Het noorden van Ibiza lijkt op het eiland Bali.

Mensen die naar het eiland Ibiza gaan, zijn vaak opzoek naar het uitgaansleven. Dat vinden ze in het zuiden van dit "party-eiland zeker want daar wemelt het van de disco's, bars en café's. Natuurlijk zijn we daar ook even wezen kijken, maar ons doel was toch echt het noorden van Ibiza, waar de stilte en de rust overheerst. Via de site van booking.com hadden we VILLA JADE geboekt en dat bleek een schot in de roos te zijn. Na een voorspoedige vlucht met Ryanair landden we op het vliegveld bij Ibiza stad, waar we werden opgewacht door onze reisgenoot Frans. Dankzij hem hoefden we geen auto te huren en hoefden we niet geconfronteerd te worden met een van de bedrijven, die op Ibiza auto's verhuren. Dit soort bedrijven hebben vaak een dubieuze reputatie en vormen voor veel reizigers een bron van ergernis. Wij werden comfortabel en veilig naar Sant Joan de Labritja gebracht, waar we Villa Jade probeerden te vinden. Dat lukte in eerste instantie niet omdat er bij de ingang het bord met Villa Jade stond. Na een telefoontje met Tim van Great Villas Bali werden we door deze host aan de weg opgewacht en reden we het zandpad in, dat naar de Villa leidde. Daar kregen we meteen een goed gevoel van de prachtige plek, waar deze villa is gelegen. Omgeven door groene dennen en pjjnbomen en een tropische tuin met zwembad vormt dit huis een ideale plek voor mensen die graag midden in de natuur zijn, zoals wij. Door de palmbomen en bananenbomen, de geur van van jasmijn en het geluid van de krekels kregen we het zelfde gevoel dat we hadden toen we ooit met dit groepje op Bali waren. De inrichting van de villa met warme "hippykleuren" droeg daar zeker aan bij. Helaas werd het blije gevoel getemperd door de mededeling van Tim dat we 30 euro moesten betalen omdat het inchecken buiten kantooruren gebeurde. Dat zelfde zou ons ook bij het uitchecken gebeuren en dat was echt een negatieve factor van ons verder perfecte verblijf op deze bijzondere plek. Dit is mij nog nooit overkomen en de organisatie Great Villas zou zich eens achter de oren moeten krabben, want dit kan mensen weerhouden om te reserveren. Daarbij komt nog dat booking.com ons vooraf niet had gewezen op deze extra kosten. Het gaat niet om het bedrag, maar om het principe.

Nadat we ons geinstalleerd hadden zijn we meteen naar het kleine dorpje Sant Joan de Labritja gereden, waar we gingen eten in het restaurantje "VISTA ALEGRE". Een beter begin konden we ons niet wensen. Ongedwongen sfeer, leuke bediening en ook lekker eten. Het was intussen al laat geworden en we waren moe van de reis, maar de sfeer in dit dorpje was zo relaxt dat we de klok maar even stil hebben gezet. Hier vonden we echt een plek om het dagelijks leven los te laten en ons even onder te dompelen in het leven van de oude hippy's, die proberen te leven als vroeger. De volgende dag (woensdag) zou de wekelijkse hippymarkt van PUNTA ARABI bij het stadje Es Canar zijn en toen we gingen slapen verheugden we ons al op het bezoek aan deze markt. We vielen in slaap ons huisje, waar buiten de heldere hemel inmiddels bedekt was met sterren en in de tuin het geluid van de krekels ons begeleidde naar onze eerste droom. Ibiza is zó dichtbij en toch zó bijzonder...