keessmetsers.reismee.nl

Umabian, Blayu, Peken, in deze dorpjes op Bali is het leven gebleven zoals het altijd was.

Gisterenavond was het kleine dorpje Umabian waar wij nu logeren in Puri Taman Sari sprookjesachtig verlicht. De dorpelingen hadden in de straatjes toortsen met olielampjes geplaatst en op de grond stonden kleine lichtjes met papier er omheen. Het was een welkom voor een groep mensen uit Frankrijk die in naar Balinese dansen kwamen kijken. Toen de gasten in het dorp aankwamen was het al een uur of negen en was de nacht neergedaald over het dorp. Prachtig geklede mannen en vrouwen gingen de gasten vooraf, begeleid door een gamelanorkest. De dorpelingen wierpen rozenblaadjes over de gasten. Echt het was een sprookje.......

Toen Angela en ik naar bed gingen vielen we als een blok in slaap. De gasten waren weer vertrokken en de rust keerde terug in het dorpje, We hoorden alleen maar krekels en kikkers die kennelijk ook een feestje hadden en de nacht vulden met hun gezang. De nacht bracht ons nieuwe energie zodat we 's morgens vroeg op pad konden na een heerlijk ontbijt met een bananenpannekoek. We gingen wandelen langs het snelstromende beekje dat langs de rijstterrassen naar het volgende dorpje BLAYU loopt. In de morgen is het licht het mooist en elke keer is het weer genieten van de kleuren van de rijstterrassen die dan nog een beetje in neveldampen gehuld zijn. Op de bloemen en planten hangen nog waterdruppels van de afgelopen nacht. De mensen van het dorp zijn al veel langer wakker als wij en men is zich overal in het beekje aan het baden. Dat gaat hier gewoon in z'n blootje, heel natuurlijk en heel gewoon. In het zelfde beekje wordt de was gedaan en het dient ook als plaatsvervanger voor het toilet. Het is zo'n mooi gezicht hoe de mensen hier leven, in harmonie met de natuur. In de rijstvelden wordt overal gewerkt, mannen en vrouwen zijn gehurkt of gebogen bezig om het onkruid tussen de rijstplanten te verwijderen. Het is een plaatje als je dit panorama ziet. Hier is het echte Bali, het leven in deze plaatsjes is gebleven zoals het altijd was. In tegenstelling tot plaatsen als Ubud en Sidemen wordt hier niet gebouwd in de rijstvelden, de natuur is hier nog niet aangeraakt door het toerisme.

We lopen via de kleine stuwdam bij PURI TAMAM SARI langs het snelstromende beekje richting het volgende dorp BLAYU. Een heel mooie wandeling die ik iedereen aan kan raden. Wat mij betreft is dit een van de mooiere plekken op Bali, als je tenminste van rust en ongerepte natuur houdt.Na een half uurtje komen we ineens bij een bungalowparkje met de naam VILLA DI TAMAN BLAYU. Het zijn acht grote bungalows rond een schitterende tuin die overal uitkijkt op de rijstvelden tussen Umabian en Blayu.Na een gesprek met de manager bood hij hij ons aan dat wij er gingen zwemmen en daar hoefden we niets voor te betalen. Dat is nu Bali, zo'n gastvrijheid, je wordt er gewoon stil van. Het werd een fijne middag in de tuin van dit mooie parkje dat heel mooi is aangelegd met respect voor de omringende natuur Echt, als iemand een romantisch plekje op Bali zoekt dan kan hij of zij het hier vinden, tenminste als je van rust en stilte houdt. Het is echt een plek om bij je zelf te komen en gewoon alleen maar te ' zijn' .

Toen we in de namiddag terugliepen naar Umabian kwamen we overal kinderen tegen die in het beekje aan het zwemmen of vissen waren. Het plezier dat zij hadden straalde er vanaf en deed mij terugdenken aan de onbezorgde kinderjaren die ik in mijn jeugd heb gehad op de boerderij van mijn ouders. Ik ben ze daar nog steeds dankbaar voor. De dagen hier in Umabian zijn voor mij een reis terug in de tijd en dat geeft mij een heel fijn gevoel.

Morgen gaan we naar de bruiloft van Ketut. Alle kado's van hun Nederlandse vrienden hebben we klaar liggen en we hebben aan het personeel van Puri Taman Sari gevraagd of ze ons traditioneel aan willen kleden. Morgens zien we er dus uit als een Balinese prins en prinses. Het zal een heel bijzondere dag worden. Natuurlijk komen de foto's daarvan na onze thuiskomst op deze site.

Dit was weer mijn verhaal voor deze dag.

' Banyak salam'

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Matty

Beste meneer Kees,
Ik ben benieuwd hoe u de noord en oostkust ervaart in vergelijking met de plek waar u nu bent.
mvg Matty

Jeannette en Cor Boon

Hallo Kees en Angela,
Het is elke dag weer uitkijken naar jullie belevenissen met daarbij de leuke verhalen.
Een hele fijne dag morgen op de bruiloft van Ketut, en wij zijn zeer benieuwd naar de foto`s.
Tot horens!!

José

Dag Kees en Angela.
Al die verhalen weer zijn geweldig. In gedachten loop ik zo mee Bali door met jullie. Morgen een hele fijne dag op de bruiloft en feliciteer het Bruidspaar van ons.

ria

ik ben telkenes benieuwd,naar
jullie verhalen , zo te lezen weer,een
super romantische plek.
morgen waarschijnlijk een hele bijzondere dag
wens het paar maar veelgeluk,
tot mails.
ria

Mirjam en Maarten Hartman

Beste Kees, erg leuk om jullie verhalen te lezen. Wens a.u.b. Ketut en Erni namens ons een heel mooie bruiloft en gelukkig huwelijk. Ketut is ook al 7 jaar lang elk jaar onze chauffeur en wij waren heel blij toen hij ons vertelde eindelijk met Erni te kunnen trouwen. Wij hebben vandaag al per mail een E-card naar Ketut en Erni gestuurd. Cadeau volgt in september als we zelf weer naar Bali gaan.
Nog een heel fijne reis op Bali gewenst en wij zijn heel benieuwd naar de foto's.
Groet, Maarten en Mirjam Hartman

therese

Beste Kees, heb een paar dagen je berichten niet gelezen, maar nu de tijd ervoor en geniet er weer van...

groetjes en een fijne tijd nog op Bali,

Therese