keessmetsers.reismee.nl

Gaia Oasis, een heel mooie stichting die actief is in het noordoosten van Bali.

“Old beliefs must be abandoned

to accomodate new awareness”

Oude gewoonten moeten worden losgelaten om een nieuw bewustzijn te verkrijgen….

Eigenlijk ben ik best eigenwijs, beter gezegd ik bén eigenwijs. Angela heeft zich vaak verwonderd dat ik elk jaar naar Bali ga en steeds de zelfde logeeradressen reserveer terwijl er ook nog heel veel andere mooie plekjes zijn. Natuurlijk heeft ze gelijk, dat weet ik ook wel……….

Vandaag ben ik in een spiritueel en culinair paradijs beland. Omdat ik een keer oude gewoonten heb losgelaten….

Vanmorgen ben ik met de chauffeur van Sawah Lovina naar mijn volgende bestemming vertrokken en dat zou het resort Gaia Oasis zijn in het dorpje Tejakula. We reden via Singaraja, de voormalige hoofdstad van Bali, langs de noordkust van Bali. Daar is een heel ander landschap te zien dan de vruchtbare hellingen ten zuiden van de Gung Agung waar ik afgelopen week ben geweest. De kust in het noorden van Bali is dor en droog en dat heeft te maken met het feit dat het hier veel minder regent. We reden langs kleine dorpjes terwijl links van ons bijna steeds de zee te zien was.

Ik had tegen Ketut gezegd dat hij mij deze keer niet hoefde te komen halen want hij moest helemaal van Denpasar komen en dat was onzin. Vandaag was het maar een uurtje rijden en dat was zo voorbij want de chauffeur van Sawah Lovina praatte honderduit. Wel in het Indonesisch en ik was maar wat blij dat ik die taal geleerd heb anders zou er in dit uur niet veel gezegd zijn.

In Tejekula verlieten we de weg die langs de kust loopt en sloegen we linksaf een héél smal paadje in. Het busje van mijn chauffeur raakte aan beide kanten bijna de muren, zo smal was het. Na ongeveer 300 meter konden we niet verder want het paadje werd te smal voor een auto. Mijn chauffeur nam mijn loodzware koffer op zijn schouders en liep voor mij uit. Dat ga mij echt een schuldgevoel maar het was nog 500 meter lopen en Balinezen zijn veel sterker als wij Nederlanders.

Toen ik bij Gaia Oasis aankwam en afscheid had genomen van mijn chauffeur keek ik mij ogen uit. Vóór mij lag een grasveld met heel hoge palmbomen en iets verder was het strand met het weidse panorama van de zee. En verder niets dan rust en stilte. Dit is nu wat ik altijd zoek, een plek waar ik dichtbij mijzelf kan komen zonder afgeleid te worden. Even later werd ik naar mijn villa gebracht. Jazeker het is écht een villa ene zeshoekige woonkamer waarin een hemelbed staat en mooie teakhouten meubelen. Verder staat er een apart dagbed en een schrijftafel, allemaal heel sfeervol. De badkamer is buiten en de douche staat in een minituintje met een muur eromheen die is opgetrokken van platte stenen waarin als welkom hibiscusbloemen zijn gestoken. Buiten is er een grote veranda waaronder de zeewind voor verkoeling zorgt en waar een eettafel met stoelen staat. Bij de veranda is ook een complete keuken en een hangmat waarin ik heerlijk weg kan dommelen. Onder veranda is ook nog een héél groot betonnen ligbed waar wel 5 mensen op kinnen liggen en waarop heel veel kussens liggen. Ja…..en dan het uitzicht…….. Vanaf de veranda of vanuit mijn hemelbed kijk ik zo onder de palmbomen naar deze zee waar zo’n 15 meter van mijn villa catamarans van de vissers liggen. Ik hoor constant het geluid van de golven die op het strand rollen en dat maakt mij slaperig en loom. Verder hoor je hier niets, het lijkt wel het einde van de wereld. De sfeer is hier heel bijzonder en ook heel spiritueel. Bij het restaurant aan zee is een heel mooie grote ruimte waar elke dag yoga en meditatie wordt gedaan door mensen die daar zin in hebben.

Ja….en nu komt het culinaire gedeelte van mijn verhaal. Elke morgen is er hier aan zee een buffet dat is samengesteld uit produkten die men in de eigen tuin heeft gekweekt. Die tuin ligt vijf kilometer hier vandaan in de bergen waar het tweede Gaia Oasis is gelegen, op de hellingen van de bergen die ik vanaf hier kan zien. Er gaat elke dag een shuttlebusje dus ik ga daar morgen even kijken.

Het buffet is een feest voor de smaakpapillen. Eigen honing, zelf gebakken bruinbrood, omelet met groenten uit eigen tuin, vers fruit van eigen bomen, heel veel soorten koffie, verse ginger thee, lemongrass thee. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De bediening bestaat héél lieve jonge mannen en vrouwen die alle tijd voor je hebben. Wat wil een mens nog meer.

Vanmiddag heb ik in een ongelooflijk lekkere salade gegeten van verse groenten en organische rijst met een dressing van olijfolie en honing. Ik at mijn vingers zowat op ! En daarna kwam nog een schotel met tonijn is een zoetzure saus waarin heerlijke kruiden waren verwerkt. Daarbij kwam een mangojuice die het helemaal compleet maakte. Je kunt hier echt proeven dat alles met zorg is bereid.

Ik kan niet uitleggen wat ik hier voel, maar na het drukke Lovina ga ik hier echt tot rust komen, dat voel ik gewoon. Echt, ik hoop dat Angela hier ooit met mij voor een langere periode naar toe wil gaan. Voor haar zal het een spiritueel paradijs zijn met zoveel yoga en meditatie als ze maar wil.

Vanmiddag ben ik twee keer wezen snorkelen in het heldere water van deze zee. Tien meter lopen naar het strand, snorkelbril op, een paar slagen zwemmen, en ik zag prachtige vissen. Ongelooflijk, zo dicht aan het strand en toch zoveel vissen, de een nog mooier als de ander. Zwart gele maanvissen die sierlijk langs mij kwamen gezwommen, en heel grote papagaaivissen in turqoise, blauw en lichtgroene kleuren. Sommige leken meer dan een halve meter groot maar dat komt ook omdat het glas van de snorkelbril vergroot. Ik ging pas uit het water toen ik moe werd want het was een heel mooie onderwaterwereld.

Het is duidelijk dat het management van Gaia Oasis heel veel respect heeft voor de natuurlijke omgeving van dit mooie plekje. Dat blijkt uit heel veel kleine dingen die ik hier tegenkwam.

Op mijn bed lag de volgende spreuk:

“Old beliefs must be abondoned

to accomodate new awareness”

Oude gewoonten moeten worden losgelaten om een nieuw bewustzijn te krijgen…

Angela heeft weer gelijk gehad…….

Kees

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!