keessmetsers.reismee.nl

Onze eerste nacht in Bali.

Mijn eerste nacht in Bali.....

Ik kon vannacht de slaap niet te pakken krijgen. Rond een uur of twaalf ging ik daarom maar naar buiten en stond te kijken naar de heldere sterrenhemel boven mij. De rijstvelden rond de bungalow waar Ria, Wim en ik slapen waren verborgen in het schemer van de nacht maar er vlogen overal vuurvliegjes rond. De krekels verstoorden de stilte maar zij horen bij een tropennacht. Ik voelde mij onrustig en dat was de reden waarom ik niet kon slapen. Ik was nog niet echt los van mijn ' thuis' en miste Angela. Het is fijn om weer hier te zijn maar elke keer duurt het toch een paar dagen voordat ik los kom van mijn dagelijkse leven in Nederland. Ik heb het thuis heel goed op de plek waar ik woon en waar mijn moeder, mijn broers en zus en mijn vrienden en kennissen belangrijk voor mij zijn..........

Ik kreeg het koud want ik had geen kleren aangetrokken toen ik naar buiten ging. We zitten hier wat hoger en de nachten in de omgeving van Ubud zijn wat koeler dan het laagland bij Kuta. Ik ging weer naar binnen en strekte mij uit onder het hemelbed waarin ik slaap. De bungalow waarin wij slapen heeft twee etages. Wim en Ria slapen boven en hebben een prachtig uitzicht over de rijstvelden. Boven en beneden is er heel veel ruimte. We hebben ieder een eigen slaapkamer, een zitkamer, een keuken en een douche. De douche is buiten en vormt eigenlijk een ommuurd tuintje met planten en bloemen. Net of je midden in de natuur staat te douchen. Superfijn is dat....

Gisteren hebben we vroeg 'gedineerd' want we waren moe en wilden vroeg naar bed. Dat was maar goed ook want toen we even later gingen wandelen richting Klub Kokos (waar we de voorgaande jaren hebben gelogeerd) barste een hevige regenbui los en moesten we noofgedwongen ergens schuilen voordat we terug konden lopen. De eerste regenbui na een heel lang droog seizoen. De mensen hier zijn er blij mee maar wij konden daardoor niet terug lopen. Na een half uurtje hield de regen op en liepen we vlug terug naar onze bungalow. Het restaurant was intussen gesloten, dus maar goed dat we al gegeten hadden. Erna, Jan, Jose, Nol en Angela kennen het restaurant want we hebben hier in maart ook een paar keer heerlijk gegeten onder het open rieten dak. Wayan Karsa, de eigenaar, is een jonge Balinese man die al heel wat bereikt heeft gezien de bungalows die hij gebouwd heeft. We hebben gezellig met hem zitten kletsen voordat we naar bed gingen.

Het weerzien met Ketut op het vliegveld was heel leuk. Ondanks het verdriet van het verlies van zijn vader die deze zomer overleden is heeft hij zijn humor behouden en we lachten heel wat af met hem tijdens onze rit van het vliegveld naar Bankiang Sidem bij Ubud. De relatie van Ketut en Erni is nog steeds goed. Ketut gelooft nog steeds dat hij en Erni gaan trouwen op niet al te lange termijn. Na het overlijden van zijn vader moet Ketut voor de twee vrouwen van zijn vader zorgen. Ze werken weliswaar op het land en verdienen wat met het verbouwen van groenten, cacao en koffie, maar dat is natuurlijk niet voldoende om van te kunnen leven. Daarom moet Ketut voor hen zorgen. Hij doet dat graag ook al maakt het zijn eigen toekomst onzeker. Hij blijft echter positief en dat straalt hij ook uit. Fijn dat we weer drie weken met hem door Bali kunnen reizen.

