keessmetsers.reismee.nl

Logeeradressen in Cuba : Casas particulares

Dag allemaal,

Nadat ik al mijn ervaringen van mijn laatste vakantie in Bali op deze reissite had gezet ontstond bij mij het idee om de logeeradressen die wij in Cuba hebben gehad ook op deze reissite te zetten. Het zijn allemaal casas particulares, logeeradressen bij privépersonen, waar wij een heel fijne tijd hebben gehad. Voor reizigers die op zoek zijn naar het echte Cuba is het informatie die nuttig kan zijn bij de organisatie van een reis naar Cuba.

Casas particulares in het westen en midden van Cuba.

Toen wij in februari/maart 2009 naar Cuba zijn geweest hebben we vanuit
Nederland (Kuoni) een auto gehuurd en zijn daarmee vanaf Havana door het westen van Cuba
gereden via Soroa, Vinales, Trinidad, Cienfuegos en Playa del Este.

We zijn onze vakantie begonnen in het oude centrum van Havana (Havana Vieja) waar we logeerden in Casa Humberto. Het verblijf in deze casa was een teleurstelling, daarom ga ik hierop niet verder in. Het schijnt trouwens dat deze casa particular niet meer bestaat. Havana Vieja is echter wel de moeite waard met zijn mooie pleinen, prachtige gerestaureerde gebouwen, stille patio's en gezellige salsacafé's. Overigens ben je bij een reis naar Cuba verplicht bij aankomst aan te kunnen tonen dat je voor de eerste dagen een logeeradres hebt gereserveerd. Havana Vieja is een goed begin vanwege de cultuur en de sfeer in de oude straatjes, maar ikzelf geef de voorkeur aan het platteland van Cuba. Dat was ook een van de reden waarom wij na een paar dagen richting Soroa vertrokken.

In Soroa wilden we eigenlijk logeren in 'Hotel en Villas Soroa'.
Toen we daar aankwamen bleek het een mooi resort te zijn met een dito zwembad en
villa's, maar iets te duur voor onze beurs.
We hebben toen maar besloten om alleen maar in casa particulares (privehuizen) te logeren.

We zijn langs de 'Orquidario Soroa' (orchideentuin) terug gereden richting
de afslag Candelaria van de snelweg Havana - Pinar del Rio.

Een paar kilometer vanaf ' Hotel en Villas Soroa ' vonden we in een bocht van de
weg (vandaar de naam La Curva) een kleine ' casa particular ' in de vorm van een
klein huisje wat een beetje leek op een mexicaans boerderijtje.
We werden daar welkom geheten door Israel en Juanita, twee gezellige cubanen met
een groot gevoel voor humor.
We voelden er ons meteen thuis, en dat komt misschien ook omdat ik een
boerenzoon ben en mijn vrouw Angela ook op het platteland is opgegroeid.
Je hebt daar ook echt het gevoel dat je op een boerderijtje zit.
Er lopen ganzen rond en in de wei staan een paard en een muilezel die 's avonds
naar een grot aan de rand van het erf worden gebracht om te schuilen voor de
nacht.
Eten deden we onder een rieten afdakje met om ons heen het geluid van krekels en
verder niets dan stilte.
Het uitzicht over het dal richting Candelaria tijdens het eten, of liggend in de
hangmat, was geweldig.
Juanita kan fantastisch koken en de tafel was elke avond gevuld met lekkere
gerechten.
Na het eten werd er salsa muziek opgezet en gingen we in de woonkamer de salsa
dansen, terwijl ik helemaal niet kan dansen.
Je moet wel van rust houden, als je daar tegen kunt beleef je onvergetelijke
dagen.
Israel en Juanita hebben geen telefoon, dus je moet er op de ' bonnefooi' naar
toe gaan.
Maar als hun twee kamers vol mochten zijn heb je genoeg alternatieve adressen
binnen een paar kilometer afstand.
De twee kamers van La Curva zijn sober maar heel schoon.
Verwacht geen luxe, Israel en Juanita zullen je echter wel elke dag verwennen
als hun eigen kind.
De badkamer is buiten de slaapkamer, twee meter lopen van de slaapkamer, en is
ook schoon.
Mocht La Curva vol zijn dan kun je net voorbij Hotel en Villas Sora (dus de
andere kant op) logeren in een andere casa particular aan de rechterkant van de
weg, ongeveer 500 meter vanaf de ingang van Hotel en Villas Soroa.
Die casa heet ' Casa Azul de 2 Plantas '.
We hebben daar een nacht gelogeerd, maar de sfeer was daar minder dan in La
Curva.
Het eten was daar echter ook goed.
Naast Casa Azul de 2 Plantas is nog een heel mooie casa van een kunstenaar, hoe
de naam daarvan is weet ik niet.
Ik adviseer iedereen eerst bij La Curva te gaan kijken, ik vond het daar super.
Mochten iemand er naar toe gaan willen jullie dan de groeten doen van Angela,
Kees (El Cyclon), Ben en Mieke ?
We hebben hen onlangs een digitaal fotoboekje toegestuurd van ons bezoek en ik
ben benieuwd of ze het hebben ontvangen.

