keessmetsers.reismee.nl

Bali: Leuke verassingen in Candidasa.

Tijdens de laatste avond in Candidasa lag ik languit op een bedje op het intieme strandje van KELAPA MAS BUNGALOWS te genieten van ondergaande zon. In de verte begon de hemel bovenhet eiland Lembongan en de bergen bij Padangbai te veranderen in ontelbare kleuren die zich weerspiegelden in het water van de zee voor mij. Dit is zo'n mooi plekje om even weg te dwalen en alles even te laten 'bezinken'.

De afgelopen dagen in Candidasa waren weer heel verassend geweest. Veel mensen denken dat Candidasa niet veel te bieden heeft. Op het eerste gezicht lijkt het dorp alleen maar te bestaan uit een kustweg met wat winkeltjes, bungalowparkjes en restaurants. Maar als je er wat langer blijft gebeuren er toch heel veel dingen waardoor je een heel goed gevoel overhoudt aan dit plaatsje aan de oostkust van Bali.

De dag voor deze avond waren we met ons groepje weer wezen eten inASTAWA, een klein maar heel intiem restaurantje aan de hoofdweg van Candidasa, net voor de weg afbuigt richting Bugbug, Perasi en Amlapura. Eten in dit kleine zaakje is elke keer weer een feest. Je wordt er door de eigenaar en zijn personeel helemaal in de watten gelegd. De gerechten zijn allemaal even heerlijk en het is er ook nog eens een keer heel goedkoop. Voor 55.000 rupiah (4,50 euro) heb je een driegangendiner. Het enige negatieve van dit plekje is het feit dat het langs de hoofdweg ligt, maar de warmte en de gastvrijheid van het personeel maakt alles meer dan goed.

Naast het restaurantje is een klein winkeltje, genaamd MAYA SHOP. Toen we daar gisteren na het diner even binnenliepen werden we verrast door de mooie traditionele ikat en de zijden batik collectie die we daar aantroffen. Toen we gingen 'tawarren' (afdingen op de gevraagde prijs) werden we nog meer verrast. De prijzen in dit winkeltje zijn echt heel laag vergeleken met elders. De eigenaresse en zijn vrouw waardeerden het kennelijk dat wij de kunst van het 'tawarren' ons ook eigen hadden gemaakt en er werd heel wat afgelachen tijdens het spel dat 'tawarren' heet en dat echt bij Bali hoort. We verlieten het winkeltje met tassen vol mooie ikat en batik doeken en de vraag in ons hoofd 'hoe krijgen we dat allemaal in onze koffer als we morgen naar huis gaan ?'

Tegenover ASTAWA en de MAYA SHOP ligt een souvenierwinkeltje genaamd FAMILY SHOP. Dat is ongeveer het goedkoopste winkeltje van Bali. Je kunt er heel mooi houtsnijwerk kopen voor echt heel lage prijzen. Als je toch in Candidasa bent en je wilt nog wat mooie dingen van de Balinese creativiteit mee naar huis nemen dan is dit een goed adres. De FAMILY SHOP ligt langs het restaurant CANDI AGUNG van Nyoman. In dit restaurant heb ik vaak heel mooie avonden beleefd. Tijdens deze vakantie is er weer een mooie herinnering bij gekomen, namelijk het afscheid van Putu, onze masseuse in Sidemen. Maar daar heb ik al een keer over geschreven.

Ja......over KELAPA MAS BUNGALOWS hoef ik niets meer te vertellen. De bungalows en de tuin met kokospalmen vormen een heel fijn rustpunt om de omgeving van Candidasa te ontdekken. Bij het strandje is altijd wel een visser in de buurt die je met zijn catamaran naar de stranden van het eiland Lembongan wil brengen, of naar het mooie witte strand Pantai Pasir Putih waar je kunt zwemmen in een turqoise zee. 's Avonds waait er altijd een zeebriesje dat de warmte van de dag verjaagt. Het is zo'n mooie plek om met je voeten in het warme zand te zitten genieten van een mangojuice en de verassingen van weer een dag in Candidasa op je in te laten werken. En daarom hoort Candidasa voor mij bij het echte Bali.......

Emailadres van Kelapa Mas: www.kelapamascandidasa.com

Kees Smetsers

smetserskees@hotmail.com

Lijanne & Stan

Hoi Kees en Angela,

nu is het onze beurt om te reageren op jullie site. Een beetje laat maar we hadden niet in de gate dat jullie een site bijhielden. Jullie maken echt prachtige foto's! Heel herkenbaar ook!
Kees, we hebben jou boekje ook al een keer doorgebladerd, ziet er mooi uit! Nog niet de tijd gevonden om het te lezen maar dat gebeurt nog.
Als we elkaar zien zullen we de reiservaringen nog wel uitwisselen.

Groetjes Lijanne en Stan