keessmetsers.reismee.nl

Heidewandeltocht en Lentefair op zondag 15 april 2012 in Oirschot, één van de mooiste dorpen in het Brabantse land.

Oirschot is een héél mooi dorp, misschien wel het mooiste dorp in het Brabantse land. Dat klinkt chauvinistisch maar elke keer als ik over het monumentale marktplein loop, of door de oude steegjes waar de tijd heeft stilgestaan, dan krijg ik het gevoel dat ik in een heel bijzondere plaats woon. Dat geldt niet alleen voor het dorp zelf, maar ook voor de omgeving met z'n mooie bossen (Landgoed De Baest bijvoorbeeld), fijne wandel- en fietspaden en bijzondere plekken zoals de Kapel van de Heilige Eik.

Als iemand op zoek is naar een gezonde, sportieve, zinvolle en ook nog eens gezellige invulling van zondag 15 april 2012, dan kan ik de volgende evenementen aanbevelen die op die dag in Oirschot plaats vinden.

Heidewandeling van Running Team Oirschot (vanaf 08.00 uur):

Ik ben als hardloper lid van Running Team Oirschot. Dat is een kleine enthousiaste groep mensen die zich ten doel heeft gesteld via deelname aan hardloopwedstrijden en andere activiteiten fondsen te werven die worden gebruikt voor de ondersteuning van mensen in de Gemeente Oirschot die zijn geconfronteerd met de ziekte kanker. Inmiddels hebben zij uit de bijdragen van sponsors en andere activiteiten een bungalow in Posterholt (Limburg) kunnen aankopen waar mensen uit de Gemeente Oirschot die kanker hebben met hun hele gezin een week afstand kunnen nemen van de stress en het verdriet dat deze ziekte met zich meebrengt. Verder bieden zij o.a. electrische fietsen en massage's aan. Door middel van diverse activiteiten probeert Running team Oirschot haar doelen te verwezelijken. Een van deze activiteiten is de jaarlijkse 'Heidewandeling' in het gebied van de Oirschotse Heide. Op zondag 15 april 2012 kan iedereen die dat wil beginnen aan een wandeling van respectievelijk 7,5 of 15 of 20 of 30 kilometer. Inschrijven en starten kan vanaf 08.00 uur bij Sporthal De Kemmer, Bloemendaal 5, 5688GP Oirschot, dat is aan de Oirschotsedijk. Het inschrijfgeld bedraagt 3,50 euro en de opbrengst van deze dag gaat geheel naar het goede doel. Angela en ik zullen tot 11.00 uur achter de tafels van het inschrijfburo zitten en wij bevelen deze wandeltocht bij iedereen van harte aan. Gezond bewegen voor een goed doel...... Meer informatie is te vinden op de website van Running Team Oirschot.

Lentefair van Uitspanning De Bollen (vanaf 11.00 uur):

In het buitengebied van de Gemeente Oirschot ligt een heel gezellige 'uitspanning' genaamd De Bollen, bestaande uit een terras bij een boerderij-gebouw in de stijl van vroegere jaren. Dit is ook weer zo'n mooi plekje zoals je er heel veel ziet liggen tijdens wandel- en fietstochten door het buitengebied van Oirschot. Uitspanning De Bollen organiseert op zondag 15 april vanaf 11.00 uur een Lentefair. Op het terrein bij de Uitspanning staan dan een groot aantal kramen met exposanten van heel veel verschillende uitingen van creativiteit, vrijetijdsbesteding, goede doelen, oude ambachten etc. Een greep uit de lijst van exposanten:

-wijnproeverij;

-sieraden;

-beeldhouwer;

-schilderijen;

-stenen en mineralen.

Op de Lentefair staat ook een kraam van High5Rehab. Dat is een Nederlandse stichting die in Lovina op Bali een project heeft waar gehandicapte Balinese kinderen via operaties, revalidatie en fysiotherapie weer een kans krijgen op een betere toekomst. Marjanne Oomen uit Oirschot is al een aantal jaren als vrijwilligster/fysiotherapeute actief op dit project. Op zondag 15 april staat zij op de Lentefair om daar de activiteiten van High5Rehab onder de aandacht te brengen en fondsen te werven voor dit project. Bij haar kunt u mijn boek 'Reizen door het echte Bali' kopen dat ik voor dit doel heb geschreven. Angela en ik hebben tijdens ons bezoek aan Bali met eigen ogen kunnen zien hoeveel moois er wordt verricht op het project in Lovina. Vanaf elf uur zullen Angela en ik ook op de Lentefair aanwezig zijn om samen met Marjanne u uitleg te geven over de activiteiten van High5Rehab. Wij heten u van harte welkom. Als het mooi weer wordt zou het wel eens heel druk kunnen worden en dan kunt u het beste een parkeerplaats kiezen die wat verder van Uitspanning De Bollen is gelegen, of met de fiets komen.

Tot zondag !

Kees Smetsers