keessmetsers.reismee.nl

Jubileum in Bali: De vijftigste keer dat ik op Bali ben geland !

Gisteren was een bijzondere dag. Na een fijne vlucht met Singapore Airlines landde ik voor de vijftigste keer op Bali. Een jubileum dus. Tijdens de landing was ik een beetje gespannen want ik zou aan drie weken beginnen waarin ik ga proberen om dieper in het gevoelsleven van de Balinezen te gaan duiken. Dat is niet zomaar iets want de Balinezen zijn net als veel andere mensen uit het verre oosten gesloten van aard. Mijn chauffeur en vriend op Bali, I Ketut Kuma Giri (kortweg Ketut) zal mij daarbij gaan helpen. Hij zal een van de hoofdpersonen worden van het boek dat ik in deze vakantie over Bali ga schrijven en dat de titel ' Liefde in het echte Bali' zal krijgen. De opbrengst van mijn tweede boek over Bali zal ik gaan bestemmen voor twee goede doelen, te weten het projekt van Running Team Oirschot en het projekt van High5Rehab.

Running Team Oirschot is een kleine enthousiaste groep mensen die zich ten doel heeft gesteld om hulp te bieden aan mensen uit de Gemeente Oirschot die geconfronteerd zijn met de ziekte kanker. Daartoe hebben ze een bungalow in Posterholt (noord limburg) aangekocht waar de mensen uit de Gemeente Oirschot die lijden onder de ziekte kanker met hun hele gezin of vrienden een week gratis kunnen genieten van de mooie omgeving en even afstand kunnen nemen van de stress en het verdriet dat deze ziekte met zich meebrengt. Verder staan er o.a twee electrische fietsen ter beschikking en worden er ontspanningsmassages aangeboden. Men tracht het doel te realiseren door het deelnemen aan hardloopwedstrijden waarbij het doel wordt uitgedragen. Verder worden er andere activiteiten georganiseerd zoals bijvoorbeeld een jaarlijkse heidewandeling en een scholenloop die ook elk jaar gehouden wordt. Dit jaar deed Middelbeers de scholenloop en dat bracht meer dan 9.000 euro op voor het goede doel. En geweldig mooie prestatie van de kinderen van deze school en hun begeleiders. Ik hoop via mijn tweede boek ook een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het projekt.

High5Rehab is een Nederlandse stichting die via hun projekt in Lovina op Bali gehandicapte Balinese kinderen probeert te helpen. Iedereen die ooit op Bali is geweest heeft getuige kunnen zijn van het schrijnende verdriet van kinderen die op Bali gehandicapt zijn en geen kans hebben op een goede toekomst en een plaats in de maatschappij. Hun ouders hebben niet de middelen om deze kinderen te helpen en daarbij geloven ze dat de handicap van hun kinderen een straf is omdat ze in het vorig leven iets verkeerd hebben gedaan. De stichting High5Rehab haalt deze kinderen uit hun isolement en probeert hen via operaties, revalidatie, fysiotherapie en educatie weer een kans te geven op een goede toekomst. Twee artsen uit Nederland vliegen elk jaar een paar keer naar Bali en opereren daar de kinderen geheel belangeloos waarna de kinderen drie maanden op het projekt blijven. Ik heb met eigen ogen gezien dat een kind van vijf jaar dat nooit had kunnen lopen na een operatie en een revalidatie van drie maanden opstond en zijn eerste stappen zette naar zijn ouders die tien meter verder op de grond zaten. Dat was een moment dat ik nooit zal vergeten. Iedereen die er bij was zat met tranen in de ogen. Ik heb op dat moment het besluit genomen om mijn eerste boek ' Reizen door het echte Bali' te gaan schrijven waarvan er inmiddels 500 zijn verkocht voor dit goede doel.

