keessmetsers.reismee.nl

"Tussen wad en strand" , een heel fijne plek om te logeren op het eiland Ameland.

"Tussen wad en strand"

Mijn partner Angela en ik zijn van 5 oktober 2020 tot 12 oktober 2020 een week op het eiland Ameland geweest. We hebben daar gelogeerd in een chalet op het Vakantiepark Klein Vaarwater. Het chalet hadden wij gehuurd van Nico en Dederika Mulder. Bij aankomst in het chalet waren wij onder de indruk van de sfeervolle inrichting van het chalet. Er was heel veel kastruimte en in de keuken was alles aanwezig wat je nodig hebt om een maaltijd te bereiden. Omdat het de hele week slecht weer was, met veel regen en wind, was de gaskachel in het chalet goud waard. De allergrootste verassing waren echter toch wel de twee elektrische fietsen, die ons ter beschikking stonden en in de huurprijs waren begrepen. De Kogo Miyata en de Sparta bleken heel fijne fietsen zijn, waarmee we in deze week het hele eiland Ameland meermalen hebben doorkruist. Het chalet bleek heel rustig te zijn gelegen, aan de achterzijde van het vakantiepark Klein Vaarwater, slechts een paar minuten lopen van het zwembad, de supermarkt, het restaurant en de receptie van het park. De toegang tot het zwembad is voor de huurders van het chalet gratis via de twee kaarten die in het chalet beschikbaar zijn. Om al deze redenen willen wij het chalet "TUSSEN WAD EN STRAND" daarom met een gerust hart van harte aanbevelen.

De mooiste plek op Ameland vonden wij toch wel HET WAD langs de dijk tussen de haven en het dorpje Hollum, aan de zuidwest kant van het eiland. Het is wel belangrijk dat je er naar toe gaat als het laag water is, want dan wemelt het daar van de wulpen, steltlopers, ganzen, eenden, lepelaars, scholeksters en andere vogels. De eerste keer, dat wij er langs fietsten, scheen de zon toevallig en die gaf het wad een prachtige zilveren schittering. De foto's, die ik bij dit verhaal heb gevoegd, spreken boekdelen.

Het dorpje Hollum vonden wij ook gezellig met heel veel leuke restaurants en mooie oude huizen. Dat geldt ook voor het dorpje Nes. In deze twee dorpen, Hollum en Nes, hebben wij een paar keer overheerlijke verse vis gegeten bij VISHANDEL METZ, die gevestigd is in beide dorpen. Het CHINESE RESTAURANT HONG YUN bleek ook heerlijke gerechten te serveren. Verder hebben wij zelf gekookt in het door ons gehuurde chalet. De boodschappen daarvoor deden we bij de Jumbo, tegenover het VVV kantoor bij de haven, of bij de Spar in het vakantiepark Klein Vaarwater.

Uiteraard hebben wij ook een wandeling gemaakt in het natuurgebied 'T OERD, aan de oostkant van het eiland. We begonnen bij de uitzichtplaats op de top van een heuvel, aan het einde van het fietspad. De wandeling bleek nog niet zo makkelijk, want het had heel veel geregend en het wandelpad zat daardoor vol met plassen water. Natuurlijk hadden wij geen goed schoenen aan voor deze wandeling en mede daardoor werden we er ook niet blij van. Ik denk dat deze wandeling in het voorjaar mooier zal zijn. Maar het is wel een wandeling voor mensen, die van rust houden.

Ik denk dat mijn partner Angela en ik nog vaker terug zullen komen op dit mooie eiland en dan zullen wij zeker weer gaan logeren in het chalet van Nico en Dederika Mulder. Mensen, die ons voorbeeld graag willen volgen, kunnen reserveren via onderstaande adresgegevens:

Chalet "Tussen wad en strand"

Vakantiepark Klein Vaarwater

Nico en Dederika Mulder

Telefoon: 06-25117832

Emailadres: nico.mulder_60@hotmail.com

Iris Schrijver

Prachtig Ameland. In september ben ik voor de eerst keer een paar dagen op Ameland geweest en overnacht in Hollum. Ook gewandeld in 't Oerd, hele dag gemiezerd maar ondanks dat genoten van het mooie natuurgebied. Ameland is heel afwisselend qua natuur hè? Ook op het groene strand geweest?

Kees Smetsers

Ik ben niet op het groene strand geweest. Waar is dat op Ameland ? We hadden zo'n slecht weer dat we ons niet op het strand gewaagd hebben..