Bali: De waterpaleizen van de koning in Tirtagangga en Ujung.

Vanmorgen waren Angela en ik vroeg opgestaan. We worden hier elke keer wakker met de eerste zonnestralen. Buiten is het dan nog niet zo warm en het is dan prima weer om te gaan wandelen. Erna en Jan gingen deze keer ook mee. We begonnen langs de lagune die midden in Candidasa is gelegen, niet ver van Kelapa Mas Bungalows. Het water van de lagune wordt gevoed door een bron bij de dorpstempel. De lagune was vandaag bezaaid met grote lotusbloemen die hun kleurenpracht aan ons toonden. Lang konden we er niet van genieten want het begon te regenen. Vlug liepen we naar het restaurant Dewata Agung dat aan de lagune is gelegen. Op weg daar naar toe hoorden we iemand ' Kees ! ' roepen. Het was Nyoman, de sympathieke eigenaar van Uma Agung, Candi Agung en Dewata Agung. Hij was aan het ' mandiën ' in een kleine poel bij de lagune waarin het water uit de lagune met kracht naar de zee stroomt. Mooi om te zien hoe zo'n zakenman er toch voor kiest om elke dag een bad te nemen in zo'n poel. Nyoman doet echt zijn best om fit te blijven en gaat elke dag een stuk of 7 rondjes rond de lagune lopen. Hij ziet er ook heel goed uit. Echt een leuke man die met zijn beide voeten op de grond is gebleven ondanks zijn zakelijke successen. Ik heb met hem een geheime afspraak gemaakt voor een bijzondere afsluiting van onze vakantie. Dat gaat morgenmiddag plaats vinden in het restaurant Candi Agung. Jullie horen nog wel wat er dan gaat gebeuren. Ik weet zeker dat Angela, Erna, Jan, Nol en Jose er van zullen genieten. Het is een kado van hun gids (Kees Smetsers) die genoten heeft van deze drie weken.....

Vandaag zijn we naar de twee paleizen van een van de koningen van Bali geweest, te weten Tirtagangga en Ujung. Het zijn twee grote paleizen met een heel mooie tuin en dito zwembaden. Vroeger ging de koning hier met zijn vele vrouwen naar toe. De man had het maar druk in die tijd om al zijn vrouwen aandacht te geven. Als zijn vrouwen aan het baden waren in de zwembaden van het paleis (en dat ging in die tijd 'puur natuur' ) dan zat de koning te genieten van het ongetwijfeld mooie schouwspel. Wij konden ons levendig voorstellen hoe dat in die tijd moet zijn geweest. Onze Balinese gids vertelde er met een glimlach over........

In Ujung genoten we nog van en heerlijke lunch aan zee voordat we weer naar Candidasa vertrokken. Intussen bleef het maar regenen. Onderweg zagen we in de sawah's (rijstvelden) de Balinezen bezig met het uitplanten van de jonge ijst. Tot hun knieëen in de modder en doornat van de neerplenzende regen waren ze bezig met het planten van de jonge ' padi' - planten. Wat een zwaar werk is dat ! Er moet heel wat gebeuren voordat de rijst gebakken op ons bordje ligt. Dat realiseren we ons vaak niet. Och...het is met alles zo..... Niets is vanzelfsprekend. Als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel er gedaan moet worden voordat een boom groot is, Erna en Jan kunnen daarover meepraten.

We zijn nu drie weken op pad en zijn intussen allemaal ' los ' van ons dagelijkse leven in Nederland. We weten niet meer welke dag het is en wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Zelfs Jan, die toch wel een beetje moeite heeft met niets doen. ook hij ligt 's middags languit gestrekt op bed te genieten van ' dolce far niente' (zalig niets doen).

Nol en Jose genieten ook volop. Nol heeft weer nieuwe zuurstoflessen gekregen maar die heeft hij hier niet echt nodig want we hoeven hier niet te klimmen. Op het vlakke gaat het prima met hem ondanks zijn ademhalingsmoeilijkheden. Ik ben heel erg blij dat het er uiteindelijk toch van is gekomen. Al een paar jaar hadden Nol en Erna gevraagd of wij een keer met hen naar Bali wilden en het kwam er maar nooit van. Nu is het toch gebeurd. We hebben allemaal genoten van ons samenzijn en veel met elkaar gedeeld. Soms hadden we verschillende inzichten maar dat moet kunnen. Als er respect voor de ander is blijft het goed. Morgen gaan we deze drie weken afsluiten en dan volgt er nog een nacht in Kuta voordat we op het vlieguig stappen. Waarschijnlijk horen jullie nog één keer iets van mij....