Als je in Soroa bent is het heel leuk om een dag naar Las Terrazzas te gaan waar
je o.a. kunt zwemmen in het riviertje bij 'Banos de San Juan' .
Een heel bijzondere plek om daar te gaan eten is het biologische restaurant 'El
Romero' dat gelegen is niet ver van het chique Hotel Moka.
Las Terrazzas was vroeger een herbebossingsprojekt en is ontstaan door het
bouwen van huisjes voor de mensen die op het projekt werkten.

Als je besluit om verder naar het westen van Cuba te gaan dan kan ik je het stadje
Vinales aanbevelen.
Een heerlijk relaxt stadje met een schitterende omgeving (tabaksplantages en
daartussen mojote's, de steile bergen).
's Avonds kun je er in het culturele centrum salsa bekijken of zelf dansen...
In Vinales hebben wij geslapen in twee heel fijne casas particulares die maar
200 meter van elkaar liggen en elk één kamer hebben.
Ons verblijf in deze casas was een van de hoogtepunten van onze reis.
Je vindt deze casas op zoover.nl/Cuba/Vinales (daarbij ook mijn aanbevelingen).
Ze heten:
Casa El Campesino, Diana y Damaris, Carretera Pinar del Rio 5c, Vinales,
Telefoon: 00-53-(0)48-793288.
Casa Liana y Lily, Carretera Pinar del Rio 7, Vinales, telefoon: 00-53-(0)
48-695354, email: liana86@correodecuba.cu
Het eten in deze casas is echt fantastisch !
We zijn aan deze casas gekomen via Israel en Juanita.

Als je een heel mooi strand zoekt waar het niet druk is, waar het water turqoise is,
en waar het zand helderwit is, en waar je een leuk restaurantje hebt, dan heb ik een
tip voor je, Cayo Juitas, ongeveer twee uur rijden ten noorden van Vinales.
Een droomplek !

Nu ik toch bezig ben....In Cienfuegos is op het schiereiland Punta Gorda een
heel fijna casa, te weten:
Casa Angel y Isabel, Calle 35, nomor 24, entre 0 y Litoral, Punta Gorda,
Cienfuegos, telefoon: 00-53-(0)43-511519, email: angeleisabel@yahoo.es
Deze casa is prachtig gelegen met aan beide kanten (voor- en achterkant)
uitzicht op zee.De kamers zijn sober maar netjes en hebben een eigen badkamer.
In deze casa kun je ook heerlijk eten.
Het is een belevenis om te gaan eten in twee voormalige paleizen, binnen 1
kilometer afstand, genaamd: ' Palacio de Valle ' en ' Club Cienfuegos ' Normaal is het eten in dergelijke staatsrestaurants niet goed, maar deze twee restaurants vormen daarop een uitzondering. Goed eten, goedkoop, en een onvergetelijke entourage !
Een avond in deze restaurants zul je niet vergeten !

Als je in Cienfuegos bent is een bezoek aan de Botanische tuin en het Dolfinarium aan te bevelen. De Botanische Tuin ligt een half uurtje rijden buiten de stad en is echt de moeite waard als je houdt van bijzondere bomen en planten, je zult er geen spijt van hebben. In het Dolfinarium zijn wij niet geweest maar van Peter en Astrid die daar wel zijn geweest heb ik gehoord dat je er met dolfijnen kunt zwemmen, zij vonden het echt een belevenis.

