keessmetsers.reismee.nl

Onze laatste dag op Bali, ontmoeting met Bob Land in Candidasa.

Vandaag is onze laatste dag in Bali. Morgen vertrekken we met Singapore Airlines , een vlucht die ongeveer 17 uur zal gaan duren. Dat is heel lang, maar we vertrekken met een voldaan gevoel. De drie weken in Sulawesi en Bali zijn voor ons allebei heel fijn geweest.

Vandaag zijn we in het gezelschap van Putu Yusi en haar zoontje Gede een dagje naar Candidasa geweest. We werden er naar toe gebracht door Gusti, de man van Ida die al een paar keer heerlijk voor ons heeft gekookt in haar restaurantje WARUNG IDA.

In Candidasa gingen we Bob Land opzoeken. Bob Land is een man uit Roosendaal die heel lang geleden naar Bali is vertrokken en daar in Desa Samuh een teruggetrokken leven leidt. Hij is intussen yogi geworden en heeft de leeftijd van 90 jaar bereikt. Zijn gezondheid heeft de laatste jaren veel geleden onder een aantal beroertes en huidkanker, maar het is nog steeds een bijzondere ervaring om hem te ontmoeten. Het leven heeft hem veel wijsheid gebracht en als je daarvoor openstaat kun je veel van hem leren.

Op dit moment woont Bob in een kampong in de buurt van Candidasa. Als je bij Candi Agung in Candidasa rechtsaf slaat en het straatje volgt dat langs Villa Sassoon en Shangrila Bungalows naar het Puri Bagus Resort voert, dan moet je niet rechtsaf slaan richting Puri Bagus Resort, maar linksaf het weggetje inslaan dat door de kampong Desa Samuh loopt. Ongeveer 500 meter verder buigt het weggetje linksaf, net daarvoor is een winkel en voorbij deze winkel moet je een paadje in. Daar kun je het beste vragen of ze je naar het huis brengen waar Bob Land woont. Ik heb deze route uitgebreid vermeld omdat diverse mensen erom gevraagd hebben.

Bob Land is een aantal jaren geleden in het TV-programma Memories geweest. Hij ontmoette daarin de vrouw met wie hij tientallen jaren geleden een platonische liefdesverhouding had en die nu in Amerika woont. Deze ontmoeting was heel emotioneel en heeft bij menige kijker de tranen over de wangen doen rollen.

Bob was heel blij met ons bezoek en zoals elke keer zal deze ontmoeting met deze bijzondere man nog lang in ons geheugen blijven hangen. Bob is door de problemen met zijn gezondheid een heel kwetsbare man geworden, maar zijn geest is nog heel sterk. "Mijn levenslijn liep tot 80 jaar, ik heb er 10 jaar bijgekocht, maar die zijn nu om. Daarom heb ik nog maar vier extra jaren besteld." was een van zijn uitspraken die echt bij hem horen. Hij denkt en leeft super eenvoudig, maar dat maakt hem ook zo bijzonder. Toen we afscheid van hem hadden genomen waren we opnieuw onder de indruk. Deze man is in zijn leven vaak bedrogen en in de steek gelaten, ook door de Balinezen die hij jarenlang heeft geholpen, maar desondanks is zijn geloof in de mens rotsvast gebleven. "Geven is alleen geven als je niets terug verlangt. Liefde is alleen echte liefde als je geen voorwaarden stelt" waren de woorden waarmee hij afscheid van ons nam. We waren blij en dankbaar dat we hem hadden mogen ontmoeten. Het past bij het naderende afscheid van Bali....

Na ons bezoek aan Bob Land zijn we bij ASTAWA RESTAURANT heerlijke ijskoffie wezen drinken. Ik ben daar ontelbare malen geweest en het restaurant staat ook in mijn tweede boek "Liefde in het echte Bali" waardoor het heel veel klanten heeft gekregen, net als het daarnaast gelegen winkeltje MAYA SHOP , waar ze mooie spullen hebben voor weinig geld.

We sloten de dag af aan het intieme strandje bij KELAPA MAS BUNGALOWS, dat een van mijn favoriete bungalowparkjes op Bali is. Het personeel daar is ontzettend lief en ze kwamen ook meteen weer op ons af, gewoon blij dat wij er weer waren. Hartverwarmend is dat...

Gusti kwam ons weer ophalen en een uurtje later waren we weer terug in Sidemen, waar we in VILLA SHANTIASA de laatste nacht van onze vakantie door gaan brengen. Maar eerst gaan we bij DARMADA ECO RESORT met Barbara en Wayan nog een hele avond genieten van elkaar en van de bijzondere spirituele sfeer van deze omgeving. En dan komt morgen het echte afscheid van Bali. Dan gaan we weer op weg naar huis, waar onze familie en vrienden op ons wachten. Ik verlang er naar om hen weer in de armen te kunnen sluiten. Ik wil dit verhaal afsluiten met enkele woorden voor Angela. Bedankt Angela , dankzij jou is deze vakantie zo mooi geworden, fijn dat we dit samen konden beleven..

Niets is vanzelf sprekend...

Kees Smetsers

Agnes

Weer een schitterende tijd, die nu ten einde loopt. Dankzij beiden (vlak jezelf niet weg, Kees) hebben jullie een prachtige vakantie gehad. Door de regels door was steeds "voelbaar" hoe fijn het was om deze reis samen te beleven. Heerlijk ontspannen.
Toch weer heel bijzonder om het verhaal over Bob Land te lezen. Zo'n wijze man. Als we zijn woorden toch eens allemaal konden verinnerlijkt, wat zou de wereld er dan anders uitzien.

Wens jullie een heel voorspoedige terugreis en heel veel dank voor de mooie verhalen. Dat was weer meegenieten,

Agnes.

Agnes

Moet zijn: verinnerlijken. Haat als de spelling iets anders doet, dan ik wil, hmmm

M-v-d-spijker

Kees-angela
Bedankt voor de mooie verhaaltjes

Een. Goede reis. En tot ziens

Jan-mien

Nela Fontijne

Goed te horen dat Bob Sr nog leeft zijn zoon heeft jarenlang naast ons gewoond in Tholen, maar wij hebben geen contact meer mee. mvr gr

Kees Smetsers

Hoi Nela,

Het spijt mij om te moeten meedelen dat Bob Land Sr., die in Candidasa woonde, inmiddels is overleden.
Hij zal echter altijd in onze gedachten en in ons hart blijven voortleven als een bijzonder mens.

NELA

Vorige week heb ik Linda zijn kleindochter gesproken, die vertelde dat Bob inmiddels 2 jaar geleden overleden is mvr gr