keessmetsers.reismee.nl

Poinciana Resort, een pareltje aan de noordoost kust van het eiland Bali.

Ik lig onder een prieeltje aan het strand van het dorpjeTembok, aan de noordoost kust van het eiland Bali. De zachte handen van de Balinese masseuse glijden over mijn rug. Ze gebruikt jasmijnolie die heerlijk ruikt, net als de franginpanibloemen van de boom, die naast het prieeltje staat. Als ik mijn ogen open zie ik een paar meter voor mij de kleine golven van de zee op het zwarte strand rollen. In de bomen bij het prieeltje hoor ik het "roekoe" van de tortelduifjes, die daar de hele dag druk bezig zijn. Verder wordt de stilte alleen maar doorbroken door de talrijke fonteintjes van water, die de hele dag blijven stromen uit de beelden die in de tuin staan....

Is dit een droom ? Misschien wel... maar als het een droom is wordt die droom vanmiddag werkelijkheid, want Angela en ik krijgen vanmiddag allebei een Balinese massage. Angela met kruiden en ikzelf met een "bodyscrub"... Rick en Karine volgen een uurtje later ons voorbeeld, maar die zijn nu achter op een brommertje met personeel van het Poinciana Resort naar een waterval in de nabij gelegen bergen.

Poinciana Resort is gebouwd door een Balinese vrouw, die heel lang geleden naar Australie is vertrokken om daar een toekomst op te bouwen. Na veel jaren daar hard te hebben gewerkt is ze terug gegaan naar Bali. Daar werd ze geschokt door wat ze in haar geboorteplaats Denpasar aantrof. De traditionele samenleving van dit vroeger slapende stadje was grotendeels verdwenen en had plaats gemaakt voor het moderne leven van een stad, die nu volledig gericht was op het toerisme. Ze voelde zich een vreemde in haar eigen geboorteplaats en ging op zoek naar een plek, waar ze stilte en rust kon vinden en die vond ze in het dorpje (desa) Tembok, aan de noordoostkust van Bali. Daar kocht ze een stuk grond en begon met hulp van anderen aan de bouw van het resort, dat nu Poinciana Resort is geworden. Iedereen die hier komt, kan zien dat dit resort met heel veel respect en liefde voor de omgeving is gebouwd. Het hele parkje staat vol met frangipanibomen, die bloemen dragen in heel veel verschillende kleuren. Tussen de bomen liggen twee zwembaden, die uitkijken op de zee die tot de horizon reikt. Bij het strand liggen tussen de bomen plateautjes, waar we drie keer per dag heerlijk eten. Vooral 's avonds is de sfeer heel romantisch als de tuin heel mooi verlicht is en de ondergaande zon de hemel kleurt...

Onze kamer heeft de naam "Paradise Villa" en heeft een heel hoog dak in de vorm van een punt, die aan een kapel doet denken. Het is hier elke dat heel mooi weer en de sombere voorspellingen van elke dag regen zijn helemaal niet uitgekomen. Heerlijk, om 's morgens meteen je zwembroek aan te trekken en de tuin in te lopen, waar een verfrissend briesje de warmte aangenaam maakt... Echt het is hier een klein paradijs...

In de omgeving is helemaal geen toerisme. De mensen zijn er heel arm, en voor de toerist die actie zoekt, is er niets te beleven. Voor mensen die op zoek zijn naar rust en stilte is het echter een ideale plek. Je wordt hier door het lieve personeel de hele dag verwend en voor een liefhebber van de natuur is er genoeg te zien en te doen. Terwijl ik dit schrijf is Angela aan het snorkelen bij het rif, honderd meter in zee, waar mooi koraal en veel prachtig gekleurde vissen te vinden zijn.

Vanmorgen kreeg ik van mijn loopmaatjes Henk, Elia en Antoinet, het blije bericht dat zij gisteren in de winkel van Jumbo Oirschot twintig dozen speculaas hadden verkocht. Dat zijn 280 pakketten speculaas die ongeveer 400 euro opbrengen voor de hulp aan de kinderen op Bali, die een beperking hebben en niet kunnen lopen. Voor de "Bali Runners" uit Oirschot, waarvan ik ook deel uit maak, betekent dat het doel van hun speculaasactie steeds dichterbij komt. Het doel is de financiering van de operatie en nabehandeling van 5 Balinese kinderen, zodat die straks kunnen lopen een kans krijgen op een betere toekomst. Het bericht maakt mij heel blij en ik ben trots op mijn loopmaatjes Henk van Gerven, Elia Deenen, Antoinet Hems, Piet van Oirschot, Rob Rebel, Johan Pijnenburg en Henk van den Oord, die met veel passie de kwetsbare kinderen op Bali proberen te helpen. Zondag 20/11, Vrijdag 25/11 en Zondag 27/11 staan ze weer in de winkel van Jumbo Oirschot om pakketten speculaas te verkopen. Heel bijonder om hier op Bali te zijn en te weten dat mijn loopvrienden thuis bezig zijn voor de kinderen op Bali. Het verwarmt mijn hart....

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

Piet en Loes

Wat een geweldig resort, dit gaan we ook een keertje bezoeken...... En wat een speculaas succes, super!!

Wicky

Het is een heerlijk
Paradijs en het eten is verrukkelijk.
Er is ook een prachtige yoga studio. Dr villa's zijn schitterend en de mensen super lief. Op 20 minuten e rijden van de villa ligt de hoogste waterval
Van Bali...maar daar komt ook
Bijna niemand en je waant je alleen in de jungle met de kleine eatertempeltjes en bananen bomen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!