keessmetsers.reismee.nl

Bali: Sidemen, een feest voor de liefde.

Toen we een paar dagen geleden uit Lovina vertrokken op weg naar Sidemen waren onze gedachten nog bij Marieke en het project van de stichting High5Rehab. We konden het moment niet vergeten toen het Balinese kind op het project zijn eerste wankele stappen naar zijn ouders maakte en vol trots in de armen van zijn ouders viel. Het was een emotioneel moment, ook voor Marieke. Er was zoveel liefde om ons heen,,,,,,

De weg naar Sidemen was lang maar zeker niet saai. Hoe hoger we in de bergen kwamen hoe meer het landschap wisselde. De tropische vegetatie veranderde langzaam in een meer europees landschap met dennebomen en veldjes met groenten, zoals kool, bonen en pindaplanten. Bij Kintamani hingen de wolken laag tussen de bergen en het werd steeds mistiger. Bij de vulkaan Gunung Batur hadden wel geluk dat de hemel net openbrak toen we er voorbij kwamen waardoor de drie kraters van de vulkaan goed te zien waren. Bij het grote meer dat naast de vulkaan ligt stopten we even om te picknicken en te genieten van de heerlijke gebakjes met druiven die we in de ' Bakery' van Lovina hadden gekocht. Terwijl we daar stonden trok de lucht om ons heen helemaal dicht en stonden we in de dichte mist. Even later reden we weer omlaag richting Sidemen en toen brak de zon weer door de wolken. Langzaam maar zeker kwamen we weer terecht tussen de groene rijstvelden waar over de jonge ' padi' werd uitgeplant.

Rond een uur of een kwamen we aan bij ons volgende logeeradres Uma Agung Bungalows. Daar hing een groot welkomst spandoek met de tekst ' Welkom op Bali. Kees Smetsers' Dat was natuurlijk leuk om te zien. We werden welkom geheten door ' Doctor Putu' , een Balinese jonge vrouw die mij vorige keer elke dag gemasseerd heeft. In het begin was zij heel verlegen maar hoe langer ik haar leerde kennen hoe meer zij genoot van de ontmoetingen en de gesprekken die ik met haar voerde over het dagelijkse leven en ook over gevoelige onderwerpen als de liefde. Het is echt een lieve jonge vrouw met een groot gevoel voor humor. Het was heel leuk om haar weer te ontmoeten.

Onze kamers in Uma Agung zijn een sprookje. Hemelbedden waaruit je een prachtig uitzicht hebt over het omringende dal. Badkamers van groene natuursteen en een open dak waardoor je het gevoel hebt dat je in de vrije natuur staat te douchen. Een heel romantisch plekje is het hier. Toen ik 's middags Nyoman ontmoette heb ik hem gecomplimenteerd met het nieuwe zwembad dat eveneens uit groen natuursteen is opgetrokken, en de nieuwe spa en restaurant. Het was heel leuk om hem weer te zien want Nyoman is een fijn mens die een goed gevoel heeft voor de verlangens van de westerse toerist. Hij vertelde heel enthousiast over het nieuwe huis van mijn oud-collega dat hij in Sidemen aan het bouwen is. Met Nyoman heb ik die middag nog lang gepraat over mijn boek ' Reizen door het echte Bali' en het daaraan verbonden goede doel, namelijk het project van High5Rehab in Lovina. Toen ik hem een exemplaar van mijn boek gaf en hem de pagina's liet zien waarin Uma Agung wordt beschreven vertelde hij dat sinds de uitgifte van mijn boek er al verschillende Nederlanders in Uma Agung waren geweest die mijn boek hadden gelezen en meteen een reservering hadden gemaakt in zijn bungalowparkje. Dat werkt dus prima. Dat bleek die dag ook toen ik een belgisch echtpaar uit Brugge ontmoette die ook in Uma Agung logeerden. Zij lazen mijn boek die zelfde avond nog uit en besloten naar Cempaka Belimbing te gaan en verder door Bali te reizen met mijn boek als gids. Een dag later ontmoette in Uma Agung een echtpaar uit Bretagne waar ik een hele tijd in het Frans zat te praten (bedankt Ben voor je Franse Les). Zij gingen ook in mijn boekje lezen en wilden ook naar Cempaka Belimbing gaan. Ik zou hier best een reisburo kunnen gaan beginnen......

