keessmetsers.reismee.nl

Een romantische droomreis langs de mooiste plekjes van het eiland Bali.

In het afgelopen jaar hebben verschillende mensen aan mij gevraagd wat mijn tweede boek over Bali ("Liefde in het échte Bali") voor een boek is. Op deze vraag wil ik nu een antwoord geven.

Net als mijn eerste boek over Bali ("Reizen in het échte Bali") is dit boek een reisverslag waarin ik mijn gevoel heb toevertrouwd aan het papier. Mijn tweede boek bevat handige informatie voor de individuele reiziger die op zoek is naar bijzondere logeeradressen en restaurants in het échte Bali. Deze keer zijn het weer allemaal nieuwe logeeradressen, met uitzondering van Cempaka Belimbing en Kelapa Mas Bungalowsin Candidasa.

In tegenstelling tot mijn eerste boek ben ik nu dieper ingegaan op het traditionele dagelijkse leven op Bali. De Balinezen hebben mij daarbij op een verassende manier geholpen en zij hebben mij soms hun diepere gevoelsleven laten zien. Daarbij kwamen ook negatieve aspecten van de Balinese samenleving aan het licht, zoals machtsmisbruik, corruptie, speculatie met grond, geweld binnen het huwelijk en gedragsveranderingen bij de jeugd op Bali.

De rol dieNederland als machthebber in Bali heeft gespeeld in de koloniale jaren na de Tweede Wereldoorlog komt in het hoofdstuk over Margarana aan bod.

De rode draad in het boek is echter de liefdezoals deBalinezen die beleven.Liefde tussen man en vrouw, liefdevan ouders voor hun kinderen, liefde voor de natuur, liefde voor de medemens, liefde voor de (dorps-)gemeenschap en liefdevolle gastvrijheid voor de mensen die het eiland Bali bezoeken.

Op het gebied van liefde is er op Bali heel veel verschil met onze eigen westerse samenleving. Dat heeft te maken met de leefomstandigheden en het ontbreken van sociale voorzieningen.Toch ben ik tijdens mijn reis door Bali geraakt door mooie voorbeelden van échte warme liefde waarvan ik er een paar in mijn boek heb opgenomen.

Bali is een heel romantisch eiland met een uitbundige natuur die de zintuigen prikkelt en een bevolking waarvan de liefdevolle gastvrijheid mij altijd een geluksgevoel geeft. Het is een eiland dat door zijn mystieke kracht uitnodigt om een stukje van je eigen ik te ontdekken en dat is bij mij nu ook gebeurd. Het is een eiland dat mensen tot elkaar brengt en verbindingen teweegbrengt die heel intens kunnen zijn. Angela en ik zijn hier ooit op een romantische plek verloofd en dat is een gebeurtenis die in ons hart is opgeslagen.

Twee jaar geleden heeft de zoon van een neef van mij samen met zijn aanstaande vrouw de dag van hun leven beleefd in het plaatsje Umabian. In een voormalig buitenverblijf van de Radja van Mengwi hebben zij elkaar het jawoord gegeven in het bijzijn van hun familie en vrienden. Het werd een bruiloftin een omgeving die echt uniek is en nog niet is aangeraakt is door het toerisme. Tijdens mijn reizen door Bali heb ik meer van die plekjes ontdekt en Angela heeft mij daarmee geholpen want ikzelf ben iemand die vaak vasthoudt aan de door mij betreden paden.

