Foto's van Ketut, mijn vaste chauffeur op Bali, met zijn (bijna) nieuwe busje.

Ketut Giri Kumara, de balinese jongeman waarmee ik al meer dan 20 jaar door Bali reis is in een heel belangrijke periode in zijn leven gekomen.

Hij heeft Erni leren kennen, een balinese vrouw uit de regio Tabanan, en is verliefd op haar geworden.

Het is heel mooi om te zien hoe ze van elkaar houden, ook al proberen ze dat een beetje te verbergen, op Bali is het de 'adat' om zoiets niet openlijk te laten zien......

Ketut is chauffeur van beroep, hij begeleidt toeristen door het mooie Bali. Vroeger deed hij dat in loondienst, maar een paar jaar geleden is hij voor zichzelf begonnen. Ook hij is getroffen door de economische crisis en het wegblijven van toeristen. Maar (mede) dankzij de hulp van zijn nederlandse vrienden (mensen die ooit met hem door Bali zijn gereisd) heeft hij recent een (bijna) nieuw busje kunnen kopen waadroor hij weer zicht heeft op een betere toekomst voor hemzelf en zijn vriendin Erni, en voor hun ouders. Want op Bali is het de 'adat' (gewoonte) dat de kinderen voor hun ouders zorgen als die oud zijn geworden......

Iris en Ferry, twee nederlanders, zijn recent met Ketut door Bali gereisd. Zij hebben genoten van de manier waarop Ketut hun het échte Bali heeft laten zien. Het is voor hun een heel bijzondere vakantie geworden. Ze hebben Ketut leren kennen via mijn reisweblog en omdat ze het zo fijn hebben gehad met Ketut hebben ze mij een paar foto's gestuurd. Die foto's staan nu ook mijn reisweblog......

Als iemand een chauffeur op Bali zoekt voor het vervoer tijdens zijn/haar vakantie, dan kan ik Ketut Giri Kumara met een gerust hart aanbevelen. Op een van de foto's staat het visitekaartje van Ketut met al zijn gegevens. Maar je kunt ook informatie bij mij krijgen als je dat wilt. Mail me dan maar op onderstaand mailadres....

Oirschot

smetserskees@hotmail.com

Joop Verburg

Beste Kees,

We zijn alweer 3 maanden terug van een geweldige vakantie in Bali. En nog elke dag kunnen we genieten van de vele mooie indrukken die we aan de reis hebben overgehouden. Met Ketut zijn wij 5 dagen op reis geweest en hij heeft ons de mooiste delen van Bali laten zien. Daarnaast heeft hij ons veel verteld van de cultuur, de taal en was het heel gezellig om met hem op reis te zijn. Onze 3 kinderen (12, 15 en 17 jaar) vonden hem ook heel grappig, als hij in het Nederlands met ons praatte. We hebben elkaar de nodige woordjes geleerd. Nog elke dag gebruiken we ze binnen het gezin.
Verder laat Ketut het aan jezelf over of hij meegaat naar de bezienswaardigheden of mee luncht. Je kunt het ook een beetje aan hem overlaten. Soms wilt hij wel even gaan slapen als je een tempel bezoekt. Hij heeft het immers heel druk in de zomer en moet vaak savonds laat nog mensen naar de luchthaven brengen of halen. Verder is het fijn dat Ketut een heel goede chauffeur is en rustig rijdt. Hij is ook altijd bereid om even te stoppen voor een foto. Verder is hij trots op zijn nieuwe busje, wat genoeg ruimte heeft om naast Ketut met 5 volwassenen te reizen.
Nu we weer thuis zijn, denken we nog vaak aan de vakantie. De natuur, de religie, de mensen hebben een onvergetelijke indruk achtergelaten. Gelukkig hebben we veel herinneringen meegenomen. Zoals zovelen voor ons, waarschijnlijk keren we nog een keertje terug.

Tot slot wil ik Kees Smetsers hartelijk danken. Hij is een ware ambassadeur voor eenieder die naar dit mooie land wil reizen. Dankzij hem hebben we vooraf een fijne avond beleefd en met zijn enthousiasme over Bali en zijn vaste chauffeur Ketut. Al onze vragen werden beantwoord en onze "onzekerheid" voor onze eerste kennismaking met Azië geheel weggenomen. Vooraf kan je niet voorstellen dat iemand zo vaak naar Bali terugkeert, inmiddels kan ik hem wel begrijpen. En net als Kees vind ik het fijn om onze ervaringen met anderen te delen en draag Ketut en de mensen van Bali een warm hart toe.