Morgen gaan we naar Belimbing. De plaats waar Angela en ik verloofd zijn en waaraan we zo'n fijne herinneringen hebben. Ik verheug mij op het weerzien met Made en Kadek, twee heel lieve mensen. We zullen daar zeker in de bergen gaan wandelen en genieten van de rijstterrassen en de kleine bergdorpjes. Ik schrijf dit verhaal in het internetcafe tegenover Cafe des Artistes in Ubud. Wim en Ria zitten daar een lekker belgisch biertje te drinken of iets anders. Ik denk dat deze vakantie hen goed zal doen.

Ik stuur jullie allemaal lieve groeten en jullie horen weer iets van mij als we in Lovina zijn waar we o.a. het project van de stichting High5Rehab gaan bezoeken. Het boek ' Reizen door het echte Bali' dat ik voor dit project heb geschreven is op de heenvlucht door een paar mensen gelezen die ik in het vliegtuig tegenkwam en die nu ook fan zijn geworden van het mooie werk dat op dit project wordt verricht. Ik houd jullie op de hoogte van onze belevenissen.

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

Tom&Yvonne

GENIET!!! Heerlijk je verhalen weer te lezen...Zijn wij ook weer een beetje terug.
Doe Marieke heel veel groetjes van ons! Ze heeft er ook, via ons, weer een mooie sponsor voor haar schooltje bij, de Stichting Madelief..Fijn voor High5Rehab! Liefs Yvonne

Jeannette en Cor Boon

Hallo Kees, vorig rond deze tijd waren wij in Bali en de laatste dagen hebben we het er nog veel over gehad.
Wil jij Ketut de groeten doen van ons want ik krijg email en post van Ketut steeds terug.
lEUK OM JOU VERHALEN WEER TE LEZEN

José

Fijn Kees dat we weer horen hoe het allemaal gaat daar op Bali. Nu we afgelopen voorjaar daar samen zijn geweest, kun je dat, zó weer voor de geest halen, en beleef je het allemaal weer opnieuw. Ook goed te horen dat het met Ketut goed gaat. Kijk weer uit naar je volgende verslag. Groetjes José

Annemarie en Frans

Kees, wij zijn eigenlijk een beetje jarloers op jou!!! Wij zijn nu 1 maand thuis van geweldige 3 wk op Bali. Wat hebben wij daar genoten. Mede door Ketut, die ons overal naar toe reed en ons heel veel vertelde hebben wij het daar geweldig gehad. Jou boekje namen we overal mee, en dat was direct aanleiding tot heel veel leuke contacten. Wij zijn op alle lokaties geweest die jij hebt beschreven in je boekje. Wij hebben in sidemen de'Up'kamer gehad. was grandioos. Wil je svp Putu van ons de groeten doen en natuurlijk Ketut!!!
Frans zegt tegen Ketut; Ferrarie rood en Bali Groen!!!! Hij zal dan wel gaan lachen. We hopen ook dat hij niet al te veel schade heeft gehad van de 'beving'. We moeten vaak aan hem denken. En ik ben nog steeds de foto's van dit mooie eiland aan het sorteren.
Hele fijne tijd op Bali en we horen graag je verhalen.
Groetjes, Annemarie

Iris Schrijver

Hoi Kees,

Leuk om te lezen dat je weer in Bali bent. Geniet maar van dit prachtige land! En wil je de groeten aan Ketut doen? Veel plezier en ik ga je belevenissen weer volgen via deze website.

Groetjes Iris

Angela

Hoi Kees, Ria en Wim

Ja dat krijg je als het vrouwtje er niet bij is. Onrustig slapen, veel nattigheid....
Maar troost je, dat is na een dag of twee weer helemaal verdwenen en kun je lekker genieten van alles en iedereen. Heb het goed samen en ik reis in gedachten mee, liefs Angela

Willen en Joke

Fijn dat je weer in je geliefde Bali bent, wij beleven je verslagen alsof we zelf meereizen, genieten hier telkens weer van. lieve groet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!