Bij mij is nu het idee ontstaan om een "romantische droomreis langs de mooiste plekjes van het eiland Bali" samen te gaan stellen voor mensen die met z'n tweeën of met vrienden op zoek willen gaan naar het échte Bali waar de rust en de romantiek hoogtij viert. Ik denk daarbij aan de volgende plaatsen:

Ubud (Bali Rice Terrace en Nick's Hidden Cottages):

Ik heb getwijfeld of ik Ubud in deze reis zal opnemen. Vroeger was Ubud een slaperig kunstenaarsdorp met een schitterende omgeving . Helaas heeft het toerisme de charme van dit dorp weggevaagd en is het nu een druk stadje geworden waar je struikelt over de toeristen. De omgeving van Ubud is echter niet veranderd en daar is het échte Bali nog steeds te vinden in kleine dorpjes waar hier en daar in de rijstenvelden kleine bungalowparkjes liggen zoals Bali Rice Terrace en Nick's Hidden Cottages bijvoorbeeld. Hier kun je op stille zandpaadjes nog steeds wegdromen en genieten van elkaar en de omgeving.

Umabian (Puri Taman Sari)

Het voormalige buitenverblijf van de Radja van Mengwi is nu een plek geworden waar de geschiedenis nog steeds in de lucht hangt en het leven nogis zoals het altijd was. Het massatoerisme heeft dit juweeltje nog niet ontdekt. Hier op deze bijzondere plek kunnen geliefden elkaar het jawoord geven in een traditionele omgeving en in het bijzijn van de lokale bevolking die hen onthaalt op een welkomsritueel dat zij nooit zullen vergeten en dat diep in hun hart zal blijven opgeslagen.

Blayu (Villa Taman di Blayu)

Een paar kilometer van Umabian ligt verscholen in de rijstvelden aan de rand van een palmenbos een klein bungalowpark met acht luxe bungalows in een schitterende tuin. Als je hier met je geliefde bent is de wereld ver weg. Hier kun je ongestoord samenzijn in harmonie met de natuur en een omgeving die de zinnen prikkelt.

Belimbing (Cempaka Belimbing Villas)

De Nederlandse consul Al Purwa en zijn Nederlandse vrouw Miranda Wildschut hebben hier een heel romantisch bungalowpark gebouwd midden in een bos dat zij in stand hebben gelaten. Het uitzicht op de rijstvelden in het kleine dal is onvergetelijk. Angela en ik hebben hier ooit de avond van ons leven beleefd toen we elkaar onze verlovingsringen gaven in het bijzijn familie en de lokale bevolking. De hemel was die avond bedekt met sterren en alles was zoals het zou moeten zijn.

Pemuteran (Taman Sari Bali)

Een van de favoriete plekken van Bali voor Angela. Zij heeft hier vorig jaar een gevoel gehad dat niet te omschrijven is maar dat wel heel mooi was. Ondanks het toerisme, dat hier wel aanwezig is maar nog niet alles kapot heeft gemaakt, is er hier nog steeds rust te vinden. Je kunt hier nog een strandwandeling maken zonder constant geconfronteerd te worden met verkopers en masseuses. Het koraalrif dat hier een tiental meter voor het strand ligt (project Biorock) is een klein paradijs met heel mooi koraal en ontelbare felgekleurde vissen. Voor mij is het zelfs mooier dan het zo geprezen Menjangan.

Lovina (Sawah Lovina en Starlight Bungalows)

Lovina is nog steeds een toeristisch plaatsje wat er op het eerste oog niet echt romantisch uitziet. Maar ik heb hier twee heel bijzondere bungalowparkjes gevonden waar je echt in de watten wordt gelegd en waar je samen met je geliefde heel mooie momenten kunt beleven. Beide bungalowparken hebben een Nederlands management en het zijn echt oases geworden waar je ondanks de relatief drukke omgeving jezelf kunt zijn en je "thuis" kunt voelen. Het is een belevenis om samen 's morgens heel vroeg in een catamaran de zee op te gaan en naar de dolfijnen te gaan kijken. Als je dan iets eerder (of later) gaat dan alle andere bootjes die hetzelfde doel hebben kun je op zee onvergetelijke momenten beleven. Tip: ga een keer eten in WARUNG IBU WINA in het straatje dat van het stoplicht naar het strand loopt, de gerechten die Wina klaarmaakt zijn heerlijk. Global Village Kafe aan de hoofdstraat is een mooie plek om even te "chillen"...

