keessmetsers.reismee.nl

Tips voor een individuele vakantie in Rantepao, Tanah Toraja, Sulawesi.

Angela en ik zijn net in de stad Makassar aangekomen na een busreis die elf uur geduurd heeft. Dat het zo lang geduurd heeft kwam doordat we in Makale geconfronteerd werden met een verkiezingsbijeenkomst. Het verkeer liep daar helemaal vast en we hebben er bijna twee uur stil gestaan. Maar goed, we hebben onze bestemming bereikt. Ik moet nog de busmaatschappij METRO PERMAI een pluim geven want die zorgde ervoor dat wij in de grote stad af werden gezet bij een taxi, die zij voor ons gebeld hadden en die ons naar het hotel MAKASSAR GOLDEN HOTEL bracht. Omdat we daar deze week al een keer waren geweest kregen we als verrassing een gratis upgrade naar een cottage met uitzicht op zee. Wat zijn de mensen hier toch lief voor ons !

Om al die mensen een beetje te helpen ga ik er een paar aanbevelen, en zij verdien dat ook echt.

WARUNG KOPI TORAJA

Als je van heerlijke verse koffie houdt, dan moet je hier zijn. Een klein zaakje met heel lieve eigenaren. Toen wij er waren zaten ze net de koffiebonen te selecteren. Elke koffieboon die net perfect was werd weggegooid. Dat deed mij denken aan friture Martin Zwets in Eindhoven waar ook elk stukje friet dat niet perfect is wordt verwijderd uit de frietpan. Na het selecteren werden de koffiebonen op een traditionele wijze gebrand en daarna gemalen in een koffiemolen. Verder kan het niet ! Die koffie is afkomstig uit de bergen van Toraja en is overheerlijk van smaak, volgens Angela. Je krijgt er ook nog gratis verhalen over "tempo dulu" (de tijd van vroeger) bij kado en zelfgemaakte koekjes van sago. De man des huizes is een entousiaste verteller over de tijd dat zijn grootvader op de Landbouwschool op Java zat en hjj en zijn vrouw maken een bezoek aan deze warung heel bijzonder. Een echte aanrader... Deze warung zit ongeveer 300 meter van het Misiliana hotel, linkaf als je met je fezicht naar de straat staat.

MISILIANA HOTEL.

Dit hotel ligt net buiten Rantepao. Een ruim opgezet hotel dat rustig gelegen is, ongeveer twee kilometer van het centrum van Rantepao. Met een bromfietstaxi (20.000 roepia) ben je in een paar minuten in het centrum. De tuin van het hotel is werkelijk schitterend met de traditionele "tongkonans" (rijsthuizen) en het super grote zwembad. Ontbijten is in dit hotel een feest, je eet alleen veel te veel, zo lekker is het allemaal. Het personeel is supervriendelijk en behulpzaam. Ook dit hotel durf ik bij iedereen aan te bevelen.

RESTAURANT ARAS

Als je besluit te gaan eten in het centrum van Rantepao is restaurant Aras een aanrader. Het ligt in de hoofdstraat en iedereen kent het. Een bromfietstaxi zet je er voor de deur af. Het eten is er heel goed, probeer de "Fish kebab" maar eens.

ADIL NURIMBA

Tijdens ons verblijf kwamen we Adil Nurimba tegen, een Nederlands sprekende gids. Als je een gids zoekt om Tanah Toraja te verkennen, dan is hij de aangewezen persoon. Zijn telefoonnummer is 00-62-811413570. Zijn website is www.sulawesi-travel.nl.

BATUTUMONGA

Als je tijdens je verblijf iets heel moois wilt zien, ga dan zeker een dag uittrekken om met een gids naar Batutumonga te gaan. Het is veel mooier dan Kete Kesu, Lemo en Londa. Het landschap is er prachtig en de grote rotsen met uitgehakte graven maken deze streek heel speciaal. Boven op de berg is een prima restaurant met een heel mooi uitzicht. Voor ons was het bezoek aan deze streek de mooiste dag van ons verblijf.

Zo, dat waren een paar tips. Morgen gaan we met de zelfde taxichauffeur als vanavond naar Tanjung Bira. Daar wacht ons een tropisch strand met wit zand, turqoise water en koraalriffen die rond eilandjes liggen. Daar komt mijn volgende verhaal vandaan.

Kees Smetsers

ria

wat zullen jullie genieten.!
kees en angela mooie verhalen ,
daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Elia

Die vergelijking met de friet van Zwerts, brengt water in mijn mond. Zullen we nog een keer gaan over een tijdje ?