keessmetsers.reismee.nl

Een ontmoeting met een heel grote schildpad bij het koraalrif van Lovina op Bali.

Het wordt misschien een beetje saai verhaal, maar ik kan niet anders dan schrijven dat de laatste dagen heel bijzonder zijn geweest. Jullie weten dat ik al heel vaak naar Bali ben gegaan, maar toch gebeuren er elke keer weer dingen die ik niet verwacht had, zoals vanmorgen...

We waren al om half zes opgestaan om nog een keer met Beni, de broer van de man van Marjanne Oomen, de zee op te gaan om te snorkelen. Gisteren hadden we dat ook gedaan en we vonden het toen zo mooi, dat we besloten hadden om vandaag nog een keer te gaan.

Toen we rond zes uur het zwarte strand voor Starlight Bungalows opliepen, begon de zon net op te komen boven de bergen. De lucht kreeg heel veel kleuren, die zich weerspiegelden in het water van de zee. Beni stond bij zijn catamaran "Triple Seven" te wachten op ons en wij liepen door het warme water naar hem toe. Het was eb en we moesten een stuk in zee lopen om in de catamaran te kunnen komen. We hesen ons in het bootje en Beni starte de motor.

Het was niet ver varen en even later zagen we onder het bootje in het heldere water het koraal en de vissen. Beni stopte de motor en we doken met onze snorkelbril op het water in. We hadden brood en banaan meegenomen en toen we die aan de vissen om ons heen lieten zien, kwamen ze op ons af en begonnen uit onze handen te eten. Wat een bijzondere ervaring was dat om te worden omgeven door tientallen prachtig gekleurde vissen, die maar een centimeter of tien voor je ogen uit je handen eten. Werkelijk adembenemd mooi en we konden er geen genoeg van krijgen. Het koraal en de vissen zijn hier echt veel mooier als bij het eiland Menjangan, dat als beste snorkel- en duikplek bekend staat. Mijn advies is aan iedereen, die graag snorkelt, ga hier met Beni heen en bespaar jezelf een hoop geld. We vonden het prachtig en waren helemaal in de ban van al het moois om ons heen. Karine en Rick zwommen naast elkaar tussen zwermen vissen, terwijl die uit hun hand aten, mooi om te zien hoe ze genoten. Angela was iets verder van mij verwijderd bij de plek waar het rif de diepte in gaat. Plotseling hoorde ik haar roepen. "Een schildpad" riep ze, en natuurljk zwommen we meteen naar haar toe.

En toen zagen we de zeeschildpad, meer dan een meter groot, die sierlijk langzaam voor ons zwom. We konden heel dichtbij komen en we hielden onze adem in, zo mooi was het om dit dier te zien in zijn natuurlijke omgeving. Het werd een moment, dat zeker een van de hoogtepunten van onze vakantie zal worden...

Beni zei dat er hier best veel schildpadden zitten en hij wist ook plekken waar ze hun eieren leggen. Die hebben we niet gevonden, maar toen we terug gingen naar Starlight Bungalows waren we heel blij dat we dit hadden kunnen beleven.

Vanmorgen zijn we naar Poinciana Resort in Tembok (Tejakula) gereden. Een heel mooie rustige plek aan de noordoost kust van Bali. Hier blijven we twee dagen en dan gaan we verder naar Sidemen. We zijn nu over de helft van onze vakantie, maar er komen nog heel mooie plekjes op ons pad, en daar zal ik jullie in laten delen. Lieve groeten uit Bali,

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

ria

iedere keer als ik die verhalen lees weet ik zeker dat ik dat allemaal nog eens wil beleven zo mooi!!

Piet en Loes

Wat een leuk verhaal weer en die mooie snorkelplek zal Piet wel willen bezoeken in januari. Veel plezier nog.

frans van broekhoven

Fantastisch om jouw verhalen weer te lezen Kees.
Geniet samen met Angela en jouw vrienden.
Ik sluit me graag aan bij de woorden van Ria.......

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!