In de buurt van Cienfuegos en Trinidad ligt een nationaal park , genaamd 'Toppes de Collantes' Daar zijn wij ook geweest, maar wij waren toch een beetje teleurgesteld door hetgeen wat we daar zagen. Achteraf blijkt dat wij waarschijnlijk niet op de goede plek zijn geweest want Peter en Astrid hebben mij gemaild dat zij het een prachtig park vonden met een tropisch bos en schitterende watervallen. Dat hebben wij dus allemaal gemist. Och, soms zit het mee en soms zit het tegen....

Ik ga gewoon verder.....
Wij zijn ook in Trinidad geweest.
Dit stadje ligt niet zover van Cienguegos.
We hebben daar gelogeerd in Casa Margely, helemaal in het midden van het oude centrum van Trinidad, maar 200 meter van Plaza Mayor.
Het adres van de casa is Piro Guinart 360a, en het telefoonnummer is 00-53-(0)141-996525.
Trinidad heeft heel mooie oude straatjes met felgekleurde huizen.
Heerlijk is het om daar rond te wandelen over de ronde keien die de straten bedekken.
's Avonds is er in de buurt van Playa Mayor overal salsamuziek en wordt er volop gedanst.
Internetten en een lekker ijsje of koffie vind je bij Cafetaria Las Begonias, Antonio Maceo nr. 473, een fijne plek om even uit te rusten.
Wat eten betreft heb ik een geheime tip: Paladar Sol y Son, Simon Bolivar nr. 283, niet ver van het Plaza Mayor.
Wil je een dagje de stad uit dan is het ritje met de oude stoomtrein naar de ' Valle de los Ingenios' heel leuk om te doen.

Na ons verblijf in Trinidad zijn we doorgereisd naar Playa del Este waar we onze vakantie hebben afgesloten met een paar dagen strand. Even niets doen en alle belevenissen op ons in laten werken. Playa del Este is weliswaar niet echt toeristisch (Veradero schijnt erger te zijn), maar heeft eigenlijk niet zoveel te bieden behalve het strandleven. Maar als afsluiting is het een goede optie. Ons logeeradres was heel goed. Helaas was er een disco in de buurt die tot een uur of twee 's nachts keiharde muziek produceerde waardoor slapen niet meeviel. Maar als iemand toch het adres wil hebben van deze casa particular met zijn superaardige cubaanse eigenaresse, dan laat het maar weten...

De kamers in de casas particulares kosten 25 tot 30 CUC. Het eten in de casas particulares kost ongeveer 8 CUC en daarvoor krijg je een uitgebreide warme maaltijd !
Wij hebben gewoon euro's meegenomen en die in Cuba in een wisselkantoor omgewisseld tegen CUC's , dat is de officiele munteenheid daar.
Met een creditcard kun je terecht bij banken, maar de kosten zijn erg hoog.
Let op: dollars en american express cards worden niet geaccepteerd omdat ze een hekel aan Amerika hebben vanwege de boycot.

Denk er ook aan dat je een visum nodig hebt.
Via internet kun je zo'n visum aanvragen.

Rijden met een huurauto is in Cuba geen probleem. Houd er wel rekening mee dat er nergens verkeersborden staan met de naam van het dorpje of stadje waar je naar toe wilt, dus het is slim om een goede wegenkaart te kopen, op internet is dat heel makkelijk. Als je op de grote wegen rijdt is het kei relaxt, er zijn bijna geen auto's in Cuba, maar let op: als je van de grote wegen afgaat dan kom je overal kuilen in de weg tegen. Verder is het op Cuba de gewoonte dat je een lifter meenemt als je plaats hebt in je auto. Wij hebben dat ook steeds gedaan, geen probleem, lekker een beetje kletsen (als je tenminste spaans kunt). Je ziet overal lifters staan want openbaar vervoer is er bijna niet, dus de cubanen zijn heel blij als je ze meeneemt. Als je 's avonds je auto gaat parkeren, zoek dan een veilige plaats, de cubanen zijn arm en er is aan alles gebrek op Cuba. Bij alle casas particulares waar wij zijn geweest waren bewaakte parkeerplaatsen waar je je auto kon parkeren, of je betaalt een CUC en dan houdt een cubaan wel een oogje in het zeil.....(Vergeet niet je internationaal rijbewijs mee te nemen naar Cuba als je daar in een huurauto gaat rijden)

