keessmetsers.reismee.nl

Een bijzondere belevenis: Vakantie in een "cabana" bij Quinta das Cegonhas in Portugal.

Na een week vakantie aan de zuidwestkust van Portugal leverden we op 24 augustus 2022 onze huurauto in bij het AVIS-kantoor op het vliegveld van Porto. De huur van de auto was tweemaal zo duur als voorgaande jaren en daarom hadden we besloten om de rest van onze vakantie met het openbaar vervoer te doen. Over een week zouden we weer terugkomen bij het vliegveld van Porto, waar we onze laatste nacht zouden doorbrengen in het Parkhotel Aeroporto, dat maar 300 meter van de vertrekhal is gelegen. Een ideale manier om relaxt de vakantie in Portugal af te sluiten. De kamers zijn daar heel comfortabel en ook goed geïsoleerd.

We namen een taxi naar het busstation "Campo 24 de augosto" , waar we de bus van Rede-express van Porto naar Gouveia op ons stond te wachten. We hadden een plaats vóór in de bus gereserveerd, waardoor we tijdens de reis de omgeving goed konden zien. De reis duurde lang (bijna vier uur), maar de omgeving was zo mooi dat we ons niet verveelden. Op het busstation van Gouveia stond Vasco, de zoon van Gerard Duis en Rieke Mariën, op ons te wachten. Hij bracht ons in een kwartiertje naar Quinta das Cegonhas in het dorpje Nabainhos, de camping van zijn ouders waar we de laatste week van onze vakantie door zouden brengen.

Ongeveer dertig jaar geleden hebben Gerard Duis en Rieke Mariën hun huis en haard in Nederland achter zich gelaten om een nieuw leven te beginnen in Portugal. Ze hadden een "quinta" ontdekt op een heel mooie plek in het natuurgebied Serra da Estrela. De quinta was eens het huis geweest van een wijnboer. Toen Gerard Duis en Rieke Mariën aan hun leven in Portugal begonnen was het niet meer dan een ruïne. Daardoor zijn de eerste jaren voor Gerard en Rieke heel zwaar geweest. Maar het zijn heel harde werkers en met veel energie en doorzettingsvermogen werd de ruïne van het hoofdgebouw langzaam maar zeker omgetoverd in een prachtig gebouw met dikke muren van de stenen, die in dit gebied veel voorkomen. Het gebouw heeft nu de uitstraling van een kasteel en de gasten, die in de kamers van het hoofdgebouw logeren, zullen dat zeker ook zo ervaren. Naast het hoofdgebouw ligt nu een terras onder een kiwiboom, die zijn takken breed heeft uitgespreid en veel schaduw biedt. Het terras kijkt uit op het dal en ook op het grote zwembad, dat door Gerard en Rieke is aangelegd en een heerlijke verkoeling biedt op warme dagen. Gerard Duis kan heel goed koken en samen met de Portugese Maria maakt hij culinaire hoogstandjes, die voor de gasten van de quinta echt een feest zijn. Het eten is er echt lekker en daarom hebben Angela en ik deze vakantie elke dag gekozen voor een maaltijd bij Gerard en Rieke, die door de sympathieke Portugese Andre en zijn team werden geserveerd. Tegenover het terras is ook het nieuwe gebouw, dat plaats biedt voor een massageruimte, een sauna, een feestzaal en heel luxe sanitair voor de gebruikers van het zwembad. Ik vond de "hotstone massage" van de Engelse Annie heerlijk en heb er daarom twee keer gebruik van gemaakt. Mede daarom durf ik gerust te stellen dat Quinta das Cegonhas (letterlijk vertaald: huis van de ooievaars) een heel luxe camping is met een fijne sfeer.

Achter het hoofdgebouw liggen de afwas- en doucheruimten, die er altijd schoon en hygiënisch uitzien, en daarna begin de terrassen voor de tenten, caravans en campers. De terrassen lopen langzaam omhoog en op het bovenste terras is ook nog een vakantiehuis voor zes personen en een houten "cabana". Angela en ik hebben een week doorgebracht in de houten "cabana" , wat echt een "tiny house is. Het huisje heeft een rond dak en is klein, maar heeft wel alle luxe in de vorm van een douche, keukentje en koelkast. Buiten is een fijn terras met stoelen en een overkapping die schaduw biedt. In de week, dat wij in deze "cabana" hebben geslapen, was het verrassend om te ervaren hoe prettig het was om op deze manier contact te hebben met de natuur om ons heen en hoe weinig een mens eigenlijk nodig heeft. Het was die week elke dag dertig graden, maar 's nachts koelde het dermate af dat we heel goed konden slapen in ons "tiny house". Mede daardoor werd de week bij Gerard en Rieke een heel fijne week. Zelf ging ik elke morgen om 07.00 uur hardlopend de berg op richting Freixo da Serra. Dat was best een steile klim van 5 kilometer, maar het was dan nog lekker fris en de pijnbomen roken heerlijk. De afdaling terug naar het dorpje Nabainhos, waar Quinta das Cegonhas is gelegen, maakte de vermoeiende klim elke keer weer helemaal goed. Na gedoucht te hebben in onze "cabana" was het dan tijd voor een heerlijk ontbijt op het terras onder de kiwibomen. Daarna gingen Angela en ik lange wandelingen maken naar onder andere het stadje Gouveia en de bergdorpjes Folgosinho en Linhares. Tijdens deze wandelingen passeerden we overal wijngaarden en genoten we van de vruchten van de vijgenbomen en amandelbomen, die overal langs de weg stonden. De tijd heeft hier stil gestaan en de stilte en de rust zijn weldadig voor iedereen, die uit een druk land als Nederland komt. Portugal is een ideaal land om te "ontstressen". Mensen, die van drukte houden, kunnen beter naar de Algarve gaan. Quinta das Cegonhas is een paradijs voor rustzoekers en natuurliefhebbers. De vallei is bezaaid met heel grote stenen en kleine stille dorpjes, waar de klok is stil gezet. Angela en ik voelen ons hier echt "thuis" en daarbij zijn Gerard en Rieke met hun zoon Vasco natuurlijk een heel belangrijke factor. Ze hebben iets heel moois opgebouwd en hebben van deze quinta een van de mooiste campings in dit gebied gemaakt. Daarom is het zo jammer dat de jaarlijks terugkerende branden voor hen een negatieve invloed hebben op hun quinta. De branden zijn heftig en vernielen veel mooie natuur, maar ze duren maar enkele dagen en de rest van het jaar is het heerlijk toeven in deze streek. Daarom wil ik Quinta das Cegonhas graag aanbevelen voor iedereen, die het authentiek Portugal wil ontdekken in de luxe en comfortabele omgeving, die door Gerard en Rieke in de afgelopen jaren tot stand is gebracht. De foto's bij dit verhaal laten zien hoe mooi het er allemaal uitziet.

Hier zijn de contact gegevens:

Quinta das Cegonhas

Rieke Mariën en Gerard Duis