keessmetsers.reismee.nl

Global Village Kafe en Warung Ibu Wina, twee fijne restaurants in Lovina op Bali.

Vanmorgen zijn we met onze chauffeur Ketut op weg gegaan naar Sidemen in het oosten van Bali. Dat wordt de langste rit van onze vakantie, maar ook een mooie tocht door de bergen langs de kraters van de vulkaan Gunung Batur.

Lovina is geen mooie plaats, dat zeker niet, maar toch is de ontmoeting met de dolfijnen op zee weer een hoogtepunt geweest. Voor mijzelf zijn de bezoeken aan de stichtingen Yayasan So Rehab Bali en Stepping Stones Bali ook heel nuttig geweest, want ik heb nu nog meer inzicht gekregen in de huidige activititeiten van deze stichtingen.

Rob en ik hebben ons naast deze bezoeken ook verwend met heerlijke etentjes in de lokale restaurants. Daarbij werden wij echt verrast door GLOBAL VILLAGE KAFE en het dichtbij gelegen WARUNG IBU WINA.

Golbal Village Kafe ligt aan de hoofdweg op de plek waar vroeger de ATM pinautomaat was. Het is een gezellig klein restaurantje waar foto's van wereldleiders aan de muur hangen, zoals de Dalai Lama, Che Guevara, Nelson Madela en Desmond Tutu. De cappucino is er van grote klasse en dat kan ook gezegd worden van de carrotcake, de bananencake en de brownies, die door een van de vrouwen van de keuken zelf worden gebakken. Alles is er spotgoedkoop, een groot stuk carrotcake kost er bijvoorbeeld maar 10.000 roepia, dat is ongeveer 70 cent. Het zelfde geldt voor de warme maaltijden, ze niet alleen heel goedkoop, maar ook overheerlijk. Dit restaurantje is een echte aanrader...

Dat geldt ook voor het nieuwe restaurant Warung Ibu Wina. Dit sfeervolle restaurant is van Wina, de Balinese vrouw van Walter van der Heijden uit Bergeijk, die een heel mooi bungalowparkje heeft met de naam Sawah Lovina. Ik heb daar ooit gelogeerd en wist hoe goed Wina kon koken. Toen we voor de eerste keer bij Wina gingen eten, ontving ze ons letterlijk en figuurlijk met open armen. We werden de hele avond verwend met een overheerlijke maaltijd, die ook nog eens heel goedkoop was. Echt, dit nieuwe restaurantje behoort tot de beste van wat wij op Bali hebben meegemaakt. Toen we dat tegen Wina zeiden, terwijl zij in de keuken aan het koken was, straalde ze en ze was erg blij met ons compliment. Haar restaurant is echt een aanwinst voor Lovina.

De afgelopen dagen zijn voor mij heel emotioneel geweest en dat komt door gebeurtenissen in Nederland die heel verdrietig zijn. Uiteindelijk hebben Rob en ik besloten onze vakantie af te breken en een week eerder dan gepland naar huis te gaan. Gelukkig hebben onze reisverzekeringen daarmee ingestemd. Zondag vliegen we weg van het eiland Bali dat mij zo vaak mooie momenten heeft gebracht. Deze keer was het een totaal andere vakantie en deze vakantie heeft mij echt aan het denken gezet.

Dit verhaal zal misschien het laatste verhaal van deze vakantie zijn. Daarom wil ik iedereen alvast bedanken die interesse in mijn verhalen heeft getoond en/of op de een of andere manier heeft gereageerd.

Kees Smetsers

Sabine en Guido

Kees, we leven met jou mee, sterkte aan jou en je familie
Sabine en Guido