keessmetsers.reismee.nl

Vulkaanuitbarsting op het eiland Lombok treft reizigers op Bali.

Bericht uit het Algemeen Dagblad van gisteren.

Indonesië heeft de luchthaven van Bali gesloten, een van de drukste internationale vliegvelden in het land. Reden is de vulkaanuitbarsting op het nabijgelegen eiland Lombok. Door de aswolk uit de Mount Rinjani vulkaan is het te gevaarlijk om te vliegen.

De vliegvelden op Bali en in Mataram op het eiland Lombok blijven zeker tot donderdag gesloten. Pas dan wordt de situatie opnieuw geëvalueerd.

Evacuatieplan voor bewoners
'Er wordt nog steeds vulkanische activiteit gemeten, en de kans op een nieuwe uitbarsting is groot', zo verklaarde het meterologisch agentschap woensdag. Mount Rinjani spuwt al sinds het weekeinde as. Voor de bevolking die rondom de uitgebarsten vulkaan woont, ligt een evacuatieplan klaar.

Het is niet voor het eerst dat het luchtverkeer in Indonesië last heeft van een vulkanische uitbarsting. In juli strandden tienduizenden reizigers op Bali toen het vliegveld werd gesloten wegens de uitbarsting van vulkaan Mount Raung op Oost Java.

De KLM schrapte dinsdag al alle vluchten op Bali. Reizigers die dinsdag van Amsterdam naar Bali vlogen, zijn gestrand in Singapore.

Leo van Cann

Leuk verhaal Kees.

Ik kom binnenkort bij jou om een paar boeken aan te schaffen en weer eens bij te praten; als jij dat tenminste leuk vindt.

Groeten, Leo

Tineke van de Meulengraaf en Peter Waaswdorp

Hallo Kees

Wij waren één van de reizigers die op 3 november gestrand zijn op het vliegveld van Denpasar. We hadden een geweldige reis van 2 weken gemaakt door Bali, die Kees samen met ons had uitgezocht. Nadat Ketut ons op tijd had afgezet op de luchthaven Denpasar hebben we ons ingecheckt voor de KLM vlucht van 21.30 en hadden we nog tijd om nog relaxed wat te drinken op het vliegveld. Aangekomen bij de gate bleek onze vlucht gecanceld vanwege een vulkaanuitbarsting. Daar sta je dan met honderden passagiers met de vraag "wat nu". Al snel kwam er actie op gang en werden we met onze bagage, die inmiddels weer op de bagageband verscheen, met bussen naar hotel Mercure gebracht in Kuta. We werden ontvangen en verzorgd door heel vriendelijk personeel zoals we de afgelopen 2 weken gewend waren geweest.
Nadat we onze koffers in onze kamer hadden gebracht stond er een heerlijke warme maaltijd klaar.
Dit was dinsdagavond en na nog 2 gecancelde vluchten zaten we eindelijk op zaterdagavond om 20 uur in het vliegtuig terug naar Amsterdam.
KLM heeft ons steeds weer goed geholpen met het vinden van nieuwe vluchten en ook op hun kosten verbleven we in hotel Mercure. Daarvoor onze hartelijke dank.
Ook Kees stond meteen klaar om ons te helpen en dat vooral met het sturen app'jes daarvoor ook onze hartelijke dank.
Het is een geweldige reis geweest met een bijzondere "toegift"

Nu genieten we lekker na van onze geweldige Bali-reis.

Tineke en Peter