Tembok (Poinciana Seaside Resort and Retreat Centre)

Ongeveer 10 minuten rijden van Tejakula ligt in het kleine dorp Tembok het resort met de naam Poinciana. Het resort ligt verscholen tussen de hoofdweg en het strand en is een ideale plek om tot rust te komen, ver van het toerisme dat Bali steeds meer in zij greep krijgt. Eigenaresse is Nyoman Sulastry, een Balinese vrouw die geboren is in Denpasar en jarenlang in Australie heeft gewoond. Toen zij na tientallen jaren in Australie te hebben gewoond terugkeerde op Bali, was ze geschokt door de veranderingen, die zij aantrof, dat ze op zoek ging naar een plek waar ze het authentieke Bali kon terugvinden, en die vond ze in Tembok. Daar aan de noordoost kust van Bali heeft ze in samenwerking met andere Balinezen een resort gebouwd, dat de naam Poinciana kreeg. Nyoman Sulastry heeft er een klein paradijs van gemaakt met een tuin vol met bloeiende fragipanibomen. Elke morgen ligt de tuin bezaaid met heerlijke ruikende bloemen. Soms drijven ze als kleine bootjes in de twee mooie zwembaden die de tuin sieren. Het verblijf in dit park is echt heerlijk. Voor mij zelf waren de maaltijden op de kleine plateautjes aan het strand onvergetelijk door het uitzicht over het strand en de uitgestrekte zee. Het eten was er heel goed en werd met veel liefde geserveerd. Echt, elke keer als ik daar zat bij de opgaande of ondergaande zon, dan waande ik mij in een klein paradijs.

Je kunt bij Poinciana mooie villas huren, die heel sfeervol zijn ingericht en een tot drie slaapkamers hebben. Vooral de villas rond het grootste zwembad zijn werkelijk uniek. Ik ben met Poinciana een contract aangegaan en daardoor krijgen gasten, die via mijn bemiddeling boeken, een korting van 20% op de internetprijs.

Het resort is echt een plek voor mensen, die rust en stilte zoeken in een authentieke omgeving. Maar je kunt er vanaf het strand (zwart zand met stenen) ook snorkelen bij mooi koraal en veel vissen. En je kunt er een trip maken naar een waterval (Mampeh), die maar een kwartiertje rijden van het resort ligt. Op de website staan verder meerdere trips die de moeite waard zijn.

Sidemen (Villa Shantiasa, Ecoresort Darmada en Teras Bali )

Sidemen wordt genoemd als één van de meest spirituele plekken op onze aardbol. Dat gevoel heb ik ook altijd gehad als ik hier was. Dit dorp in een vallei in het oosten van Bali heeft een energie die niet te omschrijven is, je moet het beleven. Het is mijn favoriete plek op Bali geworden waar ik mijzelf een paar keer ben tegengekomen en waar ik elke keer innerlijke rust vind. De avonden zijn er heel romantisch met het geluid van de krekels en de klanken van de gamelan die in de verte door het dal zweven. Deze plek hoort gewoon thuis in elke romantische droomreis door het eiland Bali. Villa Shantiasa is bijzonder door zijn ligging en uitzicht over het dal.Ecoresort Darmada ligt onder in het dal bij de rivier en is een paradijs voor natuurliefhebbers.

Candidasa (Kelapa Mas Bungalows, Lotus Bungalows)

