keessmetsers.reismee.nl

Het hart van Bali.

In het leven gebeurt het soms dat je moet huilen als je de liefde en warmte van mensen voelt en er een verbinding ontstaat... Dat is mij gisteren overkomen toen ik tijdens de eerste uren van onze vakantie in Ubud nog aan het "landen" was. Ik moest nog wennen aan alles wat hier zo anders is. Daarom besloot ik om even te gaan praten met de jonge mannen en vrouwen van het bungalowparkje Nick's Hidden Cottages waar wij (Ria, Karen, Christ, Rob en ik) de eerste dagen van onze vakantie op Bali zullen doorbrengen. Al heel gauw kwamen we op de verschrikkelijke gebeurtenis die drie maanden geleden de wereld heeft geschokt en verbijsterd. Ik vertelde dat Sjors en Kristy, twee jonge mensen uit mijn dorp, ook in het vliegtuig van vlucht MH17 zaten, toen hun leven abrupt werd beëindigd. Ik vroeg aan een van de jonge mannen en vrouwen of ze op de volgende dag met ons wilden gaan bidden voor Sjors en Kristy en liet hun een foto zien die de ouders van Sjors aan mij hadden gegeven.

Het antwoord dat ik toen kreeg symboliseert de levensinstelling van de bewoners van Bali, die geloven dat zij door te "geven" in hun volgend leven beloond zullen worden. Het is hun "karma" en het is het belangrijkste in hun leven.

"Morgen gaan we allemaal even stil staan, Kees" zei de de jongeman heel eenvoudig met een gezicht dat rust uitstraalde. " Morgen gaan we met z'n allen samen met jullie bij het beeld van Ganesha in de tuin bidden voor Sjors en Kristy. We gaan bidden dar ze samen vrij worden om te gaan reizen naar hun volgend leven en Ganesha zal hen op deze eeuwige reis beschermen."

Een later zat ik in mijn kamer te kijken naar de prachtige natuur van het dal dat zich voor het terras van mij kamer uitstrekte. De tranen rolden over mijn wangen want ik voelde op dat moment hoeveel liefde er om mij heen was...

Ik was "geland" en ik was weer terug op Bali, het eiland waarvan de mensen mij al zoveel gegeven hebben. Op dat moment nam ik het besluit om tijdens deze reis op elke mooie plek waar ik kom samen met de Balinezen te gaan bidden voor Sjors en Kristy. De ziel en de geest van deze twee mooie mensen kan dan met mij meereizen door Bali. Ik weet dat ik overal Balinezen zal tegenkomen die samen met mij zullen knielen en met gevouwen handen zullen bidden voor Sjors en Kristy die aan hun eeuwige reis zijn begonnen, voor altijd samen en voor altijd verbonden met hun ouders...

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

N. van Beusekom

Prachtig!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!