Als laatste wil ik nog even wat zeggen over Cuba en zijn bevolking. In de westerse media lezen wij zo nu en dan artikelen over de dictatuur, de uitbuiting, de armoe en de onderdrukking op Cuba. Volgens de westerse media zou er op Cuba een sfeer van angst heersen zoals in het oostblok vroeger ten tijde van het communisme. Natuurlijk zal een deel van deze verhalen waar zijn, de staat speelt in Cuba een grote rol. Maar tijdens onze vakantie ben ik aangenaam verrast door de levenslust en de passie van de cubanen. Ze kwamen bij mij over als een volk dat swingend door het leven gaat. Elke avond zijn de pleinen gevuld met salsa....... Van angst voor de machthebbers heb ik niets gemerkt. Armoe is er wel duidelijk aanwezig. De winkels zijn leeg door de boycot van Amerika. 's Morgens gaan de cubanen met hun bonnenboekjes brood en melk halen bij de distributiekantoortjes. Maar ze lachen ondanks hun materiële armoe, ze hebben tijd, ze hebben zon, ze hebben hun muziek.....Ik vind ze niet echt arm....Als je veel geld hebt maar je hebt geen tijd om het op te maken, zoals bij ons in de westerse wereld, dan ben je arm........De cubanen hebben mij hart gestolen en iedereen de tijd neemt om met hen in contact te komen zal ervaren wat voor een fijn volk het is. De casas particulares zijn een perfecte plek om de cubanen en het echt dagelijkse leven op Cuba te ontdekken......

Mocht je meer informatie willen hebben, laat het dan maar weten.

Kees Smetsers (Oirschot)
smetserskees@hotmail.com

Reacties

Reacties

gerard 57 jr. & Douwe Koopman 18jr.

Hai Kees,
Wat een positief verhaal, en bedankt voor de adressen.
Wij willen gaan in de bouwvak 26 Juli t/m 14 Aug.
en nemen jullie adviezen mee.

Groeten Gerard en Douwe Koopman Ursem. NH.

estrella

Querido Kees,
Ik heb al heel wat fora afgestruind, maar jouw verhaal heeft me echt verder geholpen. Ik heb inmiddels 3 nachten gereserveerd (telefonisch vanuit NL met Angel) in casa AngeleIsabel in Cienfuegos.

Over het reserveren van casas lopen de meningen uiteen. Er zijn reisorganisaties die beweren dat het geen zin heeft, omdat eigenaren de kamers zouden verhuren aan passanten. Op fora kom je vaak tegen dat het van tevoren reserveren in het hoogseizoen wel noodzakelijk is. Ik ben benieuwd ...

Heb je nog een bericht voor Angel & Isabel, dan neem ik dat graag mee.

Ik ga nu je verslag verder lezen, want ik zoek nog onderdak in de buurt van Las Terrazas ( heb maar 1 nacht in hotel La Moka kunnen krijgen).

Nog 1 vraag: is het nodig/raadzaam om een klamboe mee te nemen. Ik lees veel over knokkelkoorts.

Ik kijk uit naar je reactie.

Saludo cordila,
Estrella

Els

Bedankt voor je mooie verhaal: Ik zal er mijn voordeel mee doen. Hoeveel is dat omgerekend in euro's 25 tot 30 CUC. Is dat per kamer of p.p.p.n.?

En wat is de beste site waar je een casa kunt boeken?

Is er in Cuba ook internet beschikbaar?

Alvast bedankt!

Kees Smetsers

Dag Els,

De kamerprijs is per kamer.
De huidige koers van de CUC kun je zeker op internet vinden.

