keessmetsers.reismee.nl

Een wandelavontuur met Engel van den Berge van BLUE TRAILS (Aljezur) in Portugal

Engel van den Berge, de zoon van Tonha Schot en Willem van den Berge, is een echte Zeeuw. Het is daarom niet vreemd dat hij zijn passie heeft gevonden in het organiseren van héél bijzondere trails en wandelingen over de kliffen en de stranden in de buurt van Aljezur (Alentejo) in Portugal.

In mijn vorige verhaal heb ik het bijzondere leven van de ouders van Engel al beschreven. Mijn partner Angela en ik waren heel blij dat wij met Engel konden gaan wandelen, nadat wij eerst zijn "nieuwe thuis" bij de boerderij van Vinha Velha ( Barâo do Sâo Joâo) hadden bezocht. Engel heeft nu als thuisbasis het adres BLUE TRAILS, Herdade Monte do Sol, 8670-158 Aljezur in Portugal.De stad Aljezur wordt aan de westkant omgeven door prachtige stranden en kliffen en aan de andere kant door de indrukwekkende natuur van de Alentejo. Engel organiseert hier samen met zijn vriendin Daniela via BLUE TRAILS trails en wandelingen, die echt heel bijzonder zijn.

Nadat we Engel op een van de kliffen bij Aljezur hadden ontmoet bracht hij ons met de auto naar een heel mooie plek, waar in de verte de zon nog hoog aan de hemel stond en weerspiegelde in het blauwe water van de zee. Vanaf die plek gingen wij wandelen. De uren, die volgden, zullen wij nooit vergeten. Eerst vertelde Engel ons de geschiedenis van deze streek, de Alentejo. Hij vertelde hoe de Moren ooit hier hun cultuur hadden gebracht en liet ons de overblijfselen zien van kloosters en moskeeën, die daar boven op een klif gebouwd waren. Daarna liepen we met de warme zonnestralen op onze huid over de kliffen en daalden we af naar heel mooie valleien en stranden. Na een uur naderde de zon het water van de zee en werd de lucht aan de horizon rood gekleurd. Op een uitstekende rotspunt verraste Engel ons met een fris drankje en lekker fruit. Om ons heen was het stil en we hoorden alleen maar het geluid van de golven beneden ons en de meeuwen, die om ons hoofd cirkelden. Deze momenten waren haast meditatief, de stilte en de rust kwamen echt bij ons binnen. De indrukwekkende schoonheid van de natuur om ons heen maakte ons sprakeloos. Wat een bijzondere belevenis was dit. Ik had nooit kunnen vermoeden dat de ontmoeting van dertig jaar geleden op een strand in Ambon ( Molukken) ons hier weer bij elkaar zou brengen. Ik voelde ook de aanwezigheid van Willem en dat kwam vooral door de liefdevolle verzorging van zijn zoon Engel, die ons door deze bijzondere omgeving leidde en daarbij heel goed lette op onze veiligheid. Echt een hele goede gids is hij en ik ben hem dankbaar dat hij Angela en mij dit heeft laten meemaken. Deze trail zal ik nooit vergeten...

Ik wil Engel en zijn organisatie BLUE TRAILS heel graag aanbevelen aan iedereen, die geïnteresseerd is in de cultuur en de natuur van het zuidwesten van Portugal. Mensen, die houden van rust en authentieke natuurlijke schoonheid, vinden hier wat zij zoeken.

Hier zijn de gegevens van Engel en zijn vriendin Daniela:

BLUE TRAILS

Engel en Daniela

Herdade Monte do Sol,

8670-158Aljezur - Portugal

Telefoon: +351-913 195 907

Tonha

Prachtig verslag weer, Kees?????