keessmetsers.reismee.nl

Stichting Gaia Oasis in Tejakula en Abasan, twee dorpjes aan de noordoost kust van Bali.

Stichting Gaia Oasis in Tejakula en Abasan aan de noordoostkust van Bali

De stichting Gaia Oasis wordt gedragen door 15 vrouwen die uit alle windstreken van onze aardbol komen. De stichting exploiteert twee resorts die gelegenheid bieden tot spirituele activiteiten zoals yoga, meditatie en healing. De opbrengst van beide resorts komt ten goede aan de bevolking in het noordoosten van Bali. Het gaat om de volgende resorts:

- Gaia Oasis Pantai aan het strand van het dorp Tejakula;

- Gaia Oasis Abasan in de bergen bij het dorp Abasan.

De stichting Gaia Oais probeert de bevolking van het dorp Tejakula en de omgeving daarvan te helpen met diverse projecten zoals bijvoorbeeld:

- Het Solombo schoolproject (hulp aan arme families om te voorkomen dat de ouders hen op jonge leeftijd van school halen);

- Het ondersteunen van lokale vissers met het doel de onderwaterwereld bij het strand van Tejakula weer een kans te geven om zich te herstellen;

- Het bewust maken van de bevolking van Tejakula op het gebied van milieuvervuiling en de oplossing in de vorm van recycling;

- Ondersteuning van lokale boeren door middel van kennisoverdracht op het gebied van het organisch kweken van producten;

- Het organiseren van workshops op het gebied van lokale kunst en het weven van doeken.

In de afgelopen twee dagen heb ik in Gaia Oasis Pantai gelogeerd en dat zijn twee heel bijzondere dagen geworden. Gisteren ben ik met een shuttlebusje van Gaia Oasis naar Abasan gereden en toen bleek al heel snel dat het maar goed was dat ik niet was gaan lopen. De afstand was maar 5 kilometer maar het bergweggetje ging behoorlijk steil omhoog en de laatste kilometer had echt een flink stijgingspercentage. Na een kwartiertje kwamen we aan bij het resort dat verscholen ligt tussen de bomen op de hellingen van de bergen bij het dorpje Abasan. Zelf had ik het waarschijnlijk nooit gevonden want het ligt echt helemaal verscholen in de natuur. Mensen die tot rust willen komen en even ver weg willen zijn van de gejaagde wereld waarin zij leven komen hier tot hun recht. Mensen die niet tegen stilte en eenvoud kunnen moeten hier niet naar toe gaan, ze zouden het hier niet lang uithouden. Het is echt een plek om te mediteren en yoga-sessies te doen en op zoek te gaan naar je eigen ik. De natuurlijke omgeving is volledig in stand gebleven en het was interessant om te zien hoe gaven van Moeder Natuur hier op een respectvolle wijze worden omgezet in organische producten zoals groenten die in beide parken worden gebruikt bij het bereiden van maaltijden. De Balinese man die mij rondleidde liet mij verschillende voorbeelden zien van planten en kruiden die hier aanwezig zijn in de natuur. Het werd een interessante morgen die werd besloten met een gesprek met de manager, mevrouw Yen die geboren is in Maleisië en nu leiding geeft aan dit project. Een heel fijn iemand die geinteresseerd luisterde naar mijn belevenissen met betrekking tot de twee boeken die ik over Bali heb geschreven en de daaraan verbonden goede doelen. Ze zwaaide mij vriendelijk uit en even later zat ik achterop een brommertje met een helm die veel te groot was en reden we weer terug naar mijn plekje aan het strand van Tejakula. Daar ga ik vanavond nog een keer genieten van het buffet terwijl de golven een paar meter verder op het strand rollen. Ik zal hier zeker nog een keer terugkomen……

Kees Smetsers

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!