keessmetsers.reismee.nl

Is Bali veranderd ?

Vorige week lag ik tussen de dennebomen achter mijn huis te genieten van de stralen van het lentezonnetje. De stilte op dt mooie plekje werd alleen maar verbroken door het gezang van de vogels die bezig waren om hun nestje te maken. Ik had mijn ogen dicht en doezelde een beetje in tot ik een ritselend geluid hoorde, heel dichtbij. Ik opende mijn ogen en zag op een halve meter van mij een piepklein winterkoninkje dat zich met beide pootjes vastklemde aan het bamboescherm dat ik daar tussen de bomen heb gezet. In zijn bekje had hij stukjes mos dat hij naar zijn nestje wilde brengen dat hij een meter verder tussen de bamboe aan het bouwen was. Het vogeltje vertrouwde mij, dat was duidelijk. Een mooie ervaring is dat als de natuur zo dichtbij is in al zijn schoonheid....

Vanmorgen werd ik naast Angela wakker onder het hemelbed van onze slaapkamer in Nick's Hidden Cottages, een mooi bungalowparkje aan de rand van Ubud. Het was nog vroeg maar de eerste zonnestralen hadden mij gewekt en nu zat ik halfwakker te kijken naar de uitbundige natuur rond onze bungalow. In de hoge palmbomen was het al een drukte van jewelste want ook hier waren vogeltjes bezig om hun nestje te bouwen. Meer dan 11.000 kilometer hadden we gereisd en toch was ik weer dicht bij de eenvoud van de natuur, de basis van het leven. Een mooi plekje om onze reis door Bali te beginnen.....

Toen we gisteren na een voorspoedige reis op Bali waren geland werden we welkom geheten door onze chauffeur die door Ketut naar het vliegveld was gestuurd om ons op te halen. Dat was wel even wennen na al die jaren dat we met Ketut door Bali zijn gereisd. Het vertrouwde gevoel was er even niet . De chauffeur was best aardig, maar het was toch anders. Ketut spreekt intussen heel goed Nederlands en met hem kun je over alles praten, en dat kon nu niet want deze man kon alleen maar gebrekkig engels. Maar goed....hij bracht ons veilig naar Ubud. Daar was het ook wennen want het was er erg druk, de straten stonden vol geparkeerde auto's en ontelbare brommertjes en overal liepen toeristen. Angela en ik zijn geen liefhebber van drukke plaatsen dus we waren blij dat we de rust van Jalan Bisma (het straatje waar Nick's Hidden Cottages liggen) konden opzoeken. We hebben daar een heel mooie kamer met uitzicht op het dal en alleen maar stilte om ons heen. Toch hebben we het gevoel dat Bali veranderd is. Waarschijnlijk ligt dat aan het feit dat de eerste dagen op Bali altijd even wennen zijn, de overgang van het westerse leven naar de oosterse sfeer van dit eiland kost enige tijd. Dat weet ik uit ervaring.

We hebben vandaag al een flinke wandeling gemaakt door de omgeving van Ubud waar de rijstvelden grasgroen zijn door de vele regen die er in de regentijd (november tot maart) is gevallen. Overal werd door de dorpelingen hard gewerkt om de rijstvelden te ontdoen van het onkruid en dat is zwaar werk. Ik heb het al heel vaak aanschouwd maar het blijft mooi om te zien hoe liefdevol de mensen hier hun veldjes bewerken.

Vanavond gaan we ons lekker laten masseren in een zaakje dat in ons straatje ligt, maar 200 meter van onze bungalow. Het heet ' Lily' geloof ik en het is mij aanbevolen door een van de mensen die via mijn boekje ' Reizen door het echte Bali' hier terecht zijn gekomen. Ik ben heel benieuwd. Als het goed bevalt gaan we overmorgen het nog een keer overdoen, maar dan een hele middag met een ontspanningsmassage, voetreflexmassage, een hoofdmassage, een scrub van het hele lijf en als afsluiting een rozenbad, alles bij elkaar vier uur verwennerij. Dat lijkt mij niet verkeerd...

Terwijl we hier zijn denken we best veel aan degenen die al ooit met ons hier zijn geweest. Met name Nol en Jose schieten regelmatig door onze geadchten. Die maken allebei een moeilijke tijd door met hun ziekteproces. Jose gaat binnenkort geopereerd worden en op die dag gaan wij voor haar ergens in Sidemen of Candidasa in een tempel ' een kaarsje opsteken' . Mijn gevoel zegt dat het goed komt met haar........

Ik ga nu dit verhaal afsluiten en Angela gezelschap houden in Cafe des Artistes (tegenover dit internetcafe) waar ze een lekkere cappucino aan het drinken is. ' Sampai jumpa' .....

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Reacties

Reacties

Marleen

Lieve Kees & Angela!!
Ik wens jullie een prachtige reis toe, samen met zijn tweetjes!!! Geniet van het land en vooral van elkaar!! :-) Geef een dikke knuffel aan Ketut & Erni van mij als je ze ziet bij hun bruiloft!!! :-) Geniet-ze!!
Liefs Marleen

Iris Schrijver

Heel veel plezier Kees & Angela!

En ontzettend leuk dat jullie bij de bruiloft van Ketut en Erni kunnen zijn.

Djube Blomjous

Kees & Angela, geniet ze. En wens Ketut en Erni heel veel geluk.
Groetjes, Djube

Frans van Broekhoven

Fijn dat jullie er zijn en zeer speciaal voor Erni, Ketut, Putu en Wayan om voor velen de honneurs waar te nemen. Wat was ik er graag zelf bij geweest. Geniet met volle teugen Kees en Angela. En ja massagesalon Lily is een aanrader..............groeten aan Rudy van Cafe des Artistes

Sonja

hoi Kees,
jullie verhaal doet me deugd, want wij hebben ook genoten van de sfeer in Nick's Hidden en van het straatje Jalan Bisma. als ik dit lees zou ik zo terug willen. Ga zo door . ik ben benieuwd naar je vervolgverhalen, ook over de bruiloft. groetjes, sonja

ria

hoi vakantiegangers.kan eindelijk weer opinternet.dus even kijken naar jullie verhalen in gedachten kan ik me voorstellen hoe jullie het daar hebben, heerlijk zo met z,n tweetjes en erg benieuwd naar het grote feest .kijk er naar uit om het te lezen en zo toch een stukje mee te kunnen lezen hier alles goed ,ons mam vermaakt zich wel ,zondag komt greet,dus ,oke. gr ria

therese

Hallo Kees,

Leuk weer van je te horen, groetjes en een fijne tijd op Bali,

Therese

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!