keessmetsers.reismee.nl

Een nieuw project is geboren !

Een nieuw project is geboren !

Sommige van u weten dat ik in mij geliefde woonplaats Oirschot even voor een week heb ingeruild voor een plekje in de provincie Zeeland waar ik nu bezig ben met het schrijven van mijn derde boek over het eiland Bali.

Dit derde boek wordt in tegenstelling tot de eerdere twee boeken een roman die zich afspeelt in de jaren tussen 1885 en 1910 en zal gaan over een onmogelijke liefde tussen een vrouw uit de laagste Hindu kaste (soedra’s) en een man uit een van de hoogte kasten (ksatrya’s).

Net als in de twee eerdere boeken zal ik in dit derde boek een stukje Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht brengen, een zwarte bladzijde die niet geschreven is.

Heel veel jonge mannen uit Oirschot hebben ooit in Indonesië hun plicht voor hun vaderland vervuld en dat heeft bij hen en ook bij de mensen in Indonesië diepe wonden veroorzaakt. Via mijn drie boeken probeer ik de niet geschreven zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis alsnog te schrijven.

De opbrengst van mijn boeken heb ik bestemd voor twee goede doelen, te weten:

- Stichting Running Team Oirschot (hulp aan mensen met kanker);

- De stichtingen High5Rehab en Stepping Stones Bali (hulp aan gehandicapte kinderen op Bali).

Omdat het mij thuis niet lukte om mijn derde boek over Bali te schrijven ben ik nu dus in Kamperland in de provincie Zeeland. Vanmorgen kreeg ik van mijn hardloopmentor Henk van Gerven een email waarin hij schreef dat ik samen met drie andere personen genomineerd was voor de “Heemprijs Oirschot”. Dat was een heel grote verrassing voor mij en ik was even sprakeloos. Ik vind het een hele eer om voor de “Heemprijs Oirschot” genomineerd te worden en ik was er echt van ondersteboven.

Ik besloot om te gaan hardlopen langs het strand van de Oosterschelde dat hier maar een paar minuten van het door mij gehuurde huisje ligt. Ik liep in de luwte van de dijk die langs het strand naar de Oosterscheldekering “Neeltje Jans” loopt en ik genoot van de harde zuidwester die al mijn gedachten uit mijn hoofd blies. Op de stenen bij het strand die er voor zorgen dat het strand niet wegspoelt zag ik ontelbare wulpen die kennelijk nog niet naar warmere oorden waren vertrokken. Ze deden mij denken aan vroeger toen ik vaak in de “Beerse Hei” gewoon in een sloot ging liggen luisteren naar het geluid van deze mooie vogels. Ik kwam steeds dichter bij de Oosterscheldekering en even later stak ik de weg over en liep het Noordzeestrand op dat daar begint. Hier was geen beschutting en de harde wind deed de zandkorreltjes van het witte strand opwaaien zodat ik “gezandstraald” werd. Ik houd van de elementen van Moeder Natuur die hier zo tastbaar aanwezig waren. Op zo’n momenten wordt mijn hoofd leeg geblazen en ontstaan er nieuwe ideeën.

En toen was het idee er, een nieuw project was geboren !

Ik ga in het najaar een boek schrijven over alle mensen uit Oirschot die in het verleden en in het heden hun energie hebben geschonken aan de (kwetsbare) medemens. Het boek moet een ode worden aan de mensen uit Oirschot, Spoordonk en De Beerzen, die hebben laten zien dat ze het hart op de goede plaats hebben. Allemaal mensen die hun energie gegeven hebben aan mensen uit de Gemeente Oirschot, maar ook ver daar buiten, die hun hulp hard nodig hadden. Iedereen kent in zijn omgeving mensen die het waard zijn om in een boek aandacht te krijgen voor hun goede daden die ze meestal in anonimiteit hebben vervuld. Ik ga aan de inwoners uit de Gemeente Oirschot vragen of ze mij via interviews en ingestuurde verhalen willen helpen bij het tot stand komen van dit boek. Op deze manier wordt een gedeelte van de geschiedenis van de Gemeente Oirschot op een positieve manier belicht. Als het boek klaar is zal ik het in eigen beheer gaan verkopen en de opbrengst van het boek zal ik gaan bestemmen voor drie projecten in Oirschot, O-W-Middelbeers en Spoordonk. De naam voor het nieuwe boek ligt voor de hand: “Het hart van Oirschot”……..

Mijn nominatie voor de “Heemprijs Oirschot” heeft direct tot dit nieuwe project geleid. Sommige dingen in het leven moeten gebeuren om nieuwe initiatieven te doen ontstaan. Ik geloof niet meer in toeval, alles is voorbestemd……..

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!