keessmetsers.reismee.nl

Bali en de arrogante Europeaan.

Vanmiddag lag ik achter in mijn tuin aan de voet van een denneboom te genieten van de zonnestralen waarmee we de laatste weken zo overvloedig worden verwend. Twee meter boven mijn hoofd was een merel-echtpaar druk bezig met het zorgen voor hun jonge kroost dat net uit het ei was gekomen. Een van de twee bleef steeds achter op het nest terwijl de ander wegvloog om voedsel voor de jongen te halen. De lente is een prachtige tijd met al het nieuwe leven om je heen. Het was aandoenlijk om te zien hoe de twee merels hun kwetsbare jongen beschermden.

Op hetzelfde moment schoot weer de reactie op mijn reisweblog door mij heen die ik had ontvangen van Frits, een van mijn zuiderburen uit het land waar ik zo graag naar toe ga voor een gezellig weekend, bijvoorbeeld.

Frits had mij een 'sukkelaar' genoemd 'die niet in de gaten heeft dat elke Balinees je geld afhandig wil maken'.

Deze opmerking blijft mij bezig houden, het lukt mij nog niet om er van los te komen........ Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat iemand zo over zijn medemensen (de Balinezen)denkt.

Net als iedereen zal ook hij wel weten dat de Europeanen (Engelsen, Spanjaarden, Portugezen, Fransen, Belgen, Nederlanders) in de afgelopen jaren de oceanen overstaken om met verre landen handel te gaan drijven. Maar daar bleef het niet bij. Slavernij, slavenhandel, onderdrukking, uitbuiting, massamoorden, alle middelen werden door de Europeanen gebruikt om hun economische doel te bereiken. Ook Bali bleef niet gespaard en heeft jarenlang geleden onder de onderdrukking door zijn koloniale heersers. Desondanks zijn de Balinezen hun tradities trouw gebleven en ontvangen ze hun Europese gasten nog steeds met open armen.

Op Bali kom ik zo nu en dan nog wel eens een typische oude koloniaal tegen. Vaak zijn het mannen tussen de 70 en 80 jaar oud die zich nog steeds superieur voelen aan de 'inboorlingen' zoals zij de Balinezen noemen en verwachten dat zij voor hen buigen en onderdanig zijn. Op zo'n moment voel ik mij meer Balinees dan Nederlander. Ik heb dan een sterke drang om op te komen voor de Balinezen en het gedrag van de arrogante Europeaan aan de kaak te stellen. Het is een van de redenen waarom ik mijn boek 'Reizen door het echte Bali' heb geschreven waar ook een stukje geschiedenis over Bali voorkomt. Het is een eerbetoon aan de Balinese bevolking waarvoor ik heel veel respect en bewondering heb.

Met het boek wil ik ook proberen om de Balinese bevolking, met name de gehandicapte kinderen op Bali, te helpen en daarom gaat de opbrengst van het boek naar het project van de Nederlandse stichting High5Rehab in Lovina.

Laat mij maar een 'sukkelaar' zijn, ik ben blij dat ik nog het vermogen heb om respect en begrip op te brengen voor de Balinese bevolking die elke dag een strijd moet voeren om te overleven.

Zo, wat vanmiddag door mijn hoofd speelde toen ik naar de vogels in de denneboom zat te kijken, dat ben ik nu kwijt. Misschien kan ik het nu wel loslaten.

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Reacties

Reacties

Stef

@Kees: neem dat niet te ernstig en persoonlijk op. Jij/wij weten hoe het echte Bali is en dat is het belangrijkste in deze. We kunnen maar proberen zoveel mogelijk mensen dit ook te laten zien en af en toe zal dat eens niet lukken. Ik heb al heel wat vrienden kunnen overtuigen er ook eens op vakantie te gaan en tot op heden zijn ze bijna allemaal zeer enthousiast terug gekomen en willen ze er nogmaals heen.
En ja eentje vond het maar tegenvallen, maar die wist het dan ook beter dan de tips die ik hem had mee gegeven en dat wat in elke reisgids te lezen staat. Hij ging wisselen in Nusa Dua (al helemaal het echte Bali niet) bij een wisselkantoor met de hoogste koers....eens in het hotel.... Dan vraag je er toch om en zeg ik, eigen schuld dikke b........ ;-)

Geniet van het mooie weer, van de mooie momenten die je onlangs opnieuw in Bali hebt meegemaakt en vergeet die ene Frits en zijn opmerkingen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!