten te maken en gebruik te maken van een volledige fietsservice. Daarbij bieden ze arrangementen aan met een combinatie van een verblijf in een hotel. Op www.fredrompelberg.com is alle relevante informatie te vinden.

Angela en ik boekten bij Rompelberg Cycling Holidays een verblijf in het hotel Rei del Mediterrani Palace ****, in combinatie van de huur van een e-bike, waarmee we de hele noordkust van Mallorca zouden gaan verkennen. We kregen onze fietsen in een gebouwtje, dat naast genoemd hotel was gelegen. We kregen niet alleen een héél goed fiets, maar ook een gratis fietsshirt, gratis fietssokken en een gratis rugzak met reparatiemateriaal. Vol goede moed gingen we het prachtige noorden van Mallorca ontdekken.

Het was best fris, want zoals overal in de wereld was het weer ook op Mallorca niet normaal. Op een dag kwamen we zelfs terecht in een heftige bui met hagelstenen, die de weg helemaal wit maakten. Even later ging ik onderuit op een stuk wegdek, wat onder water stond door de overstroming van een riool. Gelukkig bleef de schade bij een enkel schaafwondje en dat had ik te danken aan de oplettende automobilisten, die overal op Mallorca voldoende afstand houden. Daar kunnen wij Nederlanders nog veel van leren. Op Mallorca zijn weinig gescheiden fietspaden en moeten de fietsers gewoon op het stuk asfalt fietsen langs de kant van de weg. Dat bleek echter helemaal geen probleem te zijn omdat alle automobilisten minimaal 1,5 meter afstand houden van de fietsers. Ook de groepen echte wielrenners met racefietsen krijgen hier op Mallorca veel meer ruimte dan ze in Nederland vaak (niet) krijgen.

Angela en ik fietsten over landweggetjes door golvende korenvelden, zoals bijvoorbeeld op het weggetje tussen Santa Margalida en Muro,waar sommige velden bedekt waren met uitbundig bloeiende klaprozen. We fietsten een stuk over het zandpad in het natuurreservaat s'Albufera,waar we een paar flamingo's zagen. We fietsen via het oude stadje Alcudianaar het nog mooiere Pollenca.We beklommen de steile helling, die leidt naar Cap de Formentor,maar we kwamen niet helemaal tot het eind. We bezochten de stadjes Sineu en Arta,waar de tijd ook heeft stil gestaan. Wat een fijne manier om de sfeer van het echte Mallorca te ontdekken, ook al bleef het koud en verdween de zon vaak achter de wolken.

Op onze laatste fietsdag kreeg ik nog een lekke band. Maar dat was geen probleem, want na een telefoontje was er binnen een half uur een busje van Rompelberg Cycling Holidays en werd het probleem opgelost. Complete fietsservice is geen loze kreet bij deze organisatie. Nee, ze leveren echt wat ze beloven. De hele week waren Angela en ik onder de indruk van de manier, waarop wij tijdens onze fietsvakantie werden geholpen. De fietsen waren van een heel hoge kwaliteit en het was echt indrukwekkend hoeveel extra's wij kregen. Ik meen het echt, ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt dat zo goed haar best deed om onze vakantie te doen slagen. Een héél groot compliment is zeker op zijn plaats. Dat geldt ook voor het hotel dat wij via Rompelberg Cycling Holidays hadden geboekt.

Rei del Mediterrani Palace****

Dit hotel sluit perfect aan bij de service, die wij kregen van Rompelberg Cycling Holidays. Het is echt een heel fijn hotel met mooie kamers, die elke dag perfect schoon gemaakt werden. Het personeel is er super vriendelijk en heel attent. Het eten (in de vorm van een buffet) is er zo goed dat wij zeker een paar kilo's zijn aangekomen. Het was elke dag weer een feest om te genieten van de heerlijke maaltijden. Op de dag van ons vertrek stond er 's morgens om 06.00 uur al een ontbijt voor ons klaar zodat we niet met een lege maag hoefden te vertrekken. Het online inchecken voor de vlucht naar huis werd ook voor ons gedaan. De sauna, het stoombad, het binnenbad en het grote buitenbad, allemaal hoorde het bij een héél fijn verblijf. We voelden ons de hele week echt verwend.

Het noorden van Mallorca hebben wij op een heel bijzondere manier kunnen ontdekken. Daarvoor zijn wij Rompelberg Cycling Holidays en het hotel Rei del Mediterrani Palace bijzonder dankbaar. Ik heb dit verhaal geschreven zodat de andere mensen kunnen delen in onze ervaringen, die wij niet snel zullen vergeten.

Kees Smetsers

Middelbeers