De hippymarkt van Punta Arabi bij het stadje Es Canar op het eiland Ibiza.

Toen ik op de eerste dag van onze vakantie op Ibiza wakker werd in de slaapkamer van Villa Jade bij het dorp Sant Joan de Labritja, gluurden de eerste zonnestralen al door de gordijnen die onze slaapkamer verduisterden. Op het terras van ons huis, waar het uitzucht op de omringende heuvels en bossen werkelijk uniek is, waren onze reisgenoten al het ontbijt klaar aan het maken. Ik kleedde me vlug aan en ging met Frans vers brood halen in Sant Joan de Labritja, dat maar een paar minuten rijden van Villa Jade ligt. Buiten ontbijten is altijd fijn, maar op deze plek was het echt heel bijzonder. Het contact met de natuur om ons heen, de basis van ons bestaan, was hier heel intens en dat maakte ons verblijf heel speciaal.

Als je vakantie viert in het noorden van Ibiza, dan is al het moois heel dichtbij. Binnen in een half uur ben je bij een van de intieme baaien of leuke dorpjes waar de tijd een beetje heeft stil gestaan. Daarom waren we heel snel bij Punta Arabi (Es Canar) waar elke woensdag een heel grote hippymarkt is. Deze markt is echt commercieel geworden en heeft niet veel meer weg van de hippymarkten van vroeger waar de hippy's van toen probeerden wat (zelf gemaakte) spullen te verkopen om in hun levensonderhoud te voorzien. Alles wat er nu te koop was, dat was zeker niet goedkoop en het was er veel te druk. Maar toch was het leuk om er een paar te kijken naar de mensen, die daar als "pseudo-hippy's" zich extravagant gekleed hadden en zich showden aan iedereen die dat wilde zien. Hier viel je niet op, hoe gek je ook gekleed was en zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn. Op Ibiza zijn de mensen relaxter en ze voelen zich vrijer om te doen waar ze zin in hebben. De hippygedachte van vroeger en de flowerpower tijd leeft hier nog een beetje voort. Voor mijzelf vormde het slenteren over de markt een bron van de rugpijn, waar ik al een tijdje mee worstel, en waardoor ik niet optimaal kon genieten van de sfeer op deze markt, maar dat verdween weer toen we terug waren bij Villa Jade en we verfrissing vonden in het zwembad van dit mooie plekje. Dagen als deze maken het leven mooi en "het leven in het nu" hadden we vandaag weer even in de praktijk kunnen brengen. Allemaal herinneringen, die we opslaan in ons hoofd en in ons hart. Dagen met een gouden randje...