keessmetsers.reismee.nl

Puri Taman Sari, een tastbare herinnering aan de geschiedenis van Bali

Vanmorgen zijn we vanuit Ubud vertrokken naar ons volgende logeeradres In Umabian. Dit piepkleine dorpje ligt verborgen op de helling van een dal tussen rijstvelden en palmbomen, een paar kilometer ten noorden van Mengwi. We gaan hier logeren in PURI TAMAN SARI. De naam zegt het al, het is vroeger een paleis van een prins geweest. ' Puri' betekent paleis en toen we de entree binnengingen kregen we echt het gevoel dat we op een heel bijzondere plek waren beland.

Made, onze chauffeur, had zich onderweg een paar keer verontschuldigd omdat hij door het drukke verkeer niet op tijd was. Ketut, onze vaste chauffeur die overmorgen gaat trouwen en voor Made als plaatsvervanger had gezorgd, had ons in Ubud al laten weten dat de chauffeur later zou komen, Zelfs nu hij het heel druk heeft met het regelen van zijn bruiloft neemt hij toch zijn verantwoordelijkheid en zorgt ervoor dat wij ons prettig voelen. Made is ook een rustige chauffeur en hij praatte volop met ons (weliswaar in het Indonesich) terwijl wij door de dorpjes tussen Ubud en Tabanan reden waar we overal voorbereidingen zagen voor bruiloften. Op 4 April wordt er op Bali overal getrouwd, de priesters hebben die dag als gunstig aangewezen. In het dorpje Umabian moesten we even zoeken naar Puri Taman Sari want het ligt echt verborgen in de natuur. Maar uiteindelijk vonden we het plekje waar we de volgende drie dagen gaan doorbrengen.

In het straatje waar PURI TAMAN SARI ligtis overmorgen ook een bruiloft en daarom zijn verschillende huizen versierd. Op het binnenterrein van Puri Taman Sari keken we onze ogen uit want de mooie oude gebouwen waren prachtig gedecoreerd en overal stonden schitterende voorwerpen van de creativiteit van de Balinezen, sierlijke torens van uitgesneden palmblad, kleurige offerandes en mooie schilderijen. Langs de paden van de tuin waren overal olielampjes en kaarsen gezet en wij kunnen ons voorstellen dat het hier vanavond sprookjesachtig zal zijn. Kennelijk is hier vanavond een groot feest. Men vertelde dat er een galadiner zou zijn met Balinese dansen in de openlucht, midden in de tuin aan de rand van de omringende rijstvelden. Het oude paleis met zijn gebouwen waarin wij logeren ligt namelijk aan de rand van de rijstterrassen die helemaal tot Mengwi doorlopen, zover het oog reikt. Als we in de tuin zitten kijken we uit op dit mooie stukje natuur, echt heel mooi. Angela en ik kunnen vanavond gewoon ' mee-eten' en daar gaan we eens lekker van genieten.

Het kwam vandaag een paar keer voor dat we elkaar aankeken en dachten ' wat voor moois zijn we nu beland ? ' Echt, het is hier zo apart. Je waant jezelf in lang vervlogen tijden.

Vanmiddag zijn we na het eten gaan wandelen in de omgeving en dat is mij niet zo goed bekomen. Toen we een uur onderweg waren werd ik een beetje bevangen door de hitte. Eigenlijk was het een verkeerd idee om midden op de dag te gaan wandelen, het was gewoon te warm. Maar goed......na een flesje cola in een 'warung' kreeg ik weer energie en liepen we terug naar Puri Taman Sari. Een verfrissende douche in de badkamer buiten (gedeeltelijk overdekt) liet alle vermoeienissen verdwijnen en nu gaan we lekker in de tuin wachten op de dingen die komen gaan. Bali blijft ons verassen, na al die jaren gebeuren er steeds weer dingen die we nooit zouden verwachten. Een ding is zeker, we hebben hier het echte Bali gevonden. Van het toerisme dat zoveel op Bali kapot maakt is hier niets te bespeuren. Het is echt een authentieke plek waar wij ons zeker ' thuis' zullen gaan voelen.

Ik ga dit verhaal afsluiten met heel veel groeten aan iederen, in het bijzonder aan mijn moeder en de rest van mijn familie.

' Sampai jumpa lagi'

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Yvonne

Geweldig!! Ben best een beetje jaloers,haha... Een hele fijne bruiloft gewenst en wens Ketut en zijn vrouw het allerbeste?? Gr. Tom&Yvonne

ria

heb al dat moois weer gelezen.
en wou dat ik er bij was.
geniet van die bijzondere dingen !
gr ria

Djube

geweldig allemaal. Ik wou dat ik er bij was.
een hele fijne builoft en voor Ketut en zijn vrouw heel veel geluk.
groetjes
Djube

Iris Schrijver

Genieten doen jullie in ieder geval.
Veel plezier!