keessmetsers.reismee.nl

Bed and Breakfast CASA NANA in Portugal, een heel fijn logeeradres met heel lieve eigenaren.

Na ons bezoek aan Tonha en Joa van den Berge in de "hippievallei" bij Barâo do Sâo Joâo, zijn Angela en ik langs de westkust van Portugal naar het noorden gereden. Ons volgende logeeradres was CASA AZULin het stadje Cercal. Zowel het logeeradres als het stadje waren niet echt aantrekkelijk. De kamers van Casa Azul waren prima, maar wij zijn geen mensen die van een verblijf in een stad houden en daarom zijn we al heel snel naar het strand van VILA NOVA DE MILFONTESgereden. Daar vonden wel wel wat we zochten. Een mooi oud centrum en frisse witte huisjes aan smalle straatjes. Toen we bijna aan het strand waren hoorden we muziek en het duurde niet lang of we hadden het terrasje gevonden, waar een groep mannen traditionele Portugese muziek zat te spelen. We bestelden een karaf witte sangria en genoten van de vrolijke klanken van de zangers, die ons zelfs ontroerden. Allebei hadden we op een gegeven moment tranen in de ogen, zo mooi was het. Het was zo'n mooi moment dat we de hele middag daar op het terras doorbrachten, met nog een karaf witte sangria, omdat die zo lekker was.

Op een gegeven moment namen we afscheid van de groep zangers, die wel in de gaten hadden dat hun muziek ons had geraakt. Dat hebben we ook tegen hen gezegd en dat vonden ze natuurlijk leuk. We wandelden nog even langs het strand, dat aan een baai lag en reden toen weer naar het stadje Cercal, waar we de nacht doorbrachten. Voordat we naar bed gingen hadden we in het eenvoudige restaurantje PASSERELLAgenoten van een lekkere maaltijd en de indrukwekkende energie van twee vrolijke oudere vrouwen, die met een lach en kushandjes ons het eten brachten. De vrolijkheid en de energie van deze vrouwen maakte de saaie sfeer van het stadje Cercal helemaal goed en daarom sliepen we die nacht ook weer als marmotjes.

De volgende dag vertrokken we naar ons derde logeeradres en dat was Bed and Breakfast CASA NANAin het dorpje Póvoa da Cadima.Daar werden we op een hartelijke wijze ontvangen door de Belgische eigenaren Philip en Maria Dheedene-Dewilde. Deze twee lieve mensen hebben echt diepe indruk op ons gemaakt. Wat een liefdevolle gastvrijheid stralen deze mensen uit. Echt, we werden door hen volledig in de watten gelegd. Ze hadden twee héél ruime kamers, één met een eigen badkamer en één met een eigen externe badkamer. Onze kamer was echt heel ruim en had een heerlijk bed en zelfs een koelkast vol met drankjes. We kregen heel goede tips van Philip en Maria. De beste tip was toch wel het Mata Nacional BUSSACO,een landgoed met heel oude bomen en een prachtig klooster. Naast het klooster ligt een hotel in Moorse stijl, zó bijzonder dat we maar bleven fotograferen. Echt iedereen, die hier komt zou deze plek moeten bezoeken. Boomvarens, bomen van wel acht meter omvang, je kijkt je ogen uit, echt een juweeitje. We waren heel blij dat we deze tip hadden gekregen. Een andere goede tip waren de traditionele molens van MOINHOS DE GAVINHOS, die een half uur verder na BUSSACO op een heuvelrug zijn gelegen. Wat het eten betreft was de tip van het restaurant OS OLIVEIRAS ook een voltreffer. We kwamen daar bij een loods en dachten dat we op de verkeerde plek waren. Maar het bleek toch een restaurant te zijn met een capaciteit van ongeveer 600 (!) plaatsen. Het zag er uit als een echt "vreetschuur", en onze verwachtingen waren daarom niet hoog. Maar de "bacalhau" , die wij bestelden was heerlijk, overdadig en met veel groenten. Daarom bestelde we ook maar een nagerecht, dat ook al zo heerlijk was. Toen we af wilden rekenen werden we opnieuw blij verrast. Inclusief drank moesten we voor dit heerlijke eten 20 euro afrekenen. Om een lang verhaal kort te maken, we waren helemaal voldaan en heel tevreden.

Omdat we twee dagen bij Philip en Maria logeerden maakten we ook gebruik van hun tip om naar het strand PRAIA DA TOCHAte gaan.Het bleek een kilometers lang strand te zijn met héél veel ruimte en wit zand. Mensen, die een heel strand voor zichzelf willen hebben, die kunnen dat hier vinden. Wat hier opviel en ook op andere stranden, dat er nergens rommel lag. Dat is in Nederland soms wel anders. Zwemmen in zee was te moeilijk door de hoge golven, maar de lange strandwandeling maakte dat helemaal goed.

De volgende dag namen we na een hééééérlijk ontbijt afscheid van Philip en Maria, die ons hart gestolen hadden. Daarom wil ik hun Bed and Breakfast graag aanbevelen voor mensen, die rust en een authentieke omgeving zoeken.

Hier zijn de gegevens van Philip en Maria:

Bed and Breakfast CASA NANA