Wij hebben de casas particulares pas in Cuba gereserveerd.
Je bent verplicht om bij aankomst een reservering van een hotel voor de eerste dagen te kunnen laten zien.
Dus wij hebben een casa particular in Havana gereserveerd en zijn daarna gaan bellen naar de casa particular in de volgende stad/dorp waar we naar toe wilden.
En dat zijn we blijven doen.
De eigenaren van de casas particulares waren daarbij behulpzaam en gaven ons goede tips voor fijne casa particular in de volgende stad/dorp.

Er is internet beschikbaar op Cuba, maar niet overal.

Als je meer informatie wilt hebben kun je het beste een reisgids over Cuba kopen (ik kan je de TROTTER-gids aanbevelen).
Daar staan veel goede casa particulares beschreven ( met emailadres en/of telefoonnummer) en ook de plaatsen waar je goed kunt eten, en waar een internetcafe is.

Veel succes met de voorbereiding !

Kees Smetsers

Jur en Marja Wieringa

Hallo, we hebben jullie verslag met belangstelling gelezen.
Wij gaan in maart ook naar Cuba en willen ook bij particulieren overnachten. Dan krijg je toch wat meer contact met de mensen dan dat je via hotels en zo gaat.
We zijn wel benieuwd naar de prijzen die je betaald voor overnachten en eten bij die mensen. waarschijnlijk valt ze wel mee, maar voor een indicatie is het wel prettig.

Groetjes Jur Marja

Kees Smetsers

Dag Jur en Marja,
Als ik mij niet vergis heb ik de prijzen van de "casas particulares"(prive-pensions) vermeld in mijn verhalen over Cuba.
In het algemeen kom je op ongeveer 25 CUC per dag uit voor twee personen inclusief ontbijt.
Het avondeten was ongeveer 8 CUC per persoon.
De wisselkoers van de CUC varieert, toen wij in Cuyba waren kwam je ongeveer op een euro per CUC uit.
Veel succes met jullie voorbereiding.
Kees

Anita Dijkstra

Beste Kees,

Ik heb genoten van je boek, zojuist in-een-ruk uitgelezen. We gaan zelf aankomende zomer voor de derde keer naar Bali (onze kids voor de twee keer).

Mvg, Anita

Kees Smetsers

Dag Anita,
Leuk dat je mijn boek gelezen hebt !
Op mijn reisweblog ( www.keessmetsers.reismee.nl ) vind je in het verhaal "algemene gegevens van logeeradressen op Bali" alle logeeradressen die ik in mijn boek beschreven heb.
Intussen heb ik dit verhaal bijgewerkt met nieuwe logeeradressen op Bali, zoals:
- Nick's Hidden Cottages in Ubud;
- Sawah Lovina in Lovina (eigenaar uit Bergeijk).
Ik wens jullie een fijne vakantie op Bali.
Groeten,
Kees Smetsers

Paul

Mag ik jullie nog attent maken op de casa particular in Soroa van Papito en Yumisel? Ook daar is het bijzonder goed toeven met lekker eten en goed gezelschap.
Zo'n 400m vóór Hotel Soroa als je vanuit Las Terrazas komt. Veel plezier!

Paul

http://www.cubacasas.net/cities/soroa/Papito/
en verslag in het engels: http://www.tripadvisor.nl/ShowUserReviews-g616289-d2281553-r118116189-Villa_Yumisel_y_Papito-Soroa_Pinar_del_Rio_Province_Cuba.html#UR118116189

Jolanda

Ik wil als tip meegeven:
Los Sauces in Soroa, heerlijk adres!
En helemaal een topper: Casa Marisol in Vinales. Het is even zoeken, ligt buiten het centrum, maar zeer de moeite waard. Geweldige kokkin ook!

marga en bart

hoi Kees , heel fijn jouw verhaal over Cuba. Wij gaan in december , dus ik heb hoop ik veel aan jouw tips, al is het inmiddels al 3 jaar later !
ik zal je Bali boek ook eens lezen ! misschien voor de volgende reis.
groetjes marga uit berlicum

Inspireizen

Meer lezen over hoe het is om een casa particular te slapen? Lees zeker eens deze blog: http://www.inspireizen.nl/bestemmingen/noord-amerika/cuba/overnachten-in-cuba-casa-particular/

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!