keessmetsers.reismee.nl

Ook in Portugal ga ik hardlopen voor de gehandicapte kinderen op Bali.

Deze week ben ik samen met Angela en nog een groepje Brabanders te gast op Quinta das Cegonhas, een heel bijzondere camping in het midden van Portugal. De eigenaren , Gerard Duis en Rieke Marien, hebben van een oud vervallen landgoed een sfeervolle camping gemaakt die in de vorm van terrassen tegen een berghelling ligt. Overal heb je een prachtig uitzicht op het dal van de Serre de Estrela, een natuurgebied met zwerfkeien zo groot als een huis en stille slapende dorpjes. Hier op dit mooie plekje gaat Angela een week beeldhouwen onder leiding van Maria Duis , die haar leerlingen de mooiste kunstwerken laat maken onder de Portugese zon, omringd door druivenranken en olijvenbomen. Als Angela met haar beeld bezig is kan ik gaan trainen voor de halve marathon van Eindhoven, die ik met een groepje hardlopers ga lopen voor de gehandicapte kinderen op Bali. Gisteren heb ik niet gelopen, maar heb ik op de fiets van Gerard samen met Leo, de man van Yvonne Duis, de steile bergweg naar Folgesinho beklommen. Daar in dat kleine bergdorpje genoten we samen met wat oude mannetjes van een lekker drankje voordat we via de nieuwe weg door de bergen via het stadje Gouveia weer terugreden naar Nabainhos waar de camping van Gerard en Rieke ligt. Vandaag was het weer tijd om te gaan hardlopen. Dat doe ik hier om de andere dag want ik moet op 12 oktober klaar zijn voor de halve marathon die ik ga lopen voor de stichting Stepping Stones Bali die de gehandicapte kinderen op Bali een betere toekomst probeert te geven. Rond 10.00 uur begon ik aan de lange klim naar Freixo de Serra. Het was al heel warm en toen ik over het plein van het dorpje Melo liep was mijn loopshirt al nat van het zweet. De oude mannetjes in het dorp die op een bankje zaten, riepen mij toe dat het veel te warm was om te lopen. Maar ik rende verder, blij dat ik dit kan op mijn leeftijd, wetende dat zoveel kinderen op Bali ook zouden willen lopen, maar dit door hun handicap niet kunnen. Ik wil hen helpen en daarom trotseer ik de warmte en de steile bergweg die mijn benen pijnigt. De geur van de pijnbomen om mij heen en het werkelijk schitterende uitzicht links van mij zorgen ervoor dat ik relatief gemakkelijk omhoog loop. Drie kwartier later kom ik aan in het dorpje Freixo de Serra , waar ik mij verfris in een bron bij het dorpsplein. Daarna begin ik weer aan de terugweg die vele malen makkelijker is omdat ik nu constant omlaag loop. Wat is dit fantastisch om mee te maken ! Ik word gewoon niet moe en de hitte van het middaguur heeft nauwelijks invloed op mij. Ik kan niet uitleggen hoe bijzonder dit is, elke keer weer. Onderweg dwalen mijn gedachten af naar de mensen die ik liefheb. Dat is het mooie van hardlopen, zeker als je het doet voor zo' n mooi doel. Voordat ik er erg in heb ben ik weer terug waar ik begon. Zo meteen worden we weer verwend door Gérard en Rieke, die ons elke dag het heerlijkste eten voorschotelen. Het is een waar paradijs hier, een plek voor rustzoekers en levensgenieters. De avonden brengen we hier meestal door op het terras bij het riante zwembad van Quinta das Cegonhas. Onder een grote kiwiboom, die vol met vruchten hangt, genieten we dan van de zwoele avonden en als het ooit wat afkoelt is er altijd het warme houtvuur van de mooi gestyleerde open haard die door Ton Wouters hier naar toe is gebracht. Ton maakt niet alleen mooie open haarden voor de tuin (woutersale@hotmail.com), maar hij heeft nog meer talenten en is nu een heel mooi beeld aan het maken. Donderdag worden alle beelden van de cursisten , die deze week gemaakt zijn, ten toon gesteld en dan kunnen alle campinggasten genieten van de creativiteit van het "clubje" van Maria Duis. Het wordt de afsluiting van een bijzondere week in een prachtig stukje Portugal. Dit plekje wilde ik met jullie delen, daarom heb ik dit verhaal geschreven. De website van deze camping is te vinden op www.cegonhas.com. De website van de stichting die de gehandicapte kinderen op Bali helpt is te vinden op www.steppingstonesbali.org. Informatie over de kunstenares Maria Duis is te vinden op www.creatiefbeeldhouwen.nl. Mijn eigen website over Bali heeft de naam www.hartvanbali.nl.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!