keessmetsers.reismee.nl

Bali, een feest voor de zintuigen

Soms maak je een avond mee die je niet gauw vergeet. Gisterenavond was zo'n avond die in je geheugen gegrift blijft. We zijn in ' ons' straatje Jalan Bisma naar massagesalon ' Lily' gegaan om onze vermoeide ledematen te laten masseren. Dat werd een heel aparte ervaring. We werden van top tot teen ingewreven met frangipani-olie en daarna werden we verwend met een ontspannende massage. De Balinese masseuse deed echt haar best en het was een weldaad om haar kundige handen te voelen die ons lijf weer nieuwe energie gaven. Echt, ik kan het iedereen aanbevelen, voor de prijs hoef je het niet te laten want de massage van een uur koste maar 5 euro (60.000 rupiah). Nadat we als afsluiting in de massageruimte een verfrissende douche hadden genomen wandelden we als herboren naar buiten. Daar had het net geregend waardoor de lucht helemaal gezuiverd was en we boven ons ontelbare sterren zagen glinsteren.

Voordat we weer terug gingen naar ons bungalowparkje (NICK'S HIDDEN COTTAGES) gingen we eerst nog wat eten in het splinternieuwe restaurantje KENDI dat maar 200 meter van ons bungalowparkje ligt. Het is een heel klein intiem restaurantje met een heel mooi interieur, goede muziek en vooral heel lekker eten. De salade met advocado en gegrilde tonijn streelde mijn tong en Angela zat te genieten van haar salade mit gegrilde kip. Op de achtergrond hoorden we salsa-muziek die ons deed terug denken aan onze vakantie in Cuba, en die toch helemaal paste in de sfeer van dit mooie stukje Bali. Op dat moment was alles zoals het moet zijn, we hadden allebei een heel goed gevoel en voelden ons dicht bij elkaar.

Even later liepen we terug naar ons bungalowparkje. Het was nog maar een kort stukje waarvan de laatste 100 meter via een smal paadje tussen twee rijstvelden naar de ingang van ons logeeradres voerde. Links en rechts hoorden we in het rijstveld overal kikkers en krekels terwijl boven ons de maan was omringd door een gele cirkel van zacht licht. Sprookjesachtig zag het er uit, wat kan de natuur toch mooi zijn.

In Nick's Hidden Cottages daalden we in de tuin de trappen naar onze kamer af. In de avondschemering fladderde hier en daar nog een grote vlinder langs de met mos begroeide muren en tussen de grote takken van de boomvarens. Heel mooi is het hier, als je echt de tijd neemt om er naar te kijken dan zie je het. Ongelooflijk rustig is het hier terwijl op 5 minuten lopen afstand de drukte van het centrum van Ubud is.

We hadden een heerlijk avond beleefd, een feest voor de zintuigen. We waren overal verwend en in de watten gelegd en dat doet een mens zo goed. Het is zo fijn om hier te ' zijn ' , gewoon op te gaan in de omgeving en te genieten van het echte Bali. Bij mij gaat dat elke keer diep naar binnen en ik geloof dat Angela het zelfde gevoel heeft. Sommige mensen begrijpen dit gevoel niet. Iedereen is anders en iedereen beleeft het leven op zijn eigen manier. Ik heb niet meer de behoefte om veel mee te maken en veel te beleven, ik vind het gewoon fijn om hier te ' zijn ' in de ware betekenis van het woord.

De nacht in ons hemelbed bracht ons weer nieuwe energie en die hadden we nodig want we zouden vandaag een lange wandeling gaan maken. Vanaf het centrum van Ubud vertrokken we via het straatje tussen Cafe Lotus en de Markt naar het noorden, Ons pad liep dwars door de rijstvelden en kleine dorpjes naar Tegallalang. Ik heb hier nog nooit gelopen en was verrast om hier na al die jaren weer zo'n mooi stukje Bali te ontdekken. De zon stond hoog aan de hemel en langzaam maar zeker begonnen onze benen zwaarder te wegen. Toen we na een uur of drie in Tegallalang aankamen 'was onze benzine op' en besloten we om ons te laten vervoeren naar Bankiang Sidem. In een kleine warung (winkeltje) vonden we twee jongens die ons op hun brommertje via Keliki en Sebali naar Bangkiang Sidem brachten. Keileuk om bij die jongens achter op de brommer te zitten en met de wind in onze haren door de dorpjes te rijden. Dat is zo mooi van Bali, men helpt je hier altijd, je hoeft het maar te vragen en ze staan voor je klaar.

In Bankiang Sidem verwenden we onszelf in CAFE KARSA met een heerlijke Bakmie Goreng en daarna gingen we weer op pad richting Ubud. Net voor Klub Kokos gingen we nog even langs bij de warung van een balinees vrouwtje die een hechte band met Angela heeft. Het was ontroerend om te zien hoe zij met tranen in de ogen Angela omhelsde. Het deed mij echt iets.

Nu zijn we weer terug in Ubud. Vanavond gaan we ons weer laten verwennen bij LILY'S waar we een anderhalf uur durende massage krijgen. Angela heeft gekozen voor een Ayurveda Massage met een rozenbad als afsluiting, en ik krijg een massage met een honingscrub van het hele lijf. Dat wordt weer genieten. Een feest voor de zintuigen, dat is het hier op Bali....

Ik ga dit verhaal afsluiten met felicitaties van Angela en mij voor Nol en Gerry Duis, de tweeling die deze week jarig is. Wij hopen dat ze allebei een fijne dag zullen hebben en dat hun nieuwe levensjaar hen heel veel goeds zal brengen.

' Sampai jumpa lagi'

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

joke vlassak

Wat een heerlijk begin van jullie vakantie met al die verwennerij, geniet er super van,. Wij waren afgelopen maandagavond om ong. 21.30 uur nog op de Bekersbergweg nr.4, er brandde overal licht maar de poort was al op slot, jammer, doen we nog wel een keer als jullie weer thuid zijn. lieve groet W & J

therese

wat een gezellige verhalen weer, tot snel en genieten maar daar... groetjes,

Therese