keessmetsers.reismee.nl

Janet Jackson op Bali .

Gisteren heb ik de hele dag in mijn traditionele balinese kleren gelopen die ik aanhad op de bruiloft van Ketut. Ik voelde mij er prima in thuis en ik kreeg veel leuke reacties van de inwoners van Umabian toen ik daar in de straatjes aan het wandelen was. Jullie zouden mij niet terugkennen in mijn bruine sarong en daarover een witte sarong met sjerp, en daarbij nog een mooie udeng op mijn hoofd. Een zwitsers echtpaar dat Angela en ik hier hebben ontmoet en die goede vrienden van ons zijn geworden vroeg quasie grappig wie ik was want zij meenden mij zogenaamd ergens van te kennen. Ik antwoordde dat ik de broer van Michael Jackson was en dat ik hier incognito was omdat ik overal zoveel last had van mijn fans. Daar werd hartelijk om gelachen.

In mijn vorig verhaal heb ik al verteld dat wij tot onze grote verrassing een uitnodiging hebben gehad van de eigenaar van de BALI TAMAN SARI organisatie, Agung Prana, die ons mee wilde nemen naar zijn resort VILLA AMERTHA in Pemuteran. Toen wij gisterenmiddag in zijn auto stapten konden we het haast nog niet geloven dat zoiets ons overkwam.

We hadden ons voorbereid op een heel lange rit naar Pemuteran, helemaal op het westelijke puntje van Bali, maar dat viel achteraf mee. Het eerste stuk ging door de bergen richting Bedugul (Bratanmeer) en daarna linksaf via de twee meren Buningan en Tamblingan naar Munduk, waar we even stopten voor verse Bali-koffie. Onderweg zagen we heel veel apen en toen Agung Prana de apen onderweg pinda's wilde geven vlogen ze allemaal op ons af, een komisch gezicht.

Het tweede stuk, van Seririt langs de noordkust naar Pemuteran viel heel veel mee want er was niet veel verkeer. Om half zes kwamen we aan bij Villa Amertha, een heel ruim opgezet resort aan zee met mooie villas en een geweldig uitzicht op het achterland waar indrukwekkende bergen het decor vormen.Agung Prana had voor ons een heel mooie villa gereserveerd op een goed afgeschermd stuk van de tuin. Toen we het terrein van onze villa opliepen wisten we niet wat ons overkwam. Via een groot open prieel met een koelkast en keuken liepen we onder mooie frangipanibomen en een privezwembad (10 meter lang) naar onze villa. Die heeft een woon-slaapkamer met een schitterend hemelbed, twee slaapkamers, een grote buitendouche in een minituintje, een binnendouche, en nog veel meer. We wisten niet meer wat we moesten zeggen. Toen Angela bij was gekomen van deze verassing riep ze ' Ik voel met net Janet Jackson in Bali, wat is dit decadent' . En dat is ook zo, we kwamen net van het platteland van Bali waar we de dorpelingen in de rijstvelden zagen zwoegen en nu zijn we zelf in een ongelooflijke villa beland. Maar we gaan er toch van genieten.

Toen we 's avonds op het strand onder een prieel zaten te genieten van een vispalet met grote garnalen en nog veel meer lekkere vis , waren we nog steeds bezig deze verrassing te verwerken. Ongelooflijk dat ons zoiets overkomt.

Vanmorgen zijn we heel vroeg opgestaan want we vonden het gewoon jammer in bed te blijven liggen. De zon was aan het opkomen boven de omringende bergen en toen we recht uit ons bed in ons privezwembad stapen konden we de eerste zonnestralen de lucht in zien schieten. Na het zwemmen gingen we ontbijten (weer op het strand) en daarna kwam weer iets heel moois. Snorkelen in het nieuwe rif dat door de organisatie van Agung Prana dichtbij het strand voor het zusterresort Bali TAMAN SARI PEMUTERAN is aangelegd en waarvoor Agung Prana in juni in Rio de Janeiro een prijs in ontvangst gaat nemen. Ongelooflijk mooi koraal, prachtige vissen, echt we kwamen ogen te kort. We hebben zeker een uur in het water gelegen en hadden al lang gerimpelde handen, maar het was zo ontzettend mooi dat we het niet los konden laten.

'' s Middags zijn we naar een grote ceremonie geweest in de tempel Pura Dalem van Pemuteran waar de bevolking van het dorp een prachtig feest aan het vieren was. Ook dit was heel bijzonder om mee te maken. Ondanks alle luxe hebben we echt het gevoel dat we nog steeds in het authentieke Bali zijn. Het toerisme heeft gelukkig hier nog niet alles kapot gemaakt. De filosofie van Agung Prana heeft hieraan mee geholpen. Ook hier heeft hij weer een plek gecreerd waar de harmonie met de natuur in stand is gebleven. Dat geldt ook voor het mooie strand waar je niet lastig gevallen wordt door verkopers en waar geen afval ligt. Echt, wij voelen ons hier super en komen zeker een keer terug, alleen zal het dan wat minder luxe zijn.

Het is tijd voor ons traditionele balinese massage en daarom ga ik afsluiten. Het leven kan zo mooi zijn............

Nog even iets anders, wij zijn heel benieuwd hoe de operatie van Jose is verlopen. Gisteren hebben we voor haar gebeden in de huistempel hier, gekleed in onze traditionele kleding. Wil iemand laten weten hoe het met haar is ?

Groeten uit het echte Bali,

Kees Smetsers en Janet Jackson

smetserskees@hotmail.com

Reacties

Reacties

ria

vandaag nog vervolg?
spannend!

Agnes

Hallo bofkonten,
Weer een feest om de reisverslagen te lezen. Haast niet voor te stellen, maar het lijkt wel of ieder bezoek aan Bali intenser wordt en zich steeds weer nieuwe "dingen" openbaren. Zo ook de ontmoeting met en uitnodiging van Agung Prana (lief dat hij stopte om pinda's voor de apen te kopen). En de verhalen van de man uit Mierlo, die een andere (begrijpelijke)kant van Bali Belichtte. Misschien de titel voor een nieuw boek?: "De twee gezichten van Bali".
Het meest bijzondere lijkt me toch wel de bruiloft van Ketut en Erni. Voor ons onvoorstelbaar wat die mensen voor een weg hebben moeten afleggen voordat ze konden/mochten trouwen. Ben heel benieuwd naar de foto's, vooral van Angela. Kees heb ik al eerder in Balinese kleren gezien, dat was heel "gewoon" gezien zijn Balinese uitstraling.
Wens jullie weer heel veel genieten,
Agnes.

Marij

Ook ik ben benieuwd naar de foto's. Zullen vast héél mooi zijn! Angela en Kees, geniet nog lekker verder!
Fijne paasdagen en tot ziens! X Marij

Inge Akkermans-Duis

Hallo Kees en Angela,

Ik heb zonet een mail gestuurd naar jullie emailadres met daarin een verslag van de toestand van ons mam. Het gaat goed met haar. De operatie had niet beter gekund. De arts verwacht dat hij alles weg heeft kunnen halen. Enorm bedankt voor jullie steun uit het verre oosten. Dat heeft ongetwijfeld zijn invloed uitgeoefend. Ons mam is daar in elk geval van overtuigd. Ook namens haar enorm bedankt voor nu. Geniet nog lekker van de laatste dagen daar en tot in Nederland. Bedankt!

Inge Akkermans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!