keessmetsers.reismee.nl

Bali: Een antwoord op de reactie van Frits uit Belgie.

Gisteren ontving ik van Frits uit Belgie een reactie op een van de verhalen over mijn vakantie op Bali in 2009. Deze reactie heeft mij geraakt, dat wil ik niet ontkennen. Daarom heb ik Frits een antwoord gestuurd dat ik hieronder weergeef.

frits schrijft: 01 May 2011, 23:53

Kees, bij ons in Belgie zeggen we: wat ben je toch een
sukkelaar, de Balinees denkt maar 1 ding, hoe krijg ik
het geld van de bule zo snel mogelijk uit zijn zak.
Wordt wakker kerel.

Kees Smetsers schrijft: 02 May 2011, 18:08

Dag Frits,

Het heeft even geduurd, maar ik heb toch besloten om te reageren op jouw woorden van 1 mei 2011. Ik vind het namelijk jammer dat jij zo denkt over de bevolking van Bali. Jouw woorden zijn heel negatief van inhoud en ook heel erg generaliserend.

Ik kom al meer dan 30 jaar in Bali en steeds weer ben ik onder de indruk van de gastvrijheid van de Balinezen, ze geven zoveel terwijl ze niets hebben.
Natuurlijk, in de toeristische gebieden (Kuta, Legian, Ubud, Lovina) wordt je de hele dag aangeklampt door Balinezen die je iets willen verkopen.
En dan is het voor ons westerlingen makkelijk om heel arrogant maar een oordeel over hen te vellen en te zeggen dat ze maar op een ding uit zijn, je geld afhandig te maken.
Wel Frits, jij hoeft daar niet bang voor te zijn want je bent al heel arm.
Iemand die zo over zijn medemensen denkt is namelijk in mijn ogen heel arm ook al is hij misschien materieel heel rijk.

Nee, wij kunnen heel veel leren van de Balinezen wiens levensinstelling is te geven om een goed 'kharma' te krijgen.

Wij westerlingen proberen zoveel mogelijk geld op te stapelen voor een groot huis, grote auto, dure vakanties, en een toekomst vol met (schijn-) zekerheid.

We maken nu een economische crisis door zegt men.
Nou, ga maar eens in de restaurants kijken waar het vol zit met Nederlanders en Belgen die zich tegoed doen aan koffie van 2 euro en appelgebak van 4,50 euro.

Beste Frits, ik ben misschien een sukkelaar zoals jij mij noemt, je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik ben o zo blij dat ik nog vertrouwen in de medemens heb.

Voor de Balinezen heb ik alleen maar respect en daarom heb ik mijn boek 'Reizen door het echte Bali geschreven'.
Het is een eerbetoon aan de Balineze bevolking die eeuwenlang is onderdrukt door zijn eigen mensen maar ook door de kolonialen uit de westerse wereld die hun als 'inboorlingen' zagen.
Wat wij westerlingen werkelijk hebben gedaan op Bali, dat staat niet in onze Nederlandse en Belgische geschiedenisboeken.
Wij westerlingen hebben op Bali ( maar ook in andere landen, kijk maar naar Afrika) gemoord met als enig motief geldelijk gewin.

Ik kan je adviseren om het boek van Vicki Baum,Liefde en Dood op Bali, te lezen.
Dan ga je misschien een beetje anders denken over deze mensen.

Ik ga deze reactie afsluiten met jou een heel gelukkige toekomst te wensen.

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Reacties

Reacties

frans van broekhoven

Tja, als ik de reactie lees van Kees Smetsers op hetgeen Frits uit Belgie opmerkt dan kan ik daaruit wel opmaken wie de echte sukkelaar is.
Daarnaast moet ik toch ook wel even opmerken dat het gebruik van het woord "bule" alleen maar veelvoudig wordt gehoord in het uitgaansleven van Kuta, Semyniak en naaste omgeving. Hieruit maak ik wel op dat Frits waarschijnlijk niet het echte Bali heeft mogen ervaren en daardoor geen verrijking heeft ondervonden, de sukkelaar. Jammer toch maar pak je kans en doe het nog eens over zou ik zeggen.

Stef

Het is inderdaad bedroevend en nogal kortzichtig wat Frits schreef en ook ik kan mij daar zeker en vast niet in vinden.
Ik ga reeds enkele jaren minstens 2x per jaar voor enkele weken richting Bali en het is genieten van de eerste tot de allerlaatste minuut.
Inderdaad wordt je aangesproken met "Taxi boss?", "Massage boss?", ... maar is dat niet overal waar toeristen zijn? Ik heb het in Turijke, Egypte, Mexico, Cuba, Dominicaanse, Curacoa, ..., zelfs Venetië, Milaan, Amsterdam, Parijs, ... ook meegemaakt hoor en op behoorlijk agressievere wijze dan in Bali. Komt nog bij dat het meestal niet eens de Balinees is die dit doet maar vaak (meestal) een Javaan die daar zijn geluk komt zoeken.
De levenswijze, levensvreugde, vriendelijkheid, behulpzaamheid, ... van de Balinees heeft mij, bij mijn allereerste reis daarheen, zo aangesproken en getroffen dat ik mijn vele reizen naar het Carabisch gebied heb omgeruild voor Bali. Ik kijk er nog steeds van op hoe deze mensen met het weinige wat ze hebben, zo'n levensvreugde uitstralen en meedragen.
En ja, natuurlijk zijn er ook in Bali mensen die het minder goed voor hebben en die misbruik maken van de toerist en zijn geld, dat heb je overal en ook ins ons thuislandje.
Ik kan alleen maar aanraden aan Frits; om toch nog eens op vakantie te gaan naar Bali. Ga dan niet midden in het toeristische gebied of ga in elk geval zoveel mogelijk naar Balinees gerunde zaken, dan zul je nog meer ervaren hoe de echte Balinees steeds klaar staat om jou te helpen en nee niet omwille van je dollars.
Ik verblijf bijna steeds in hotels en villa's die door locale mensen gerund worden, ga eten in de kleine locale restaurantjes, ...
Nog eventjes en mijn volgende 4 weken genieten kunnen weer beginnen.

En wat de term "bule" betreft, dat komt op ons inderdaad wat raar over. Maar het is niet meer dan een gewoon Indonesisch woord voor "Westerling" en zeker niet neerbuigend bedoeld.

Stan

Kees,

Ik ben het helemaal met je eens! Op het zinnetje dat Belgen veel slimmer en gezelliger zijn dan Nederlanders na .. ;)

Yvonne

Stan, ik ben het met je eens, op één ding na...
Laat Frits in Godsnaam lekker in Belgie blijven en vooral NIET naar Bali gaan!!!!!!

Yvonne

O sorry! Ik bedoel natuurlijk niet Stan maar Stef.....

Stef

@Yvonne: Ik heb het beste voor met iedereen, dus laat hem eens zien wat het echte Bali in zich heeft.... ;-)

Kees Smetsers

Even een berichtje voor Stan:
Ik heb het ene zinnetje er maar uitgehaald.
Het zou toch alleen maar verwarring scheppen.

Maud

Ik ben liever een sukkelaar in Bali dan een over-het-paard-getilde Belg!!
Frits toch...wat een domme westerse opmerking van je!! Het zou wel eens goed zijn als jij Frits eens 1 week in de schoenen staat van een Balinees, daar het echte leven leven. Zou jij dan ook ''sukkelaars'' aanklampen om ''geld uit de zak'' te kloppen??!!
En voor Kees; prachtig deze site!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!