Elke dag laten we ons allemaal masseren door Putu 1 en Putu 2. Dat gebeurt in de nieuwe Spa van Uma Agung die maar een paar meter van het riviertje af ligt. Terwijl wij liggen te genieten van de warme handen van onze masseuses horen we het ruisende water van de snelstromende beek bij de Spa en op zo'n moment krijg je een heel fijn gevoel van innerlijke rust. Jan en Erna hebben zich ook overgegeven aan de strelende handen van Putu 1 en 2 en dat is voor hen een nieuwe ervaring die hen allebei heel goed doet. Dat kun je gewoon aan hn merken. Er komt meer rust over hen heen, ze beginnen meer te genieten van het niets doen en ook dat is iets nieuws voor hen. Nol en Jose komen ook elke keer ' zwevend' terug van de massage. Het is heel mooi om te zien hoe zij genieten van dit mooie plekje en de lieve Balinezen om ons heen. Dit is echt een plek om lief te hebben, een feest voor de liefde...

We gaan elke morgen om ongeveer half zeven wandelen in de vallei van Sidemen en zien dan de mooiste dingen. Gewone eenvoudige dingen van het dagelijkse leven, zoals het uitplanten van de rijst op de terrassen tegen de hellingen. De titel van mijn boek ' Reizen door het echte Bali' wordt nu duidelijk voor Jan, Erna, Jose en Nol. Ze zijn blij om hier te zijn en kunnen echt genieten van de rust van het platteland, steeds meer. Het mooiste wat ze meemaken zijn de ontmoetingen met de plaatselijke bevolking, vaak onverwachts, zoals vanmiddag toen we vanaf een hoge trap bij een tempel een groot aantal prachtig geklede Balinese vrouwen naar beneden zagen komen met torens van fruit op het hoofd. Of een onverwacht voerbalpartijtje met de kinderen van het dorp die zich krom lachen om de rare toerist (Kees). Ja... en dan natuurlijk ook de schoolkinderen die net doen of ze bang van mij als ik als een monster achter hun aanzit, maar in werkelijkheid genieten van dit spel. Echt........de dagen mochten voor ons veel langer duren hier....de tijd mocht gerust stil gaan staan........

Morgen vertrekken we met Ketut naar Padangbai. In Lovina hem ik met hem een heel lang gesprek gevoerd over zijn relatie met Erni. Ik denk dat het toch allemaal nog goed komt. Erni komt steeds vaker op bezoek bij de ouders van Ketut en dat is een goed teken. Ik denk dat de ouders van Ketut Erni langzaam accepteren. Misschien....heel misschein komt er een bruiloft in dit najaar. Dat zou super zijn. Bali is een eiland waar de liefde overal aanwezig is en ik zou het geweldig vinden als Ketut en Erni de mogelijkheid krijgen om hun leven te gaan delen als man en vrouw. Dat wordt dan echt een feest van de liefde.....

Ik gan nu weer afsluiten want over een half uur staat Docter Putu al weer klaar om mij te masseren. Ik stuur jullie allemaal lieve groeten van ons.

Kees Smetsers

Reacties

Reacties

Marleen

Ha Kees & reisgenoten!

Wat leuk om telkens te lezen. Het lijkt net alsof we even mee op reis mogen. Doordat ik er ook ben geweest, kan ik het nog veel beter voorstellen! Heerlijk!
Dat jij daar zo reisleider zou kunnen worden, daar heb ik geen enkel moment aan getwijfeld! :)
Wat een goed nieuws over Ketut & Erni! Ik hoop zo voor hen dat zij het najaar kunnen gaan trouwen! Ik zal een kaarsje voor hen branden hier in NL!!! (& goede vibes toesturen! :))

Blijf lekker genieten, zoals jullie doen en tot laters!
Knuffel Marleen
(ook een hele dikke aan Angela!!)

karine

hallo mensen van het goede leven,

Wat fijn om te horen dat jullie allemaal naar je zin hebben.
als ik die verhalen lees krijg ik ook erg veel zin om ook een keer naar bali te gaan.
het klinkt echt als een paradijs, en al die mooie sprookjes slaapkamers. haha

lieve papa en mama hier thuis gaat het ook hele goed, had het niet verwacht dat het zo goed zou gaan.
Iedereen helpt elkaar vooruit.
Ik hoop dat jullie er nog erg van zullen genieten, maar ik ben toch wel blij als jullie weer terug zijn.,
Vind het soms wel erg rsutig en eenzaam hier.

Ps mama en papa ik heb jullie nog een mailtje gestuurd, mail je even terug als je tijd hebt?

dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!