Eigenlijk hoort Candidasa niet in deze reis thuis. Het is toeristisch en het is geen mooie plaats. De kustweg veroorzaakt veel herrie. En toch............... Elke keer ga ik hier weer terug, waarom ik dat doe, dat kan ik niet omschrijven, het is gewoon een gevoel. Kelapa Mas Bungalows is een van mijn favoriete plekken op Bali ondanks dat het niet echt luxe is. Maar als ik 's avonds in de schemer door de prachtige tuin van het parkje naar het kleine strandje loop om naar de zonsondergang te kijken heb ik een geluksgevoel dat zo mooi en zo intens is dat voor mij op die momenten de klok stil mag gaan staan. Als je samen met je geliefde (of gewoon alleen) op het strandje zit te kijken naar de zon die de hemel boven de bergen bij Padangbai rood kleurt, dan is alles zoals het hoort te zijn. Daarom hoort Candidasa toch in deze reis . Het heeft namelijk veel te bieden zoals een boottochtje naar het witte strand Pantai Pasir Putih waar je vanaf het strand naar het koraal kunt zwemmen dat in een turqoise zee op je ligt te wachten. Of een boottochtje bij het licht van de ondergaande zon naar de drie eilandjes voor de kust. Als je dan op zee even je ogen dicht doet en je concentreert op je partner (of op je eigen ik) , dan is er liefde om je heen... Een liefde die deze reis zo bijzonder maakt en een liefde die je hier intens kunt beleven...

Zo, nu weet iedereen wel een beetje wat er in mijn boek "Liefde in het échte Bali" staat geschreven.

Inmiddels heb ik mijn derde boek over Bali geschreven. Het boek is een roman en heeft de titel "Bali, het leven zal altijd verder gaan.". Het verhaal gaat over een meisje dat als kind van arme ouders wordt geboren in het dorpje Iseh in het oosten van Bali. Ondanks dat haar ouders arm zijn krijgt zij toch de kans om de kunst van Balinese dansen te leren. Door haar sterke wil en doorzettingsvermogen wordt zij een beroemde danseres en wordt zij uitgenodigd om in het paleis van de Raja van Badung te gaan dansen. Op weg naar het paleis wordt zij verliefd op de lijfwacht die haar begeleidt. Gezien het kastverschil een onmogelijke liefde. Het verhaal speelt zich af rond het jaar 1900 en neemt een verassende wending als de Nederlandse troepen op Bali landen...

Heel recent is mijn vierde boek uitgekomen. Het is ook een roman en heeft de titel "Bali, het verdriet achter de glimlach". Het verhaal in dit boek speelt zich af rond het jaar 1946 en heeft als thema het ontbreken van rechten voor vrouwen op Bali. In de laatste jaren is de situatie voor vrouwen op Bali aan het verbeteren, maar in de praktijk leiden veel Balinese vrouwen nog steeds een zwaar leven en krijgen ze niet waar ze recht op hebben. Achter hun glimlach is vaak veel verdriet verborgen. Veel Balinese mannen gokken bij hanengevechten en dat stort veel gezinnen in diepe ellende. Dankzij een Balinese vrouw, die ik al jaren ken, heb ik dit boek kunnen schrijven. Zij heeft haar verdriet aan mij laten zien en dat is op Bali heel bijzonder.

Helaas is de uitgever van de vier door mij geschreven boeken gestopt en daarom kan ik de boeken niet meer bestellen. Dat is erg jammer want nu kan ik de vier boeken niet meer verkopen voor het goede doel van de stichting Loopgroep Bali Runners. Deze stichting helpt kinderen in Indonesië, die een beperking hebben en niet kunnen lopen. Via een operatie en bijbehorende behandelingen (revalidatie, fysiotherapie, hulpmiddelen) krijgen deze kinderen een kans op een betere toekomst. Op de website www.balirunners.nl kunt u meer informatie vinden, waaronder ook de financiële jaarverslagen. Mocht u de Bali Runners willen helpen dan kan dat via een donatie op bankrekening NL34RABO 0316590371 ten name van de stichting Loopgroep Bali Runners.

"Namasté",

Kees Smetsers

Email: smetserskees@hotmail.com

Website: www.balirunners.nl

Website: www.bali-dagtrips-taxiservice.nl

(Bij dit verhaal horen ook foto's die je op deze reisblog kunt vinden onder de rubriek "foto's" bij "Een romantische droomreis langs de mooiste plekken van het eiland Bali")


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!