De komende drie weken ga ik dus mijn tweede boek schrijven. Het onderwerp van dit boek, de liefde zoals die op Bali beleefd wordt, boeit mij zeer. Ik hoop het boek omstreeks januari 2013 uit te kunnen brengen. Het is een nieuwe stap op mijn levenspad dat alleen maar mooier wordt sinds ik in contact ben gekomen met RTO en High5Rehab. Ik ben Tom en Yvonne uit Vught daar dankbaar voor want zij hebben mij deze weg opgestuurd. Ik geloof dat de meeste dingen in het leven zijn voorbestemd, maar zij hebben mij wel een heel stuk op weg geholpen. Tom en Yvonne hebben zelf ook een projekt in Bali opgezet waarbij ze een stuk of tien kinderen de kans geven om een studie te volgen tot en met de Universiteit en op deze manier een goede toekomst kunnen realiseren. Zo'n projekten als deze vormen een directe hulp aan de kwetsbare medemens. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid om er aan mee te doen. Geven geeft veel meer energie dan nemen. Dat is ook de levensfilosofie van de Balinese bevolking en daar komt hun warme gastvrijheid uit voort. Ik ga de komende weken daarvan genieten en jullie daarvan op de hoogte houden. Omdat ik veel bezig ben met het schrijven van mijn boek zal de frequentie van mijn verhalen minder zijn als andere jaren. Maar straks, als mijn tweede boek klaar is, kan iedereen meereizen met mij via het lezen van mijn boek en op deze manier ook de twee projekten steunen die ik genoemd heb.

Warme groeten uit Bali.

Kees Smetsers

Email: smetserskees@hotmail.com

Reacties

Reacties

José

50 keer Bali geweldig.
Kees ik wens jou veel succes met het schrijven van je boek.

Marleen

PROFICIAT met je Bali-Jubileum!! :-) (en maak ons maar jaloers! ;-))
Geniet ervan en ik ben nu al benieuwd naar je boek!!
Liefs Marleen

joke vlassak

kees geniet van je jubileum en veel inspiratie voor het schrijven van je boek lieve groet joke

ria smetsers

hoi kees

fijn dat de reis er weer opzit
sucses bij het schrijven en geniet!!

Toos

Kees Terbaik,
Selamat atas ulang tahun Anda lima puluh! Kami berharap Anda lebih sukses lagi dengan buku Anda kedua, kami berharap Anda dapat menemukan cinta untuk menulis tentang hal itu. Menikmati liburan Anda cinta Kees.
mudah-mudahan memper baiki teks sedikit
liefs Kees1, Luuk, Kim en Toos

Henriëtte Damen

Hallo Kees,

Geniet van je reis en heel veel succes bij je onderzoek en het schrijven van je boek!

Djube

Hallo Kees, gefeliciteerd met je Bali jubileum. Geniet ze en ik kijk uit naar je tweede boek.

groetjes, Djube

Angela

Hoi Kees (of moet ik zeggen Wayan), het wordt vast een heel mooi boek. Zeker na het sms-je van
vanmiddag dat jouw Word heeft besloten om de tekst in het rood neer te zetten, onderstreept nog wel!!
Veel succes en geniet er van. Wens Ketut en Erni proficiat van mij.

Agnes

Goh Kees, de vijftigste keer op Bali geland. Stond het feestcomité jou op te wachten bij het vliegveld, met een soort van harmonie? Of kennen ze dat niet op Bali?
Zie nu al uit naar het boek dat je gaat schrijven. Jij, als geboren schrijver, op je geliefde eiland, en dan nog over de liefde, is toch een supercombinatie en zal zeker een schitterend boek opleveren.

wens je heel veel succes en veel inspirerende gesprekken,

Agnes.

Wilco en Cathia

Hallo Kees,

Wat een mijlpaal voor de vijftigste keer in Bali !!!
Wij zijn stinkend jaloers op je.
Heel veel succes gewenst met het schrijven van je tweede Baliboek.
Heel veel genoegen en inspiratie gewenst.
Doe je de hartelijke groeten aan Ketut ??

Groeten,
Wilco en Cathia

Wilco en Cathia

.

José

Hoi Kees.
Wil jij namens ons Ketut en Erni Feliciteren en ook Putu met de geboorte van haar Zoon.

Geniet en veel groetjes van José en Nol

Renate Mittertreiner

Heb vandaag wat info doorgegeven aan mensen die ook naar Cuba willen en zodoende dacht ik weer even aan jou en belandde op je site. Gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal. Wow 50 keer naar Bali wat is dat veel! Lees dat je weer geniet en veel indrukken en stof op doet voor weer een nieuw boek! Hou me aanbevolen! Groeten vanuit Leiden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!