keessmetsers.reismee.nl

Villa Shantiasa in Sidemen op Bali.

Villa Shantiasa in Sidemen op Bali

Gisteren hebben we in Villa Shantiasa een klein feestje gevierd. Ellen en Toine hadden ons verrast met een heerlijk etentje in het kleine sfeervolle restaurant bij het “infinity” zwembad van Villa Shantiasa waarvan het water constant over de rand richting de rijstvelden stroomt. Die liggen er nu prachtig groen bij en daardoor is het uitzicht vanuit de drie kamers adembenemend mooi. Dat klinkt een beetje overdreven maar elke keer als ik ’s morgens de gordijnen van mijn slaapkamer opendoe en de vallei van Sidemen met de omringende bergen zie dan krijg ik een geluksgevoel. Persoonlijk vind ik Villa Shantiasa een van de mooiste plekjes op Bali waar ik ooit ben geweest in de afgelopen 35 jaren dat ik door Bali reis.

Vanmorgen was weer zo’n dag die begint met het eerste licht van de zon die nacht verdrijft en de nevelflarden van de regenbuien van afgelopen laat verdwijnen. Even later begint het echt licht te worden en worden de huisjes op de berghellingen van de overkant van de vallei duidelijker zichtbaar. Het leven is hier al om een uur of vier ’s morgens begonnen als de vrouwen naar de markt gaan in het centrum van het dorpje. In de straatjes lopen ze dan in het licht van de straatlantaarns naar de markt om hun inkopen te gaan doen. Het alledaagse leven begint hier al als de toeristen nog in een diepe slaap zijn. Zelf ben ik elke morgen wakker als het eerste zonlicht door de gordijnen naar binnen gluurt en dan ga ik eerst even op het grote terras voor mijn slaapkamer zitten.

In de tuin van Villa Shantiasa zitten verrassend veel vogeltjes, de een nog mooier als de ander. In het begin had ik ze niet in de gaten maar toen Jolande en Theojan mij er gisteren attent op maakten ging ik er echt op letten en toen zag ik pas wat er hier allemaal rondfladdert. Sommige zijn zo’n klein als een kolibrie en proberen met een razendsnelle vleugelbeweging stil hangend in de lucht met hun lange snaveltje nectar te drinken van de bloemen die hier overvloedig bloeien. Grote hagedissen en boomkikkers, het is echt verrassend wat in de tuin van Villa Shantiasa te zien is.

Vanmorgen ben ik na een heerlijke warme douche even samen met Toine naar de kapper geweest in het centrum van het dorpje. De kapster had eigenlijk geen tijd want ze was bezig met een klant, maar ze zag dat ze met mij zo klaar zou zijn en hielp mij meteen. De tondeuse vloog over mijn hoofd en twee minuten later stond ik alweer buiten met een bijna kaal hoofd. Putu had mij vanmorgen nog gevraagd waarom ik naar de kapper ging want ik had al bijna geen haar op mijn hoofd. “Welke haren moeten geknipt worden ?” vroeg ze mij. Toen ik naar mijn neusgaten en oren wees schaterde ze van het lachen. Humor hebben de Balinezen zeker en ze doen niets liever dan met ons gekheid uithalen. Het maakt de sfeer bij Villa Shantiasa ontspannen en het is een genot om hier te zijn. Het personeel van Shantiasa zelf laat ook duidelijk merken dat ze het naar hun zin hebben en dat is mooi om te zien. Dit is weer een voorbeeld hoe het kan zijn als mensen elkaar met respect behandelen en begrip hebben voor elkaars tradities en gewoonten. Het is een van de redenen waarom ik nog vaker terug zal gaan naar dit mooie plekje op Bali.

Kees Smetsers

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!