keessmetsers.reismee.nl

Trump op het eiland Bali.

Vanmorgen ben ik om 06.00 uur gaan rennen door de rijstvelden in de omgeving van het dorpje Blayu. Ik trok mijn "Bali Runners" shirt en mijn loopschoenen aan en zei tegen Angela dat ik over een uurtje weer terug zou zijn. Angela ging weer terug naar bed en trok de gordijnen van het hemelbed dicht, terwijl ik door het vochtige gras van de tuin van Villa Taman di Blayu liep. Het had gisteren flink geregend (maar een half uurtje) en de benauwdheid was uit de lucht verdwenen.

Ik begon te rennen langs het beekje dat via Umabian dwars door de rijstvelden naar Mengwi loopt. Het pad is daar verhard en perfect om een uurtje hard te lopen. Al heel snel kwam ik de mannen en vrouwen van het dorp Blayu tegen, die in hun blootje aan het baden waren in het snel stromende water,, dat is hier heel normaal.

Ik rende verder en kwam langs het dorpje Umabian, waar mijn neef Ruud en zijn vrouw Olivia onvergetelijke dagen hebben beleefd toen zij daar trouwden in het bijzijn van alle inwoners van het dorp. Met hun familie en vrienden beleefden ze de warmte en gastvrijheid van de Balinezen, die door de eeuwen heen is gebleven zoals hij altijd is geweest.

Langzaam maar zeker liet ik de twee dorpjes Blayu en Umabian achter mij en rende ik over het smalle pad richting Mengwi. Intussen was in het oosten boven de hoge bergen de zon opgekomen, waardoor de ochtdnevel verdween en het snel warmer werd. In voelde mij super en alle herinneringen van mijn afgelopen sportjaar kwamen weer boven drijven. De triathlon van Oirschot, waar ik laatste werd, maar die ik wel heb volbracht. De bierloop in Belgie waar de afterparty supergezellig was. De marathon van Eindhoven, die ik nooit meer vergeten zal. En natuurlijk al de trainingen, een hele zomer lang, in het superfijne gezelschap van mijn loopmaatjes uit Oostelbeers. Rennend in de rijstvelden, ver van thuis, voelde ik dankbaarheid dat ik dat allemaal nog kan en vooral dat ik zo'n fijn vrienden heb waarmee ik dit kan doen.

Toek ik even later weer in de buurt kwam van Villa Taman di Blayu, dwaalden mijn gedachten af naar het verschrikkelijke nieuws van gisteren. Trump is president van Amerika geworden en dat is een ramp voor dat land en de hele wereld. Ongelooflijk dat zo iemand gesteund wordt door meer dan de helft van de bevolking van zo'n groot land. Het zegt alles over de moraal en het niveau van de wereld waarin wij leven. Ook in andere landen zijn voorbeelden genoeg te vinden van het egoisme dat de wereld teistert. Italie, bijvoorbeeld, waar het grootste geelte van de bevolking een charlatan en bedrieger als Berlusconi achterna loopt. Nederland, waar minister-president Rutten lachend de hele sociale samenleving vernietigt, terwijl de elite zich verrijkt met vette bonussen en exhorbitante salarissen. Ik vind het heel erg dat de wereld aan het afglijden is. De armste mensen worden er de dupe van en dat is op Bali niet anders. De bewoners van dit mooie eiland worden al eeuwenlang uitgebuit door hun eigen elite en door hun hun koloniale overheersers. De geschiedenisboeken verzwijgen het allemaal en dat is voor mij aanleiding geweest om mijn derde boek over Bali te schrijven ("Bali, het leven zal altijd verdergaan). Met dit boek probeer ik de kwetsbare kinderen op Bali te helpen, want zij zijn de toekomst...

Zonder dat ik er erg in had was ik weer bij mijn logeeradres aangekomen. Ik maakte Angela wakker en samen gingen we zwemmen in het zwembad dat midden in de tuin van Villa Taman di Blayu ligt. De lotusbloemen in de vijver bij het zwembad waren open gegaan en toonden hun pure schoonheid. Daar kan ik zo van genieten, deze pure eenvoud, die de basis van het leven is. Alle egoisme in de wereld is niet bestand tegen de kracht van Moeder Aarde. De mens misbruikt en verwaarloost de natuur, en ook de medemens, voor zijn eigen ego en hebzucht,, maar de natuur en de liefde zal altijd overwinnen...

Terwijl ik dit verhaaltje schreef waren Rick en Karine ook wakker geworden. Het werd tijd om te gaan ontbijten in een van de prieeltjes bij de lotusvijver. Het begin van de dag was gemaakt. Een dag die nog maar net was begonnen...

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

Arie smetsers

Mooi verhaal!! Geniet van je vakantie

Piet en Loes

Hallo Kees, wat geweldig om jouw mooie reisverhalen weer te lezen. En ja, wij zijn wel een beetje jaloers en zeker op dat geweldige mooie resort in Blayu waar jullie nu verblijven. Daar hebben we hele mooie herinneringen aan en het is een prachtige mooie omgeving. Heel veel lieve groetjes voor jou en Angela en geniet er van.

Hans Speekenbrink

Hallo Kees, ik geniet dagelijks van jouw prachtige veerhaken en je mooie belevenissen. Ga gerust zo door, graag zelfs.

Agnes

Wat heb je dit weer prachtig verwoord, Kees.
Ben het volledig met je eens. Moeder Aarde is zeker heel krachtig, maar houdt nu toch ook haar adem in.
Toch maar even Gandhi aan 'het woord' laten:
"The enemy is fear.
We tink it is hate; But, it is fear".
En als eerbetoon aan leonard Cohen, die het ondermaanse verlaten heeft, een kort citaat uit een van zijn prachtige teksten:
"There is a crack in everything, that's how the light get in".
Dus..angst laten varen en het licht binnenlaten, dan zullen de zachte krachten winnen, aan het eind.
Verder wens ik jullie een prachtige voortzetting van het verblijf op het, door jullie, zo geliefde Bali. Er valt nog heel veel te genieten ?

Agnes

Het vraagteken was een afbeelding, pakt ie niet. Maak er maar een uitroepteken van, dan.

Christ Oomen

Beste Kees,
Ik ben er nu eens voor gaan zitten, wat ik eigenlijk niet te lang mag ivm mijn operatie, om jouw verhalen eens helemaal goed door te lezen.
Wat een geweldenaar ben jij toch. Hoe jij dat allemaal zo prachtig kunt opschrijven, die mooie reizen kunt organiseren, die hardloopwedstrijden kunt lopen, die acties van de grond kunt krijgen. Chapeau!
In jouw verslagen zie ik een heleboel plaatsen en restaurants en andere locaties weer terug die wij 2 jaar geleden ook bezocht hadden en waarvan wij ook geweldig genoten hadden. Ook enkele foto's herkende ik weer.
Kees, geniet er maar flink van en groet jouw reisclubje van mij en ook ons Marjanne in Lovina als daar straks bent. Hartelijke groeten van Christ

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!